در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «خاتون پرده‌نشین» مطرح کرد

میثاق یوسفی: قصد ما آشتی مخاطب با نمایش ایرانی است

میثاق یوسفی، کارگردان نمایش «خاتون پرده‌نشین» با اشاره به طراحی صحنه نمایش می‌گوید قصد ما در طراحی صحنه کار، آشتی دادن تماشاگر با نمایش ایرانی است.

به گزارش ایران تئاتر، میثاق یوسفی، کارگردان نمایش «خاتون پرده‌نشین» به نویسندگی داوود فتحعلی‌بیگی است که از 22 دی‌ماه ساعت 21 در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.

این اثر دومین تجربه کارگردانی یوسفی پس از کارگردانی نمایش «رام کردن زن سرکش» به نویسندگی فتحعلی‌بیگی به شمار می‌آید.

یوسفی درباره داستان نمایش «خاتون پرده‌نشین» به‌عنوان تازه‌ترین تجربه کارگردانی‌اش می‌گوید: «نمایشنامه «خاتون پرده‌نشین» داستان زنی به نام فخرالنسا است که همسرش به‌قصد مکه خانه را ترک می‌کند و زندگی خود را به برادرش می‌سپارد. فخرالنسا با خیانت در امانت برادرشوهرش مواجه می‌شود و این موضوع مشکلاتی را برای او به وجود می‌آورد که در نمایش می‌بینیم.»

او با اشاره به دلایل انتخاب این نمایشنامه گفت: «جدا از قلم زیبای استاد داوود فتحعلی‌بیگی که باعث اشتیاق به کار می‌شود، محتوای کار و پرداختی که به زن در این اثر وجود دارد از دلایل اصلی انتخاب من برای روی صحنه بردن این کار بود.»

این هنرمند افزود: «ما نمونه‌های بسیاری از این زن را در جامعه می‌بینیم. متن این داستان از دل جامعه برمی‌آید و به همین دلیل پرداختن به آن برای من به‌شدت جذاب بود.»

کارگردان نمایش «خاتون پرده‌نشین» با اشاره به اینکه هر مخاطبی با برداشت متفاوت خود با نمایش مواجه می‌شود، گفت: «هر تماشاگری در رویارویی و تماشای یک اثر نمایشی با دید ذهنی و تجربه‌های خود با آن روبه‌رو می‌شود و به همین دلیل قطعاً برداشت‌های متفاوتی از کار خواهد داشت.»

او با اشاره به طراحی صحنه نمایش توضیح داد: «قصد ما در طراحی صحنه کار آشتی دادن تماشاگر با نمایش ایرانی است. عملاً در طراحی صحنه نمایش‌های ایرانی یک دکور با کاربری چندمنظوره وجود دارد و ما نیز در نمایش «خاتون پرده‌نشین» به این موضوع توجه کردیم.»

یوسفی افزود: «در دکور ما از چهار رنگ اصلی قرمز، زرد، سبز و آبی استفاده کردیم. طرحی که بر اساس ذهنیت من از پنجره‌های مشبک قدیمی شکل گرفت. نمایش ایرانی نیازمند رنگ است و ما سعی کردیم با دکور این رنگ را به صحنه بدهیم.»

او ادامه داد: «این رنگ‌ها در پیشبرد هدف داستان به کار می‌رود. ما در نمایش شاهد چهار پرده هستیم که هریک از این پرده‌ها در پیشبرد داستان اصلی کار پیش می‌رود و ما نیز طبق روند داستان از رنگ‌ها بهره گرفتیم.»

این هنرمند درباره استقبال مخاطبان از اجرا گفت: «استقبال مخاطبان نسبت به دیگر اجراهایی که روی صحنه است شاید بهتر باشد اما از دیدگاه من به‌عنوان یک مخاطب قطعاً اجرا نیازمند مخاطبان بیشتری است.»

او با اشاره به اینکه تاکنون مخاطبان از تماشای آثار راضی بوده‌اند، ادامه داد: «درهرحال تعداد مخاطبان برای بازیگران روی صحنه خیلی مهم است. من و تمامی عوامل گروه تمرینات طولانی و فشرده‌ای داشتیم و حضور مخاطب است که باعث می‌شود بازیگران روی صحنه انرژی بگیرند. مخاطبان به‌صورت حضوری و حتی در کامنت‌هایی که درباره کار در تیوال می‌نویسند، از کار راضی بوده‌اند.»

میثاق یوسفی در پایان گفت: «اگر قرار است تئاتر در این مرزوبوم جریان داشته باشد باید به آن توجه بیشتری شود تا ادامه فعالیت در این عرصه برای اهالی تئاتر گسترده‌تر شود. تئاتر به هیچ‌کس قول دیده شدن، پول و شهرت نمی‌دهد. اکثر اهالی این هنر دلی کار می‌کنند. تئاتر حس و حال زندگی به ما می‌دهد و امیدوارم این حسی که از جانب تماشاگر دریافت می‌کنیم برای‌مان باقی بماند.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

نظرات کاربران