در حال بارگذاری ...
نقد و تحلیل نمایش «پیله­‌های خیس»

پرسش­‌هایی برای آینده

عرفان پهلوانی: نمایش «پیله‌های خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، در نخستین روز از چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در تئاتر مولوی روی صحنه رفت.

یکی از بارزترین کارویژه‌­های هنر و به­‌ویژه هنرهای نمایشی، ایجاد امید، انگیزه، نشاط و انرژی خوش در جامعه است و کارویژه­ دیگر، هشدار به مردم و مسئولان نسبت به مخاطرات احتمالی پیشِ رو و آینده است. با پذیرش این دو کارویژه، شایسته است که بر داستان نمایش «پیله­‌های خیس» نگاه و درنگی ویژه داشته باشیم:

یک سربازِ یادگار جنگ، که پس از دوران ایثار و جان­‌فدایی برای ارزش­‌هایی گرامی، هم‌­اکنون در خانه‌­ای زیست می‌­کند که نه تنها آباد نیست، در آستانه­ ویرانی است و روزبه­‌روز به نابودی نزدیک‌­تر می­‌شود.... خانه­‌ای که کف آن را آب فراگرفته، تا حدی که باید با چکمه­‌های پلاستیکی در آن راه رفت؛ این خانه به استناد بر دیالوگ­‌های نمایش، در ته لوله‌­ها، شاید نشانه و رمزی از ناکجاویرانی در ته دنیا، جا دارد و افزون بر مرده‌­آب­های نابودگر، حمله­ ویرانگر مورچه‌­ها هم این خانه و خانواده را تهدید می­‌کند و این خانواده­ دو نفره تقریبا مغلوب این تهدید­ها و تسلیم و بازنده­ این بازی شوم ویران‌گرها شده‌­اند....

سرباز ایثارگر نیاز به پرستاری مستمر دارد و بر جهان پیرامون خویش چندان آگاه نیست؛ آن‌­چنان که به روایت داستان نمایش «پیله‌­های خیس»، حتی نمره­ تلفن خانه‌­اش را نمی‌­داند. از همه­ این­ها گذشته، نیروی تازه‌­نفس جوان که به­‌عنوان پرستار وارد این خانه می­‌شود، گر چه نام «نجیب» بر خویش دارد، اما از راهی دور و یخ­‌زده آمده است و حتی خون درون رگ­هایش یخ زده­‌اند. نجیب با آزاد، که نام سرباز ایثارگر است و گویا در جنگ با سه گلوله چشم سر بر این زیست بسته است و تنها در ذهن همسرش و نجیب جاری است، وارد چالش می‌­شود و یکی از چالش‌­های ایشان بر سر جنازه‌­ای است که در اتاقی دیگر قرار دارد و بوی تعفن آن فضا را آلوده کرده است....

اکنون پرسش این­جاست: با روایت این داستان، از هر آیین و نژادی که باشیم و به هر مرام و منشی که رفتار کنیم، چگونه می‌­توان نسل جوان و آینده­‌ساز را به جان‌فشانی برای حفظ کیان خانواده و میهن و ارزش‌­ها امیدوار ساخت و شور و انگیزه­ آباد کردن را در جان ایشان نهادینه کرد؟!

افکت چکه کردن آب و فضای سپید و شتک­‌های نور قرمز در آغاز اجرای این نمایش، فضای گیرا و از نگاه دیداری، چشم­‌نوازی را آفرید اما در ادامه لزوم دانشی یا زیبایی‌­شناسانه­ تیتراژ سینمایی که برگرفته از هنر-صنعت سینما و رسانه­ تلویزیون است و به‌­واسطه­ ویدیوپروژکشن به دیده­ تماشاگران رسید، به هیچ روی دریافت نشد. تکنیک و تمهید به کار گرفته شده در طراحی صحنه­ این نمایش، برای بازنمایی آب­گرفتگی زمینِ رویدادگاه نمایش ستایش­‌برانگیز است و چه بهتر خواهد شد اگر بازیگر مرد نمایش «پیله‌­های خیس»، در زمینه­ فن بیان، آموزش و پرورشی ژرف و دقیق بیابد.

یادمان باشد طرح پرسش و چالش، حق ما اهل هنر است، اما نمی‌­شاید و نمی‌­برازد که مردمان را از گرامی‌­داشت ارزش­های ناب و راستین، و صد البته که نه خرافات پوچ و واهی، دلسرد سازیم.




مطالب مرتبط

«آلاء» به تونس می‌رود

«آلاء» به تونس می‌رود

نمایش «آلاء»  در ادامه اجراهای بین‌المللی خود، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه می‌رود.

|

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران