در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «آخرین راه» نوشته و کار محسن متین‌وفا

یک نمایش مذهبی

رضا آشفته: نمایش «آخرین راه» برگرفته از روایات مذهبی است و به شب عاشورا می‌پردازد و در یک کلیسا می‌گذرد و این‌گونه مسلمان شدن یک راهب مسیحی را در مواجهه با مقتل امام حسین خواهیم دید.

نمایش «آخرین راه» که روز دوشنبه سوم بهمن در تالار حافظ به صحنه رفت، چون میراکل‌های قرون‌وسطایی در یک کلیسا جریان دارد و مباحث تاریخی و مذهبی در آن مطرح می‌شود، چنانچه یتیمان امام حسین (ع) و اهل‌بیتش به یک کلیسا بین راه کربلا و شام رسیده‌اند و در آنجا فرمانده ای که خود را فرمانده نیروی‌های اسلام خطاب می‌کند و در واقع فرمانده یزید است، در یک صندوقچه سر امام حسین را با خود حمل می‌کند و همچنین در مواجهه با راهب روایت می‌شود که سربازان یزید با شلاق به جان کودکان گرسنه و تشنه افتاده‌اند و این شکنجه‌ها راهب مسیحی را اذیت می‌کند طوری که او برافروخته می‌شود و برای آنان آب‌ونان می‌برد و گردن‌آویز طلایش را به ازای این کار به فرمانده می‌بخشد و کم‌کم در بحث بین آنان متوجه می‌شویم که چنین روز و دیداری در کتاب‌های مقدس یهودیان و مسیحیان از پیش آمده است و همچنین بر سر درِ کلیسا بر یک کاشی ذکر شده که خداوند قاتلان امام حسین(ع) را در روز قیامت نخواهد بخشید. همین باعث می‌شود فرمانده فکر کند راهب شیعه علی و اهل‌بیت اوست و در لباس یک راهب مسیحی سعی می‌کند آن‌ها را ضرب و شتم کند؛ اما مرد راهب با بخشیدن طلاهای خود و کلیسا برای یک شب تا صبح از سر امام حسین(ع) نگهداری می‌کند تا در این خلوت بتواند از زبان ایشان حقایق مربوط به خود را دریابد و چنین نیز می‌شود. مرد راهب شیعه شده و برای نگه داشتن سر امام حسین(ع) با فرمانده می‌جنگد و شهید می‌شود.

این روایت را بارها در نمایش خورشید کاروان دیده‌ایم که با شور و حال بسیاری در تهران و در شهرهای دیگر در ماه‌های محرم و صفر اجرا شده است؛ اما نمایش «آخرین راه» بدون روضه‌خوانی و با کمترین امکانات صحنه‌ای و با وجود دو بازیگر اجرا می‌شود. اگر کارگردان می‌توانست رنگ و لعابی به صحنه‌اش بدهد و از موسیقی و نور و صدا به‌قاعده بهره‌مند شود، فضای مذهبی کارش باورپذیرتر می‌شد و می‌توانست با شگردهای نوین نمایشی، تماشاگران را با جذابیت بیشتری پای کارش نگه دارد. البته دو بازیگر فعلی نیز آن‌طور که بایدوشاید در فعل‌وانفعالات نمایشی و ایجاد حس و حالت‌های آن حضور کمرنگی دارند و یکنواختی بازی آنان کمک چندانی برای تأثیر گرفتن از شرایط این وضعیت ویژه نخواهد کرد. به‌ویژه بازیگر نقش فرمانده کاملاً کلیشه‌ای و تکراری بازی می‌کند و نمی‌تواند برای تماشاگر خوشایند و باورپذیر باشد و اگر او به اتکای برخی از آدم‌های امروزی که به‌ظاهر دین دارند اما به باطن ضددین هستند و در موقعیت‌های حساس، خشم و نامهربانی‌شان آشکار است، می‌توانست این نقش را باورپذیر کند، تماشاگر با حوصله بیشتر از پس لحظه‌های نمایش می‌گذشت و بیشتر به ماجراها و شخصیت‌ها فکرش معطوف می‌شد و به درکی والا از آن موقعیت دردناک و تراژیک می‌رسید.




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام

احمدرضا حجارزاده: سال‌هاست خاورمیانه و انبوه حوادث بی‌پایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و جهان قرار گرفته است. گرچه چندان ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود
نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود

علیرضا نراقی: رئالیسم به‌مثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینه‌ای از جبر و موجبیت محقق می‌شود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدی‌ها نزدیک است. این اتکا به جبر برآمده از ...

|

نظرات کاربران