در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داور مهمان جشنواره تئاتر منطقه 3 (مازندران)

حسن دولت‌آبادی: زنده بودن «تئاتر» ثمره تلاش هنرمندان در شهرستان‌هاست

حسن دولت‌آبادی نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و داور مهمان جشنواره تئاتر منطقه ۳ به میزبانی استان مازندران زنده بودن و جوشش تئاتر را ثمره تلاش هنرمندان شهرستان‌ها دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، جشنواره تئاتر منطقه ۳ (مازندران) از روز یکشنبه ۱۸ دی ماه در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در حال برگزاری است.

حسن دولت‌آبادی هنرمند پیشکسوت تئاتر ساری و یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه ۳ (مازندران) در حاشیه این رویداد هنری با اشاره به اهمیت احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور گفت: «احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق ایجاد بستر و شرایط مناسبی برای هنرمندان به ویژه هنرمندان شهرستان است. این جشنواره نشان می‌دهد که تنها تهران قطب تئاتر نیست. بسیاری از هنرمندان خوب تئاتر که در تهران به فعالیت می‌پردازند، بچه‌های تئاتر شهرستان هستند.»

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه زنده بودن و جوشش تئاتر از شهرستان‌هاست، افزود: «اگر قرار است به تئاتر جدی پرداخته شود و این هنر استمرار پیدا کند باید پشتوانه حمایتی مستحکمی داشته باشد. البته که تئاتر حتی اگر شرایط فراهم نباشد نیز راه خود را ادامه می‌دهد؛ تاریخ به ما نشان داده است که تئاتر زنده خواهد ماند. ۹ قرن تعطیلی تئاتر توسط کلیسا این هنر را نکشت و تئاتر یکی از پشتوانه‌های محکم رنسانس شد. تئاتری که خود کلیسا هم مجاب شد تا خود را به وسیله آن احیا کند.»

او افزود: «خوشبختانه امروزه مدیران خوبی در مسند معاونت هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایش نشسته‌اند و من انتظار دارم روحیه‌ای که در این بزرگواران است، موجب چرخش نگاه و سیاست‌گذاری و حمایت به سمت شهرستان‌ها شود.»

دولت آبادی توضیح داد: «قطعاً سالن‌های نمایش شهرستان نیازمند تجهیز بیش از پیش هستند. ما سالن‌های با عظمتی داریم که در آن‌ها امکانات کافی در زمینه نور و صدا نیست و این مشکلی بزرگی به شمار می‌آید.»

این هنرمند با اشاره به اینکه با دو قرارداد تئاتر در تهران می‌توان تئاتر یک شهرستان را تغذیه مالی کرد، گفت: «در هر شکل حرکت‌های تئاتری به‌ویژه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای لازم هستند. عوارض اجتماعی با تئاتر مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر ما اکنون در سطح جامعه مشکلاتی داریم بخشی به دلیل بی‌توجهی به تئاتر به عنوان فضایی برای گفت‌وگو و تخلیه انرژی است.»

داور جشنواره تئاتر منطقه ۳ (مازندران) مطرح کرد: «انرژی فزاینده نسل جوان تولیدکننده تئاتر و حتی مخاطب تئاتر می‌تواند توسط ما تقویت و هدایت شود تا مخاطبان گسترده‌تری به سوی تئاتر بیایند. قطعاً جشنواره‌های تئاتر در سطوح استانی و منطقه‌ای باید برگزار شوند و این موضوع نیز نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است تا جشنواره‌ها صرفاً برای برگزاری و بنا به تکلیف و وظیفه پیگیری نشوند.»

این مدرس تئاتر در پایان عنوان کرد: «حضور در جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور برای کسب تجربه هنرمندان و تبادل اطلاعات و دانش آن‌ها با یکدیگر است. البته در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد به طور مثال برخی از عزیزان دست به کپی آثار دیگران می‌زنند در حالی که باید اندیشه و خلاقیت هنرمند مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه استقبال مخاطبان از جشنواره تئاتر منطقه ۳ به میزبانی استان مازندران خوب بوده است و امیدوارم این روند هموار ادامه پیدا کند.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران