در حال بارگذاری ...

مراسم افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد

آیین افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر جشنواره و تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امروز شنبه یکم بهمن همزمان با اعلام برگزیدگان بخش‌های رادیوتئاتر، نمایش‌نامه‌نویسی و پژوهش جشنواره فجر در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و کورش زارعی، دبیر جشنواره با اهدای لوح به فرزند و همسر زنده‌یاد تشکری و نیز همسر و دختر زنده‌یاد سلیمانی از آن‌ها تقدیر شد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد: تئاتر عرصه فرهیختگی است

محمود سالاری، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان اولین سخنران این رویداد هنری گفت: «اصحاب تئاتر اهالی بالا بودن هستند و اصحاب فکر و فرهیختگی‌اند. سینما و هنرهای دیگر از خوان تئاتر رزق می‌برند و به همین دلیل تئاتر عرصه فرهیختگی است.»

او ادامه داد: «امیدوارم اصحاب تئاتر کشور ما، دنیا را به واقعیت و حقیقت خودش نزدیک و تلاش کنند تا خورشیدوار در این جهانی که ظلمت می‌پراکند و تلاش می‌کند خرمهره را به جای دُر به جهانیان قالب کنند؛ در دنیایی که سعی می‌کنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند، فعال باشند و قدر نعمتی را که در آن زیست می‌کنند، بدانند و تلاش کنند صحنه تئاتر که عرصه  بیان معارف وسیع و عمیق است، خالی نماند.»

پس از این برگزیدگان بخش‌های پژوهش، نمایش‌نامه‌نویسی و رادیوتئاتر معرفی شدند.

برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره به این شرح هستند:

  • مقاله «سازوکار و تمایز نماد در تفکر ایرانی اسلامی با نماد در تفکر سکولار و نشانه تعزیه، تراکم و انباشت «نمادها»، نمایش نیست!» به نویسندگی مشترک علی عباسی و علی سینا عباسی
  • مقاله «توسعه حافظه فعال یادگیرندگان در بستر محیط نمایش خالق مبتنی بر رویکرد شناخت‌گرایی» به نویسندگی حسین مرادی‌مخلص
  • مقاله «تاثیر نئولیبرالیسم بر جامعه ایرانی و بازتاب آن در ادبیات نمایشی سال‌های 1332 تا 1331 (موردپژوهی: نمایشنامه های قصه ظهر جمعه، هتلی‌ها، مروارید، و پرسه‌های موازی)» به نویسندگی مشترک مجید سرسنگی و علی حلاجی
  • مقاله «قدرت، جامعه و خشونت کالمی در ادبیات نمایشی با نگاهی بر نمایشنامه «گلن‌گری گلن‌راس» به نویسندگی فاطمه عظیمی فرد
  • مقاله «ظهور نقد جامعه‌شناختی تعزیه در ایران: بررسی آرا و اندیشه‌های مایل بکتاش غلام‌حسین دولت‌آبادی
  • مقاله «بررسی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تئاتر دانشگاهی» به نویسندگی امیرحسین حریری کاشانی
  • مقاله «خاطره و خودنگاری به‌مثابه عناصر نمایشی در دو نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان براساس آرای «پل ریکور» به نویسندگی هدی طاهری و رامتین شهبازی
  • مقاله «نمایش خالق بستری مناسب جهت توسعه مهارت‌های حل مسئله کودکان با نیازهای ویژه» به نویسندگی آذین زبده و حسین مرادی مخلص
  • مقاله «اقتباس دراماتیک از لطایف ملانصرالدین با نگاهی به نظریه اقتباس لیندا هاچن و شش عنصر کمیک ملوین هلیتزر» به نویسندگی هادی کیانی

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش نمایش‌نامه‌نویسی معرفی شدند. 

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

جایزه اول: تندیس و دیپلم افتخار به نمایشنامه «سونات ناتمام یک زندگی مشترک» به نویسندگی نیما حسن‌بیگی از قزوین اهدا شد.

جایزه دوم: دیپلم افتخار به نمایشنامه «ببو، داستان یک نمایش ناتمام» به نویسندگی آناسیک زاروکیان از اصفهان اهدا شد.

جایزه سوم: دیپلم افتخار به نمایشنامه «دلگی» به نویسندگی مهرداد بقایی از ورامین رسید.

در بخش نمایش‌نامه‌نویسی از آثار زیر تقدیر شد:

نمایش‌نامه «قصاب بالکان» به نویسندگی وحید جباری-وحید شیخی یگانه از تهران 

نمایش‌نامه «موکت بر» به نویسندگی مجید کاظم زاده مژدهی از رشت 

نمایش‌نامه «ماریوپل» به نویسندگی هلن بهرامی از کرج

نمایش‌نامه «خانه ای با پرده های پرتقالی» به نویسندگی لیال روغنگیر قزوینی از قزوین

نمایش‌نامه «در کتابفروشی، در تئاتر» به نویسندگی آراز بارسقیان از تهران

نمایش‌نامه «مینی بوس» به نویسندگی غلامحسین دولت‌آبادی از تهران

برگزیدگان بخش مسابقه رادیوتئاتر به شرح زیر هستند:

بخش طراحی صدا و افکت:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به امیر امیدی راد برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین اهدا شد.

تندیس همای رادیو نمایش و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به سعید نعمتیان برای نمایش «همه دختران من» از ساری تعلق گرفت.

بخش صدابرداری:

 لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به حسن نوری برای نمایش «جیغ» از قزوین اهدا شد.

دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به مجید آئینه برای نمایش «همه دختران من» از ساری رسید.

بخش تهیه‌کنندگی:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به صورت مشترک به رضا داداشی برای نمایش «جیغ» از قزوین و محسن صباغ‌زاده برای نمایش «شبیه پدر» از قم اهدا شد.

تندیس جشنواره تئاتر فجر و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به مهدی قاسم‌زاده برای نمایش «همه دختران من» از ساری اهدا شد.

بخش نمایش‌نامه‌نویسی:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به اصغر خلیلی برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین و حسین اسفندیاری برای نمایش «بلا روزگار» از همدان رسید.

تندیس جشنواره تئاتر فجر و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به وفا مصطفی‌پور کیاسری برای نمایش «همه دختران من» از ساری رسید.

بخش کارگردانی:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به صورت مشترک به امجد جلالی برای نمایش «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» از اهواز و بهاره کاظمی برای نمایش «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از قزوین تعلق گرفت.

تندیس جشنواره تئاتر فجر و دیپلم افتخار جشنواره به همراه جایزه نقدی به رحمان قدمی برای نمایش «همه دختران من» از ساری تعلق گرفت.

بخش بازیگری مرد:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به علیرضا وفسی برای نمایش «شبیه پدر» از قم و مرتضی نجفی برای نمایش «جیغ» از قزوین رسید.

تندیس همای رادیو نمایش و دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به امجد جلالی و محمد طاهری برای نمایش «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» از اهواز رسید.

بخش بازیگری زن:

لوح تقدیر جشنواره تئاتر فجر بههمراه جایزه نقدی بهصورت مشترک به الهه جباری برای نمایش «همه دختران من» از ساری و سحر حاجی آقاسی برای نمایش «جیغ» از قزوین اهدا شد.

تندیس همای رادیو نمایش و دیپلم افتخار جشنواره تئاتر فجر به همراه جایزه نقدی به نیلوفر هوشمند برای نمایش «زیبا» از تهران تعلق گرفت.

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی کوتاه از زحمات دبیر جشنواره، دست‌اندرکاران جشنواره، وزیر ارشاد، معاون هنری و هنرمندان قدردانی کرد.

در پایان این برنامه داوران بخش‌های مختلف چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

بخش مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را ایوب آقاخانی، نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، حکمت داوود و ادنا زینلیان داوری خواهند کرد.

مسلم قاسمی، پژمان شاهوردی، بهمن صادق حسنی، ابوالفضل همراه و حمید ابراهیمی نیز داوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را انجام می‌دهند.

همچنین داوری بخش بین‌الملل را جیونگ وو سون از کره جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان، احمد حسن موسی از عراق، تاجبخش فناییان و مهدی حامد سقائیان از ایران به عهده خواهند داشت.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان از کریم اکبری‌مبارکه گفتند

یادی از هنرمندی که برای تئاتر کودک تلاش وافر داشت
مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان از کریم اکبری‌مبارکه گفتند

یادی از هنرمندی که برای تئاتر کودک تلاش وافر داشت

مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان با حضور در آیین افتتاحیه نمایش «کتابخورها» و بزرگداشت زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه از تلاش‌های این هنرمند فقید برای تئاتر کودک گفتند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران