در حال بارگذاری ...
دیدار با دلقک، جادوگر، عروسک تنهاافتاده، سربازان زباله‌ای و نی‌نی‌مو روی صحنه‌ها

تئاتر کودک چی ببینیم؟

نمایش‌های «مانتکو در سرزمین پادشاهی»، «میمون‌ها»، «من یک عروسکم»، «دنیای خیال انگیز من»، «شاهزاده‌ شامپیا»، «کدو قلقله زن»، «خرمشیر»، «گاو زنگوله‌پا»، «بل و شاهزاده مغرور»، «لافکادیو» و «رابینسون خرگوشه» آثاری هستند که در هشت تماشاخانه برای کودکان و نوجوانان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ روی صحنه هستند.

به گزارش ایران تئاتر، گذشته از تاثیر تماشای نمایش که باعث افزایش قدرت تعامل و خلاقیت در آینده‌سازان هر جامعه‌ای می‌شود، وجوه آموزشی و سرگرم‌کنندگی هنر نمایش و تاثیر فراوان آن در تربیت کودکان و نوجوانان و برآوردن نسلی سالم و آگاه از دیرباز مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف قرار داشته است.

در حال حاضر 11 اثر نمایشی کودک و نوجوان در هشت سالن نمایشی شهر تهران میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به این حوزه تخصصی تئاتر است که پیشنهاد می‌شود همراه با فرزندان و کودکان‌تان در یک تفریح آموزنده و جذاب آن‌ها را همراهی کنید برای رفتن به یکی از سالن‌های ویژه آثار کودکان و به تماشای یکی از  نمایش‌هایی بنشینید که در ادامه معرفی‌شان کرده‌ایم.

همان‌طور که گفته شد، در ادامه این گزارش مروری بر نمایش‌های کودک و نوجوان در حال اجرا در بهار 1402 داریم.

تالار هنر

نمایش «مانتکو در سرزمین پادشاهی»، به نویسندگی نلی‌مک کاسلین و کارگردانی مهدی خجستگی، از 7 فروردین 1402 ساعت 17:30 با قیمت بلیت 40 هزارتومان در تالار هنر روی صحنه رفته است. علیرضا نامدار، علی‌اصغر تقی‌پور، سمانه دلیر، فاطمه فرکی، سونیا جباری، هانیه زارعی و زینب رنجبری، بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان «مانتکو در سرزمین پادشاهی» که متن آن را سیدحسین فدایی‌حسین ترجمه کرده، آمده است: «این نمایش، داستان دلقکی را روایت می‌کند که سالیان سال در قصر پادشاه خدمت و آن‌ها را سرگرم می‌کند اما در شب تولدش...»

فرهنگسرای فردوس

نمایش «میمون‌ها» نوشته محمدحسین داداش‌نیا و کارگردانی مریم اسکندری از 15 فروردین 1402 ساعت 18:30 با بازی زهرا غلامی، مریم اسکندری، پروا نریمانی، ارمغان احمدی، سمیه انصاری و نوشین سرکوبی با قیمت بلیت 50 هزارتومان روی صحنه رفته است.

نی‌مو قصد دارد به مومو و می‌مو ثابت کند که دیگر نی‌نی نیست و می‌تواند همراه آن‌ها برای چیدن موز برود. در آخر نی‌نی‌مو موفق می‌شود که به می‌مو و مومو کمک کند تا از دست بوبوکه سارق رها شوند و اورا به سزای اعمالش برسانند.»

نمایش «من یک عروسکم» به نویسندگی مرضیه شریفی و کارگردانی فرشید عسگری از 15 فروردین 1402 ساعت 17:00 با قیمت بلیت 50 هزارتومان در فرهنگسرای فردوس روی صحنه رفته است. نوشین سرکوبی، فرشید عسگری بهنوش مرادی و هانیه عباسی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: دختربچه‌ای عروسک خود را جا می‌گذارد و عروسک توسط سربازهای زباله‌ای برداشته می‌شود.»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«دنیای خیال انگیز من» نوشته و کار بهناز مهدی‌خواه تا 1 اردیبهشت 1402 ساعت 17:00 با قیمت بلیت 40 هزارتومان در این کانون روی صحنه است. بازیگر این نمایش بهناز مهدی‌خواه است.

داستان نمایش درباره هنرمندی است که تعریف می‌کند وقتی بچه بود دنیای سیاه و سفیدی داشت اما یک اتفاق عجیب و جالب باعث شد دنیایش رنگارنگ شود و...

نمایش «شاهزاده‌ شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کار احسان مجیدی تا 1 اردیبهشت 1402 ساعت ۱۸ با قیمت بلیت 40 هزارتومان در این مجموعه روی صحنه است. مریم قلهکی، احمد خیرآبادی، ندا حاج‌بابایی، پریسا مشکانی، نرگس نجفیان، نسیم خسروشاهی، مهدیار سرلک و علی فروتن بازیگران آن هستند.

این نمایش به بخش کوتاهی از زندگی دخترکی ده‌ساله می‌پردازد که روزی در اخبار متوجه می‌شود نشانه‌های ظاهری‌اش با نشانه‌های ظاهری دختر گم شده پادشاه کشور شامپیا یکی است. بنابراین خانواده خود را مجبور می‌کند تا او را برای انجام آزمایش‌های مختلف به کلینیک برده تا ثابت شود که او همان شاهزاده گم شده است. در این میان با اتفاقات جالب و خنده‌داری روبه‌رو می‌شود.»

فرهنگسرای خانواده 

نمایش شاد و موزیکال «کدو قلقله‌زن»، ویژه کودکان به نویسندگی جواد ذوالفقاری و شادی‌ پورمهری و کارگردانی سحر‌ پورفرج از 9 فروردین تا 8 اردیبهشت 1402، با قیمت بلیت 80 هزارتومان در سالن نمایش فرهنگسرای خانواده روی صحنه است. مجتبی خمسه، محسن باور، محمد صالحی، سعید شاملو و سحر پورفرج در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش که هر روز ساعت 17 اجرا می شود، آمده است: «پیرزنی قصد رفتن به خانه دخترش را دارد و در راه با حیوانات زیادی برخورد می‌کند و اتفاق‌هایی که طی این قصه رخ می‌دهد، بسیار دیدنی است.»

تئاتر المپیک

نمایش شاد و موزیکال «خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی مجتبی خمسه از 8 فروردین تا 8 اردیبهشت 1402 ساعت 17:00 با قیمت بلیت 80 هزارتومان در سالن تئاتر المپیک روی صحنه است. در نمایش «خرمشیر» مجتبی خمسه، سحر پورفرج، زهرا میرشجاعان، محسن بان‌ور و محمد صالحی به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش که روایت جذاب و شاد از مجموعه داستان‌های «کلیله و دمنه» است، داستان الاغی است که به تازگی از دست صاحبش رها شده و در حالی که در جنگل به خوشگذرانی می‌پردازد با شیری روبه‌رو می‌شود که تا به حال حیوانی همچون الاغ را ندیده است.

خانه فرهنگ نور

نمایش «گاو زنگوله‌پا» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قرآن‌کیش تا 20 اردیبهشت 1402، ساعت 17:00 با قیمت بلیت 50 هزارتومان میزبان کودکان و نوجوانان است. مهرداد ‌قرآن‌کیش، فرحناز سمیعی، شهاب محمدیه، فرورتیش شوشپور، نیلوفر ابراهیمی، نفیسه ترحم‌جو و آذر سیدتقیا بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه این اثر آمده است: «دمنه شغال بازیگوشی است که تصمیم می‌گرد با دروغ‌گویی سلطان جنگل شود و باعث اتفاق و ماجراهایی می‌شود...»

فرهنگسرای ابن‌سینا

نمایش «بل و شاهزاده مغرور» به نویسندگی ماندانا عبقری و کارگردانی علیرضا دهقانی از 29 فروردین تا 12 خرداد 1402 با قیمت بلیت 70 هزارتومان روی صحنه خواهد رفت. ماندانا ‌عبقری، دیار ‌باغی، محمدرضا ‌لطفی، هادی ‌شبانی، لیلا احمدی و نرگس مروتی بازیگران این اثر کودک هستند.

در خلاصه این اثر آمده است: «در قصری زیبا شاهزاده‌ای مغرور و بدخلق زندگی می‌کند، شبی توفانی جادوگری به قصر پناه می‌برد اما شاهزاده او را به قصر راه نمی‌دهد. جادوگر شاهزاده و خدمتکارانش را جادو می‌کند، شاهزاده به موجودی عجیب و خدمتکارانش به شمعدان، ساعت، قوری و فنجان تبدیل می‌شوند. جادوگر گلی جادویی به شاهزاده می‌دهد. اگر تا زمان افتادن آخرین گلبرگ کسی شاهزاده مغرور را از ته دل دوست داشته باشد جادو باطل می‌شود. بل دختری زیبا و مهربان به قصر شاهزاده می‌آید و او را متوجه غرور و اخلاق بدش می‌کند. آرام آرام شاهزاده تغییر می‌کند تا جایی که اجازه می‌دهد بل به خانه‌اش برگردد. آخرین گلبرگ می‌افتد اما قبل از آن بل که به شاهزاده علاقه‌مند شده به قصر می‌رود تا با ماجراهایی بامزه و دیدنی طلسم را باطل کند.»

نمایش «لافکادیو» به نویسندگی شل ‌سیلورستاین و کارگردانی احمد تیموری از 30 فروردین تا 1 اردیبهشت 1402 روی صحنه خواهد رفت. سپیده زینلی، علیرضا زکایی و پویا یزدان‌جو بازیگران این نمایش هستند

در خلاصه این نمایش آمده است: «شیری بصورت اتفاقی تفنگی به دستش می‌رسد و مشغول تمرین تیراندازی می‌شود این درحالیست که سیرک‌داری از او دعوت به همکاری می‌کند و سرنوشت شیر را روانه شهر می‌کند و ماجراهای عجیبی برای او به وجود می‌آید.»

سرای محله ایوانک

نمایش «رابینسون خرگوشه» به نویسندگی و کارگردانی عباس قاصدزاده از 24 فروردین تا 24 اردیبهشت در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه، ساعت 19:00 با قیمت بلیت 80 هزارتومان روی صحنه می‌رود. مونا ‌کوشش، عباس ‌قاصدزاده، سوگند قاصدزاده، محسن ‌افخمی و کمیل پورقلی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «رابینسون خرگوش روزنامه‌رسان مهربانی است که به دنبال گم شدن تعدادی از حیوانات جنگل و جست‌وجو برای پیدا کردن دوستان خود موضوع مهمی را کشف می‌کند.»

گزارش از علی کیهانی




مطالب مرتبط

حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند
حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند

حسن دادشکر که در دوره اخیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عضو هیئت انتخاب بخش نوجوان بوده، تاکید کرد که وظیفه تئاتر کودک صرفا شاد کردن بچه‌ها نیست بلکه باید در قبال شادی، چیزی نیز به مخاطبان خود آموزش بدهد.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

|

نظرات کاربران