در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» کار محمد یزدی

سفری که بازگشت ندارد

مهدی نصیری: نمایش محمد یزدی ، بیش از هر چیز دیگر یک چیز مهم دارد. چیزی که همه‌ عناصر اجرا را به هم مربوط کرده و نقطه تمرکز و اتکای اجراست؛ بازیگر! بازیگر «نذر عباس» تکیه‌گاه درام و روایت و اجراست. همین بازیگر توانسته بخشی از ضعف‌های مربوط به روایت را پوشش دهد. گمانم تفاوت «نذر عباس» در اجرای روایت‌های اول‌شخص با دیگر اجراهای مشابه در این است که محمد یزدی به‌عنوان کارگردان به ضعف روایت درامش آگاه است؛ بنابراین این ضعف‌ها را در اجرا پوشش داده و جبران کرده است.

داستان «نذر عباس» که سه‌شنبه چهارم بهمن در تالار سایه روی صحنه رفت، از زبان عباس تعریف می‌شود. مردی که خط‌های خلاف بر بدنش نقاشی شده، هرچند به گفته خودش همه در راه دفاع ناموس بوده و لاغیر. چاقو یار همیشگی اوست و تتوهایی که بر دست‌ها و بازوهایش نشسته، نشان از دوران سیاه جاهلیت دارد. عباس نمایش تا درجه حر شدن، راه زیادی برای پیمودن دارد اما این مسیر را با دل‌وجان می‌رود. نویسنده سفر قهرمانش را از همین‌جا آغاز می‌کند. سفر او سفر بی‌بازگشتی است و این را قهرمان داستان خود به‌خوبی می‌داند. ساخت شخصیت عباس و سفر او در داستان، آن چیزی است که یزدی برای درام تحول‌محورش انتخاب کرده است.

خود عباس است که در اجرا ماجرا را روایت می‌کند. او راوی داستان خودش می‌شود و پرده از رازهای زندگی‌اش برمی‌دارد تا بگوید که چگونه در کوران حوادث آبدیده شده تا به این مرحله برسد. این‌که این روایت اول شخص اجرای خوبی را باعث شده و باعث ضعف اجرا نشده، به خاطر تحلیل درست گروه از متریالی است که در اختیار دارند. آن‌ها ضعف روایت درام را می‌شناسند؛ بنابراین این ضعف را با بازیگری جبران می‌کنند.

«نذر عباس» قهرمانش را متحول می‌کند و تأثیر می‌گذارد. او احساسات و عواطف را به‌واسطه حرکت قهرمان داستانش تحت تأثیر قرار می‌دهد. احساسی‌ترین صحنه نمایش، همان‌جایی است که عباس خبر مرگ مجید، هم‌رزمش را به پدر پیرش می‌دهد. مجید غواصی است که در یکی از عملیات‌ها شهید می‌شود؛ اما شهادتش به‌وسیله گلوله دشمن نیست او توسط عباس و برای اینکه به دست دشمن نیفتد، به شهادت می‌رسد و حالا او برای حلالیت خواستن آمده است. پیرمرد خوشحال است از اینکه پسرش توسط دشمن کافر کشته نشده است. این قسمت هرچند در راستای دیگر صحنه‌ها نیست اما بار احساسی آن به‌قدری زیاد است که این نقص را می‌پوشاند. ترکیب بازی زنده و سایه‌بازی در این بخش درنهایت سادگی و تأثیرپذیری انجام شده است، ‌طوری‌که به‌درستی در کلیت اثر جایگاه خود را پیدا می‌کند.

«نذر عباس» از دو بخش روایی و نمایشی تشکیل شده اما هرکدام از آن‌ها در جایگاه خود و به شکل مناسب در صحنه مستقر می‌شوند و ترکیب‌شان به‌درستی در کلیت نمایش جا می‌گیرد. هرچند باز به نظر نگارنده می‌شد از خیر بخش روایی آن گذشت و تمام تمرکز خود را بر بخش نمایشی گذاشت. بازی‌ها درست و حس‌ها به‌اندازه است. کسی بازی دیگری را کم‌رنگ نمی‌کند. بده‌بستان‌های حسی بازیگران خوب است. همگی یک‌دستی را رعایت می‌کنند تا چیزی از نمایش بیرون نزند. «نذر عباس» نمایشی است که از قاب صحنه بیرون می‌آید و زندگی خود را در ذهن تماشاگر آغاز می‌کند؛ موردی که هدف هر نمایشی است.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود
نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود

علیرضا نراقی: رئالیسم به‌مثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینه‌ای از جبر و موجبیت محقق می‌شود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدی‌ها نزدیک است. این اتکا به جبر برآمده از ...

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

نظرات کاربران