در حال بارگذاری ...
کارگردان «مردی که جهنمش را خرید» مطرح کرد

بابک والی: تاریخ؛ قاضی دادگاه ابن ملجم می‌شود

بابک والی نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر می‌گوید، مخاطبان در نمایش «مردی که جهنمش را با خود حمل کرد» قضاوت تاریخ را در واقعه شهادت امام اول شیعیان به نظاره می‌نشینند.

به گزارش ایران تئاتر، بابک والی، بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر قصد دارد تا نمایش «تاریخ» را در ماه مبارک رمضان روی صحنه ببرد.

«اکونومیست»، «یک روز خوش»، «بنگاه کاریابی» و «آقای هالو» تعدادی از آثاری است که این هنرمند پیش از این دست به تجربه کارگردانی آن ها زده است.

بابک والی درباره نمایش جدیدی که قرار است روی صحنه ببرد؛ می‌گوید: «من نمایشنامه «تراژدی شیطان در خواب» که اکنون با نام «مردی که جهنمش را خرید» برای اجرا در تالار سنگلج آماده می‌شود، در سال 1381 نوشتم و در همان سال نیز به چاپ رساندم.»

او می‌افزاید: «این نمایش در 30 پرده و به زمان حرکت ابن ملجم از یمن به سوی کوفه و شهادت امام علی (ع) می‌پردازد.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «در سال 1381 تصمیم داشتم این اثر را به صورت تله تئاتر برای شبکه معارف آماده کنم تا در سی شب ماه رمضان روی آنتن برود اما مسئولان وقت به بهانه نبود بودجه از کار حمایت نکردند.»

والی می‌گوید: «بودجه‌ای که در آن سال با توجه بیگ پروداکشن بودن اثر تخمین زده شد، حدود 380 میلیون بود که هیچ یک از سازمان‌های متولی امر زیر بار پرداخت آن نرفتند و ما بعد از حدود هفت ماه تمرین از اجرای کار منصرف شدیم.»

این نویسنده و کارگردان پیشکسوت با اشاره به اینکه آثار متعددی درباره زندگی و شخصیت علی بن ابی طالب نوشته و اجرا شده است، توضیح می‌دهد: «وجه تمایز این اثر نسبت به سایر آثار مرتبط به زندگی و شهادت امام اول شیعیان، زاویه دید و نگاه متفاوتی است که در این نمایشنامه به ماجرای شهادت امام علی (ع) داریم. در نمایش «مردی که جهنمش را با خود حمل کرد» مخاطب شاهد آنچه در شب اول قبر ابن ملجم می‌گذرد، خواهد بود.»

او می گوید: «تصویری که ما از عالم برزخ و شب اول قبر ارائه می‌دهیم فارغ از توصیفات کتاب‌ها و شنیده‌هاست. تصویرسازی ما از این موقعیت زندان و دادگاهی با قضاوت تاریخ است. در واقع محکومیت در این نمایش جسمانی نیست. قاضی این دادگاه به روایت وقایعی که از زمان حرکت ابن ملجم از یمن به کوفه و شهادت امام علی رخ داده است، می‌پردازد.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: «تمرین‌های ما برای اجرای «مردی که جهنمش را با خود حمل کرد» از اوایل بهمن ماه آغاز شده است و در شب‌های لیله‌القدر برای 12 شب و مدت زمان حدود 60 دقیقه در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهیم داشت.»

والی در پایان با بیان اینکه مدیران هنری باید از آثار نمایشی و هنرمندان حمایت کنند، می‌گوید: «طی سال‌های همه‌گیری ویروس کرونا تئاتر و هنرمندان این عرصه سختی‌ها و مشقات زیادی تحمل کردند با این وجود برای اینکه تئاتر به فراموشی سپرده نشود، کار کردند. دراین شرایط سینما نیز دچار مشکلاتی شد اما خوشبختانه توانست آن‌ها را مرتفع کند و به حیاتش ادامه دهد اما تئاتر ضربه سنگینی خورد که تنها با همراهی بیش از پیش مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شاید بتوان بخشی از آن را جبران کرد. ما هنرمندان تئاتر با وجود تمام ناملایمات فقط به عشق این هنر روی صحنه می‌رویم تا چراغ سالن‌های نمایش روشن بماند.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران