در حال بارگذاری ...
سحر محسنی کیاسری کارگردان نمایش خیابانی «پرسه در نیاز»

۹۰ درصد نمایش‌های خیابانی فاقد نمایشنامه هستند

کارگردان نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» حاضر در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد ویژگی متن نمایشنامه در تئاتر خیابانی گفت: ماهیت نمایش خیابانی فقط طرح و ایده است و ۹۰ درصد نمایش‌های خیابانی فاقد چیزی به نام نمایشنامه هستند

به گزارش ایران تئاتر، نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» به کارگردانی سحر محسنی کیاسری دومین اجرای خود در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امروز شنبه (۸ بهمن) در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت خواهد داشت.

محسنی در خصوص قصه و درون مایه نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» گفت: «این نمایش در خصوص ایثار، ازخودگذشتگی و مقاومت سه دختر بچه در رابطه با جنگ‌های مختلفی است که در دنیا به وجود آمده است، یکی از دخترها فرشته کوبانی است که پدر و برادرش توسط داعش کشته می‌شوند و او برای اینکه انتقام بگیرد تبدیل به تک تیرانداز حرفه‌ای می‌شود. داستان دوم دختر ایرانی است که پدر و مادرش را در بمباران جنوب کشور از دست داده است و اکنون که بزرگ شده است به دنبال پیدا کردن نشانی از آن‌ها است. داستان سوم این نمایش دختر افغان است که پدرش جانباز دوران دفاع مقدس است و الان این دختر برای اینکه بتواند داروهای پدرش را تأمین کند مجبور به فروش کتاب‌های مورد علاقه خودش شده است.»

این کارگردان ادامه داد: «هر سه نمایش یک داستان واقعی را روایت می‌کنند، فقط تغییراتی ایجاد شده است تا داستان نمایشی تر بشود، هر سه نفر نذری روی عدد ۱۰۰ دارند و هر کدام از این سه به نحوی در عدد ۱۰۰ به خواسته خودشان می‌رسند.»

محسنی گفت: «تئاتر به دلیل زنده بودنش حس نزدیکی به مخاطب دارد و اجرای خیابانی این حس را چندین برابر به نسبت سینما و نمایش صحنه‌ای دارد. نفس به نفس تماشاگر بازی کردن یک هیجانی غیر قابل وصفی دارد.»

                                                                           

او در مورد تفاوت نمایش خیابانی و صحنه‌ای گفت: «نزدیک بودن به مخاطب، نفس به نفس او اجرا کردن، تعامل و درگیری با مخاطب، وارد صحنه کردن مخاطب و فضا از جمله پارامترها متفاوت این دو گونه نمایش هستند، التبه تفاوت‌های زیادی دارند چرا که دو نوع نمایش کاملا از هم متمایز هستند و شخصی که نمایش خیابانی خوبی دارد حتما نمی‌تواند نمایش صحنه‌ای خوبی هم داشته باشد و برعکس، زیرا هر کدام تخصص و ویژگی‌های خاص خودشان را در اجرای نمایش دارند.»

محسنی که به کار نمایش صحنه‌ای و نمایش خیابانی علاقه دارد می‌گوید: «امسال برای شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر احساس کردم بستر و فضای کار در بخش نمایش خیابانی برایم بازتر است البته طرح و ایده‌ای هم که داشتم بیشتر به نمایش خیابانی نزدیک بود به همین دلیل ترجیح دادم امسال با یک نمایش خیابانی در جشنواره شرکت کنم.»

کارگردان نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» افزود: «طرح و ایده اصلی نمایش را، اقتباسی از متن جناب آقای آرش منصوری برگرفتم و با اجازه خودشان تغییراتی در متن انجام دادم.»

او با بیان اینکه در ماهیت نمایش خیابانی چیزی به نام نمایشنامه وجود ندارد گفت: «در این نوع اجرا فقط طرح و ایده داریم و بر اساس آن ایده نمایش را تقریبا به صورت کارگاهی جلو می‌بریم و معمولا در ۹۰ درصد نمایش‌های خیابانی یک نمایش‌نامه صرف که بخواهد تمام کارهای بازیگر، ورود و خروج او به صحنه نوشته باشد نداریم بلکه نمایش خیابانی از طرح و ایده اصلی شکل می‌گیرد.»

نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» روز شنبه (۸بهمن ماه) دومین اجرای خود را در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مقابل تالار وحدت انجام خواهد داد.

سحر محسنی کارگردان نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی بوده و بیشتر به واسطه شرکت در جشنواره‌های خیابانی اجراهای بیشتر در این حوزه دارد. او که اولین حضور خود به عنوان کارگردان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تجربه می‌کند کارگردانی نمایش صحنه‌ای و خیابانی متنوعی مثل ناخوانده، آختر، من باید برم، پرسه در نیاز و... انجام است و تاکنون در جشنواره‌های مختلفی از جمله فتح خرمشهر، مقاومت، فجر، پیرنگ مازندران شرکت کرده است.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی از ۲۵ دی تا یازدهم بهمن در تهران درحال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران