در حال بارگذاری ...
مروری بر رویدادهای روز دوم جشنواره تئاتر فجر منطقه 3 در مازندران

از «قزل‌حصار» تا «شیموئید»؛ روایت‌هایی از عاشقانه‌های کار و زندگی

جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای در مناطق شمالی کشور به میزبانی استان مازندران از ۱۸ تا ۲۱ دی‌ برگزار می‌شود که در روز دوم، آثار با درون‌مایه‌های اجتماعی و عاشقانه‌های کار و زندگی روی صحنه رفت.

به گزارش ایران تئاتر، دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه 3 به میزبانی مازندران روز گذشته دوشنبه 19 دی با اجرای 6 نمایش در سالن‌های نمایشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری این استان برگزار شد.

گرمای حضور پُررنگ تماشاگران در سالن‌های تئاتر در هوای سرد و بارانی مرکز مازندران، صاحبان اثر را به وجد آورد. علاقه‌مندان به تئاتر اعم از پیر و جوان، هنرمند و غیرهنرمند با هر سلیقه‌ای در این رویداد مهم هنری حضور داشتند.

سالن‌های بلک‌باکس، سلمان هراتی و حوزه هنری مازندران در دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه 3 (مازندران) شاهد رفت و آمد هنرمندان و هنردوستان عرصه تئاتر بودند.

گفت‌وگوی هنرمندان با تماشاگران، تبادل تجربیات بین گروه‌های مختلف و نظرخواهی در مورد آثار یکدیگر، شور و اشتیاق‌ پیش از برگزاری نمایش، تلاش برای یافتن یک صندلی خالی! و گاه ماندن پشت درهای بسته‌ سالن‌هایی که دیگر ظرفیت ندارند، عکس‌های یادگاری و تلاش برای ثبت بهترین تصاویر، گوشه‌ای از تمام طراوت و نشاط در جشنواره تئاتر فجر منطقه سه کشور به میزبانی استان مازندران است.

سرآغاز نمایش‌ها با اثر «قزل حصار» به نویسندگی بهنام سرلک و کارگردانی مسعود صنحتی از شاهرود همراه شد که به یک موضوع اجتماعی پرداخته شد.

داستان دختری که به دلیل خودخواهی و فرار از واقعیت‌های خانوادگی، برادر معلولش را با یک اشتباه به کام مرگ می‌فرستد، این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که خواستگار پولدار هم یک معلول از آب درآمد!

در اثر دیگر به نام «ترنج» به کارگردانی مصطفی شکاریان و نویسندگی عباس جان‌فدا از شهر گرمه استان خراسان شمالی، ارادت به امام رضا علیه‌السلام و حاجت گرفتن افرادی که به‌نوعی مسیر زندگی آن‌ها با یکدیگر گره خورده بود و برخی از مسائل به‌روز و مبتلابه جامعه به نمایش درآمد.

«پرواز با بال‌های سوخته» که ارادت سه شهید به حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کرد، دیگر اثری بود که در دومین روز از جشنواره موردتوجه حضار قرار گرفت. این اثر هنری به نویسندگی مهدی اکبری و کارگردانی مهدی ستوده از شهر پاکدشت استان تهران به جشنواره آمده بود.

«پاییز نگفته بود» عنوان دیگر اثر نمایشی در این رویداد هنری است که دوشنبه ‌شب در سالن سلمان هراتی روی صحنه رفت و مخاطبان را با خود همراه کرد.

کارگردانی این اثر را سعید چگینی و نویسندگی آن را رضا گشتاسب انجام داده است. این اثر یک درام اجتماعی است و از عاشقانه‌های یک رزمنده با همسرش در دوران جنگ می‌گوید و انتظاری که خیلی دیر، به سر می‌رسد!

«تهران کنار پنجره» به کارگردانی علی سعادتی و نویسندگی محمد قانعی و علی سعادتی برداشتی است آزاد از اثر «در انتظار گودو» یا «چشم‌انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت فرانسوی.

 کارگردان نمایش «تهران کنار پنجره»، تماشاگران را با پرش‌های ذهنی ناشی از شخصیت‌های متشنج اثر به دنیای پر پیچ‌وخم و پر افت‌وخیز دو رهگذرِ به‌ظاهر ولگرد و فقیر می‌برد و درواقع نمایشی عاشقانه با تم انتظار است.

«شیموئید؛ انتظار با بوی نرگس» عنوان آخرین نمایش روز دوم جشنواره تئاتر منطقه 3 (مازندران) به نویسندگی زینب صالح‌پور و کارگردانی احمد اکبرزاده از تربت حیدریه بود که در سالن حوزه هنری مازندران روی صحنه رفت.

این نمایش به نقش پرستاران زن در دوران کرونا و جنگ تحمیلی می‌پردازد و کارگردان، اثر هنری خود را به شهدای سلامت تقدیم کرد.

با پایان یافتن نمایش «شیموئید؛ انتظار با بوی نرگس» دفتر اجراهای دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه 3 (مازندران) بسته شد.

سالن‌های تئاتر بلک‌باکس، سلمان هراتی و حوزه هنری مرکز مازندران در روز سه‌شنبه 20 دی‌ماه (امروز) منتظر پنج اجرا از شهرستان‌های تهران، البرز، گلستان، قزوین و خراسان رضوی هستند.

جشنواره تئاتر منطقه 3 (مازندران) از 18 تا 21 دی‌ماه با اجرای 17 نمایش میزبان علاقه‌مندان و هنردوستان تئاتر است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران