در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش خیابانی «پارادوکس» مطرح کرد

مالک آبسالان: اجرای نمایش در شهرهای خارج از تهران حال بهتری دارد

مالک آبسالان نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «پارادوکس» اعتقاد دارد تئاتر خیابانی در دیگر شهرها در قیاس با تهران راحت‌تر می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش خیابانی «پارادوکس» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان اولین اجرای خود در جشنواره فجر را روز شنبه (۸ بهمن‌) و دومین اجرای خود را روز یکشنبه (۹ بهمن‌) انجام می‌دهد.

آبسالان درباره محتوای این نمایش گفت: «این نمایش درباره مشکلات ازدواج جامعه امروزی است. «پارادوکس» داستان ازدواج یک جوان را روایت می‌کند و سیر مشکلات او را در یک فضای اجتماعی کمدی از روز اول تا روزی که به نتیجه برسد، نمایش می‌دهد.»

او که نزدیک به دو دهه فعالیت هنری مستمر دارد، درباره تفاوت‌های میان نمایش صحنه‌ای و خیابانی توضیح داد: «نمایش خیابانی و صحنه‌ای دو گونه متفاوت تئاتر هستند. نمایش صحنه‌ای در نمایشنامه، فضا، ساختار، کارگردانی، محل اجرا، طراحی و... شاخصه‌های منحصر به خود را دارد در حالیکه نمایش خیابانی نفس به نفس با تماشاگر عام مواجه است و تماشاگری از بدنه جامعه در بازار، خیابان، بوستان‌ها نظاره‌گر نمایش هستند و مخاطبان آن مردم عادی جامعه هستند.»

آبسالان با اشاره به دیگر ویژگی‌های نمایش خیابانی افزود: «این گونه نمایش می‌طلبد فضای خیلی ساده‌ای در طراحی‌ها و دیالوگ‌ها داشته و نیز مینی‌مال باشد و چه‌بسا بهتر است که از فضای کمدی برخوردار باشد تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطب برقرار شود. طرح و ایده نمایش خیابانی سعی دارد در مدت زمان کوتاهی با تماشاگر ارتباط برقرار کند و این البته به نوع نمایش هم برمی‌گردد چراکه انواع تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر اتفاق، نمایش در خیابان، محیطی بزرگ و... در حوزه تئاتر وجود دارد که درهر صورت مدت زمانی کمتر از نمایش صحنه‌ای دارند و با ریتم کمدی‌تر پیش می‌رود البته می‌تواند جنبه‌های دیگری هم داشته باشد و ویژگی نمایش خیابانی این است که به‌صورت زنده با مردم عادی در ارتباط باشد.»

کارگردان نمایش خیابانی «پارادوکس» در پاسخ به این پرسش که آیا کارگردان نمایش خیابانی متناسب با موضوع نمایش محل اجرای خود را انتخاب می‌کند یا در هر فضایی می‌تواند اثرش را اجرا کند هم گفت: «اگر کارگردان نمایش خود را به‌گونه‌ای طراحی کند که در هر فضایی قابل اجرا باشد، یک امتیاز مثبت است. این امر بستگی به کارگردان دارد که کار خود را چگونه طراحی کرده باشد، او می‌تواند خیلی سریع دکور خود را در هر فضایی، پارک، بوستان و بازاری آماده کند و در هرجایی اجرا داشته باشد.»

آبسالان درباره تفاوت اجرای نمایش خیابانی در تهران با دیگر شهرها توضیح داد: «در شهرستان‌ها برقراری ارتباط راحت‌تر است و اما تهران به خاطر ریتم سریع، حوصله مردم، فضای شهری متفاوتی که دارد و نیز با توجه به فضای شهری تهران در هر کجا اجازه اجرا داده نمی‌شود و برای اینکه در بوستانی اجرا کنید باید مجوز داشته باشید یا اگر در قالب جشنواره‌ای است از قبل آن محل را تعیین می‌کنند اما شهرستان‌ها این سادگی را دارند که پیچیدگی‌ها و صدور مجوزهای گوناگون لازم نیست و به‌واسطه تنوع کمتری که دارند مردم کار هنری را دوست دارند، مردم ارتباط نوعی با هم دارند؛ در محیط کوچک‌تر مردم شما را می‌شناسند. با تجربه‌ای که دارم و با توجه به اینکه در تمام فستیوال‌های کشور حضور داشته‌ام، اجرای نمایش در شهرستان‌ها حال بهتری دارد.»

او با تاکید بر اینکه تئاتر یک ضرورت است، افزود: «نمایش جزو ضرورت‌های اولیه زندگی هر خانواده است و خانواده باید در سبد زندگی خود تئاتر را بگنجانند چون اگر ما از لحاظ فرهنگی نتوانیم خوراک خوبی را به مردم جامعه بدهیم، با مشکل مواجه خواهیم شد، امیدوارم روزی برسد که همه تئاتر را یک ضرورت بدانند و از هنرمندان حمایت کنند.»

نمایش خیابانی «پارادوکس» روزهای هشتم و نهم بهمن‌ در مقابل پهنه رودکی اجراهای خود را در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انجام می‌دهد.

مالک آبسالان، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر، با مدرک کارشناس مدیریت حرفه‌ای فرهنگ و هنر است که به‌عنوان بازیگر و کارگردان فعالیت دارد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

نظرات کاربران