در حال بارگذاری ...
به همت بیژن شکرریز

«پدرسالار» به چاپ رسید

کتاب «پدرسالار» به نویسندگی بیژن شکرریز که به صورت مصاحبه با محمدعلی کشاورز گردآوری شده است، از نشر ثالث منتشر و به چاپ رسید.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «پدرسالار» (مصاحبه با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز) عنوان جدیدترین کتابی است که به نویسندگی بیژن شکرریز از نشر ثالث به چاپ رسیده است.

بیژن شکرریز، متولد ۱۳۳۴ تهران، تحصیلات خود در زمینه هنر را تا اخذ دکترای فلسفه هنر از دانشگاه کلن آلمان پیگیری کرده است، او سال‌ها در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های کشور به تدریس رشته عکاسی و کارگردانی پرداخته است.

او غیر از فعالیت‌های دانشگاهی، تاکنون نمایشگاه‌های عکس فراوانی در ایران و خارج از ایران برگزار کرده و فیلم‌ها و سریال‌های داستانی و مستند فراوانی را کارگردانی کرده است که از آن میان می‌توان به مجموعه مستند «حیات عقل یا مردان خدا» در ۲۰ قسمت و فیلم مستند همای ادب درباره زندگی استاد جلال‌الدین همایی اشاره کرد.

در روز‌های اخیر نیز مجموعه مستند او به نام «حکایت دل» درباره زندگی و اندیشه‌های شماری از چهره‌های نام‌آور فکر و فرهنگ ایران از دو شبکه یک و چهار سیما در حال پخش است. شکرریز در این مستند به روایت زندگی علمی، فرهنگی و شخصی چهره‌هایی، چون ژاله آموزگار، جعفر یاحقی، زهره زرشناس، عبدالله کوثری، مصطفی محقق داماد، منصوره اتحادیه، عبدالله انوار، داوود فتحعلی‌بیگی، اسماعیل سعادت، شهین اعوانی، فتح‌الله مجتبایی، علی رواقی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، پری صابری، محمدعلی کشاورز و روح‌انگیز کراچی پرداخته است. 

در توصیح این کتاب که به قلم بیژن شکرریز منتشر شده است، آمده: «آخرین گفت‌وگوی یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ سینما و تئاتر ایران، محمدعلی کشاورز، پر از خاطرات و نکات ارزشمندی است که از زبان کسی بیان می‌شوند که از نزدیک آن‌ها را تجربه کرده و زیسته است. کشاورز در این گفت‌وگو در بستر بیماری به‌رغم دشواریِ سخن گفتن، از دغدغه‌هایی می‌گوید که یک‌عمر با آن‌ها زیسته و از افرادی نام می‌برد که با او همراه و گاهی سدِ راهش بوده‌اند. بعضی از کسانی که نام‌شان در این گفت‌وگو آمده، قله‌هایی بلند در تاریخ فرهنگ و هنر ایران و حتی جهان بوده‌اند و خاطرات آن‌ها را فقط از زبان کسانی می‌توان شنید که خود دفتر عظیمی از تاریخ فرهنگ ایران را در سینه نگه‌ داشته‌اند. این گفت‌وگوها بی‌تردید قسمت‌هایی درخشان از این تاریخ پر فراز‌و‌نشیب را بیان می‌کنند.»

محمدعلی کشاورز از جمله سرمایه‌های فرهنگی این کشور است که تا جان در بدن داشت، از هنر والای نمایش سخن گفت و از آن حمایت کرد و خود را متعلق به صحنه نمایش می‌دانست. او انسانی شریف و فروتن و هنرمندی خلاق و کاربلد بود که از جنس مردم بود، در میان مردم رشد کرد و برای مردم کار کرد. او بعد از فراز و نشیب‌هایی که در زندگی پشت سر گذاشت، سرانجام در ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ بر اثر نارسایی کلیه، در سن نودسالگی دارفانی را وداع گفت.

کتاب «پدر سالار» در 192 صفحه با قطع رقعی از نشر ثالث منتشر شده است.




مطالب مرتبط

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند
مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین»:

هیچ چیز به اندازه «خنده»، قدرت را هراسان نمی‌کند

مهدی ارجمند، کارگردان نمایش «کمی کمتر بدزدین» با بیان اینکه داریوفو براین باور است که هیچ‌چیز به اندازه خنده، قدرت را هراسان نمی‌کند، این اثر را نمایشی دانست که مخاطب را به فکر وامی‌دارد.

|

طوفان درگذشت

طوفان درگذشت

رضا صفایی‌پور، معروف به طوفان، بازیگر پیشکسوت سینما و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، پس از یک دوره درگیری با بیماری پارکینسون، روز یکشنبه 26 آذر درگذشت.

|

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی که سابقه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» را داشت، نیمه‌شب پنجشنبه دوم آذر، بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران، چشم از جهان فروبست.

|

اتابک نادری مطرح کرد

میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری مطرح کرد

میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

نظرات کاربران