در حال بارگذاری ...
در اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» رخ داد

زباله‌گردی که برای چند دقیقه بازی در تئاتر فجر، یک‌میلیون گرفت

عصر دوشنبه سوم بهمن و در سومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، در جریان اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» در پهنه رودکی، اتفاق جالبی رخ داد و یک زباله‌گرد، به گروه بازیگران این کار پیوست. او با حضور در این نمایش و همراهی با دیگر عوامل کار، از زندگی خود گفت و تماشاگران را گاه به گریه و گاه به خنده انداخت. یک میلیون تومان دستمزد، حاصل بازی او در نمایش «لیلی و مجنون» بود.

به گزارش ایران تئاتر، حین اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» به کارگردانی بهنام کاوه در پهنه رودکی فرد زباله‌گردی به نمایش پیوست که حضور و بودنش در جریان این نمایش، باعث شد مخاطبان و حاضران سرمای هوا را با گرمای محبت فراموش کنند. گویی شرایط مهیا شده بود تا دریابیم خیلی وقت‌ها، تئاتر خودِ زندگی است.

در سومین روز از برگزاری بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم‌زمان با داوری اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه از آبادان اتفاقی رخ داد که همه حاضران را سخت تحت تأثیر قرار داد و بار دیگر نشان داد هنر چه جایگاهی دارد و تئاتر و تعامل هنرمند این عرصه با مخاطب چه تأثیر عمیق و کارسازی می‌تواند داشته باشند.

حین اجرای نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» بهنام کاوه بازیگر و کارگردان نمایش متوجه حضور یک زباله‌گرد در پهنه رودکی می‌شود و با توجه به موضوع نمایشش که درباره زباله‌گردی و فقر بود، ناگهان کاوه به سراغ مردی به نام رسول می‌رود تا از او بخواهد در اجرای نمایش او را همراهی کند.

مرد خجالت می‌کشد و نمی‌خواهد بیاید در جمع تماشاگران و داوران؛ اما با صحبت‌های کارگردان نمایش حس امنیت و صمیمیت می‌کند و به جمع حاضر در پهنه رودکی می‌پیوندد و بعد از مدتی که نمایشنامه پیش می‌رود، بهنام کاوه به رسول می‌گوید داستان زندگی‌ات را برایمان تعریف کن!

همه اشک را در چشمان رسول دیدند، دیگر از سر خجالت نبود، اشکی که او ریخت برای محبت‌های مخاطبان و هنرمندان حاضر بود، رسول با بغض داستان زندگی‌اش را در چند جمله روایت می‌کند و ناگهان می‌رود.

با دور شدن رسول از محل اجرای نمایش، داوران و مخاطبان به بهنام کاوه اشاره می‌کنند که برود دنبال رسول و او را با خود دوباره به محل اجرا در پهنه رودکی بازگرداند.

رسول و بهنام بازمی‌گردند و نمایش، اجرایش را از سر می‌گیرد.

در پایان اجرا، بهنام کلاهش را از برداشت و به سمت حاضران گرفت تا هدیه‌ای برای رسول در کلاه قرار دهند.

به گفته حاضران در محل اجرا و بهنام کاوه، بیش از یک‌میلیون تومان هدیه از طرف مخاطبان و هنرمندان تئاتر فجر برای رسول جمع و به او اهدا می‌شود.

تعامل با مخاطب و بازی گرفتن از مخاطبان حاضر در خیابان و محل اجرای خیابانی یکی از ویژگی‌های نمایش‌های خیابانی است که در اجرای نمایش «لیلی و مجنون» در جشنواره تئاتر فجر در مؤثرترین شکل شاهد آن بودیم.

بهنام کاوه، کارگردان نمایش خیابانی «لیلی و مجنون» درباره تعامل هنرمند تئاتر و مخاطب و ازاین‌دست اتفاقات در اجراهای خیابانی توضیح داد: «چند وقتی است که من درباره این نمایش و سوژه آن فکر می‌کردم. سوژه من خیابان و آدم‌های این خیابان‌هاست، آدم‌هایی که در سرما، گرما، باران، برف و... مشغول به فعالیت هستند.»

کاوه در مورد حضور رسول در نمایشش هم گفت: «خداوند نظاره‌گر ما بوده است و دستش را روی سر رسول کشید که در جمع ما حاضر شد، با او خندیدیم، گریستیم و لحظاتی را زندگی کردیم.»

او ادامه داد: «داستان رسول الآن در جامعه جریان دارد و باید فکری برای حل این مسئله کرد.»

این کارگردان و بازیگر افزود: «در پایان اجرا کلاهم را درآوردم و همه یک یاعلی گفتیم تا هدیه‌ای برای رسول جمع شود؛ به‌جرئت می‌توانم بگویم بیش از یک‌میلیون تومان برای این عزیز جمع شد و درون کلاه ریخته شد.»

او ادامه داد: «من برای بازی در نقش یک زباله‌گرد، دو روز غذا نخوردم و از گرسنگی در این دو روز بسیار رنج بردم، با این کار سعی کردم تا به سوژه نمایشم بیشتر نزدیک شوم و قابل‌باور باشم.»

کاوه به داستان این نمایش خیابانی اشاره کرد و گفت: «شخصیت داستان فردی خیابان‌گرد است و از دل خیابان و مشکلات مردم که شبانه اتفاق می‌افتد و در بحث اقتصادی به وجود می‌آید، سخن می‌گوید. این فرد قصه خودش را روایت می‌کند، اینکه چه اتفاقاتی افتاده است و این موضوع را می‌گوید چرا نتوانسته ‌است ازدواج کند و به آرزوهای کوچکی که اکنون برای ما تبدیل به آرزوهایی بزرگ شده‌اند دست یابد.»

او با اشاره به اینکه کار نویسندگی، کارگردانی و بازیگری این اثر را خودم انجام داده‌ام هم گفت: «درون‌مایه کار اجتماعی است، داستان لیلی و مجنون نمایش ما از قصه‌ها آمده است و تداعی‌کننده قصه‌های باستانی است اما روال داستان به‌روز است و درگیری اقتصادی و مشکلات جوانان امروز را به مردم نشان می‌دهد.»

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» توضیح داد: «امروزه حباب‌هایی هستند که از پیشرفت جوانان جلوگیری می‌کنند؛ پیشرفت در زندگی، ازدواج، مسکن و... از جمله این موارد است.»

کاوه با اشاره به مشکلات اقتصادی هم تصریح کرد: «مشکلات اقتصادی کشور متأسفانه زیاد است به حدی که شما می‌توانید در مورد آن یک رمان طولانی بنویسید، من از برخی اتفاقات ایده گرفتم و این کار را طراحی کردم.»

این هنرمند تئاتر خیابانی با بیان اینکه خیابان کسب‌وکار من است، افزود: «به نظر من تئاتر خیابانی نوع موثری از تئاتر است چراکه در خیابان مردم اطراف کار جمع می‌شوند و به عنوان مخاطب بخشی از چرخه و فرایند کار محسوب می‌شوند.»

کاوه جشنواره فجر را از بزرگ‌ترین جشنواره‌های ایران دانست و گفت: «این جشنواره کامل‌کننده تمام جشنواره‌هاست، وقتی کاری تولید می‌شود و به جشنواره فجر وارد می‌شود نسبت به دیگر جشنواره‌ها یک دیدگاه حرفه‌ای بودن نسبت به اجراها وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود شما خود را در این جشنواره محک بزنید.»

او که هم‌زمان کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش «لیلی و مجنون» به شمار می‌رود، در مورد سایر عوامل اجرایی این نمایش هم توضیح داد: «موسیقی کار را محمد رحیمی و علی خاتمی انجام داده‌اند و تدارکات گروه بر عهده سجاد ترابی است.»

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

توضیح: عکس «رسول» فردی که در گزارش ماجرای حضورش در نمایش «لیلی و مجنون» را خواندید، به دلیل حفظ حریم شخصی و رعایت کرامت انسانی‌اش به نمایش گذاشته نمی‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران