در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داور بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر

ادنا زینلیان: حمایت از هنرمندان به ارتقای تئاتر کشور کمک می‌کند

ادنا زینلیان می‌گوید در این دوره از جشنواره نمایش‌های بسیار خوبی از استان‌ها دیده که امیدوارکننده است و اگر هنرمندان حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد. نباید تهران را از شهرستان تفکیک کرد چراکه همه هنرمندان یک کشور هستند.

به گزارش ایران تئاتر، ادنا زینلیان ازجمله هنرمندان پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر است که او را به‌عنوان یکی از اولین هنرمندان دانش‌آموخته حوزه طراحی لباس در ایران می‌شناسند. او از سال ۱۳۶۳ تاکنون به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و طی این سال‌ها با دانشگاه‌های الزهرا، تهران، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، سوره و هنر همکاری داشته است که تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد. زینلیان در سال ۱۳۷۶ مدرک درجه‌یک هنری (معادل دکتری) را در رشته طراحی لباس از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. او در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر به‌عنوان داور در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور داشت.

ادنا زینلیان آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره را بسیار متنوع دانست و گفت: «در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای همه نوع اثری دیدیم. نمایش‌های شرکت‌کننده، هم ازلحاظ تکنیک و هم ازنظر محتوا و موضوع دارای تنوع بالایی بودند. من در دوره قبل داور نبودم و نمی‌توانم قیاس دقیقی با گذشته داشته باشم اما آنچه در این دوره دیدم، بسیار متنوع بود.»

او کیفیت آثار حاضر در این رویداد را نیز قابل‌قبول توصیف کرد و افزود: «همان‌طور که همه می‌دانیم تئاتر عموماً به لحاظ مالی حمایت نمی‌شود و حمایت مالی در تولید و روی صحنه بردن یک اثر کم تأثیر نیست؛ بنابراین باید دید گروه‌ها با چه امکاناتی شرکت کرده‌اند و به نظر من گروه‌ها توانستند با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشتند، آنچه را برای حضور در این رویداد لازم بود، انجام بدهند.»

داور بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر با اشاره به حضور بسیار چشمگیر استان‌ها و شهرستان‌ها در این دوره از جشنواره گفت: «ما نمایش‌های بسیار خوبی از استان‌ها دیدیم؛ این اتفاق خیلی خوب است و جای امیدواری دارد. این ‌همه اثر دیدنی از شهرستان‌هایی که امکانات زیادی در اختیارشان نیست و حتی گاهی یک سالن تئاتر هم ندارند، خیلی خوب و خوشحال‌کننده است و شهرستان‌ها اگر حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد.»

زینلیان برگزاری جشنواره‌ها را نیز بسیار تأثیرگذار ارزیابی کرد و توضیح داد: «شرکت در جشنواره‌ها به هنرمندان شهرستانی کمک می‌کند تا مطرح شوند و عرصه‌ای داشته باشند تا نتیجه زحمات‌شان را نشان بدهند؛ و آثار هنرمندان دیگر را هم ببینند.»

او افزود: «ایجاد امکان تماشای آثار خوبی که در تهران روی صحنه می‌رود برای هنرمندان شهرهای دیگر هم بسیار اقدام مفیدی خواهد بود. به‌طورکلی من فکر می‌کنم نباید تهران را از شهرستان تفکیک کرد. همه این‌ها هنرمندان یک کشور هستند. نباید محدودیت ایجاد کنیم، باید ارتباطات را بیشتر کنیم. تا امکاناتی مهیا شود که هر اثر خوبی هرکجا اجرا می‌شود هنرمندان بتوانند تماشا کنند.»

زینلیان آموزش را هم مؤثر دانست و گفت: «کارگردان‌ها و هنرمندان خوب و مطرح کشور می‌توانند در شهرهای مختلف، کارگاه آموزشی بگذارند تا این جوانان علاقه‌مند بتوانند استفاده کنند.»

ادنا زینلیان درباره داوری این رویداد گفت: «از آغاز برگزاری جشنواره، گروه داوری هر دو روز یک‌بار جلسه می‌گذاشتیم و در مورد آثار صحبت می‌کردیم. صرفاً نمایش‌ها را تماشا نمی‌کردیم و گذرا رد نمی‌شدیم و همه کار را نگذاشته بودیم برای روز آخر. بااین‌وجود، روز گذشته یک‌بار قبل از آغاز اجراها جلسه داشتیم و در پایان اجراها هم تا نزدیک صبح صحبت و تبادل‌نظر کردیم. هر اثری را بر اساس توان خودش بررسی و آنالیز کردیم، بحث و نقد کردیم و امکانات تمام جزییات را برای داوری در نظر گرفتیم که ان‌شاءلله امروز در آیین اختتامیه با جزییات بیان می‌شود.»

او با اشاره به اینکه سال‌ها در جشنواره تئاتر فجر حضور نداشته است، افزود: «در گذشته مسئولیت‌هایی داشتم و امسال بعد از سال‌ها به جشنواره برگشتم و دیدم که همه دوستان تمام تلاش خودشان را برای هرچه بهتر برگزار کردن این جشنواره انجام دادند.»

زینلیان در پایان گفت: «امیدوارم جوان‌هایی که این‌قدر زحمت می‌کشند موفق شوند، شناخته بشوند و تحت حمایت قرار بگیرند.»




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران