در حال بارگذاری ...

در اجرای ویژه هنرمندان نمایش «مکبث‌زار» چه گذشت؟

جمعی از هنرمندان شناخته‌شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون شامگاه جمعه بیست و پنجم فروردین‌ماه در قالب اجرای ویژه  افتتاحیه، به تماشای نمایش «مکبث زار» در تالار اصلی تئاتر شهر نشستند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی تئاتر شهر، نمایش «مکبث‌زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، شامگاه جمعه بیست و پنجم فروردین‌ در قالب یک اجرای ویژه، میزبان تعدادی از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بود.

ابراهیم پشت‌کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «مکبث‌زار» پیش از آغاز این اجرای ویژه با قدردانی از تمامی هنرمندان حاضر در تالار اصلی تئاتر شهر، گفت: «امشب برای من و گروه اجرایی نمایش، شما هنرمندان گرامی و حتی برای این تالار که سرشار از انرژی و تاریخ و تبار کشورماست، قطعاً شب بسیار مهمی است؛ چراکه چراغ آن بعد از مدت‌ها خاموشی، به‌واسطه اجرای این نمایش و حضور شما بزرگواران دوباره برافروخته شده است.»

او ادامه داد: «تاریخ تئاتر و جریان سیال آن مانند مسابقه دو امدادی است. اکنون این جریان از بزرگان و پیشینیان تئاتر که برخی از آن‌ها در جمع ما حضور دارند به نسل ما رسیده، این جریانی است، که از قبل ما ادامه داشته و بعد از ما هم ادامه خواهد داشت و این استارت یک شروع دوباره است. من معتقدم فرهنگ و هنر و به قطع یقین تئاتر هرگز تعطیل نمی‌شود.»

کارگردان نمایش «مکبث زار» افزود: «ما نخستین اجرای این نمایش را با عزیزانی که دوست‌شان می‌داریم آغاز خواهیم کرد. در قلب ما نوری است که از هنر نمایش تجلی‌یافته و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را خاموش کند.»

وقتی تئاتر بهانه یک گردهمایی باشکوه می‌شود

اصغر همت، بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون هم که طی سال‌های گذشته با ابراهیم پشت‌کوهی همکاری داشته، از تلاش گروه اجرایی نمایش «مکبث‌زار» برای به صحنه بردن این اثر تشکر کرد.

او گفت: «امشب پس از مدت‌ها با نمایش «مکبث‌زارِ» ابراهیم پشت‌کوهی، دیگر بار گردِ هم آمدیم. به‌واقع این جمع و گردهمایی عزیز در شرایط دیگری اتفاق نمی‌افتد و تنها تئاتر است که بهانه‌ مبارکِ این گردهمایی است.»

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به سابقه همکاری خود را ابراهیم پشت‌کوهی توضیح داد: «به همراه ابراهیم پشت‌کوهی درست در اوج گردن‌کشی پاندمی کرونا حاصل مدت‌ها تمرین را در قالب نمایش«اتللو» به صحنه آوردیم. متأسفانه کرونا اجازه نداد تا از آن اثر تمام و کمال لذت ببریم و سرانجام پس از 10 شب اجرا ناچار به تعطیلی شدیم؛ چراکه این ویروس، چاره‌ای جز پایین آمدن از صحنه برای‌مان باقی نگذاشت.»

همت با اشاره به ویژگی‌های هنری ابراهیم پشت‌کوهی در عرصه کارگردانی افزود: «ابراهیم پشت‌کوهی از همان ابتدا و زمانی که در استان هرمزگان و بندرعباس کار را آغاز کرد، نویدبخشِ ظهور یک جوان خلاق بود و خوشبختانه هر چه پیش ‌رفت بر این خلاقیت افزوده شد. من آرزو می‌کنم ابراهیم و ابراهیم‌های تئاتر ما به آنچه استحقاقش را دارند، دست یابند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «به‌تازگی از سفری تئاتری بازگشته‌ام و وقتی تئاتر کشور را با آثار دیگر کشورها قیاس می‌کنم، فاصله عجیبی بین این دو مشهود می‌شود. اما ما همین پدیده‌ای که در فاصله با تئاتر روز دنیاست، با پوست، گوشت و استخوان خویش زنده نگه‌داشته‌ایم. اکنون تنها به امید ارتقاء محاسن و رفع معایب این حوزه تأثیرگذار فرهنگی، تنها می‌توانم آرزو کنم شرایط مناسب فراهم شود.»

این بازیگر پیشکسوت در پایان با امیدواری برای بهبود شرایط تئاتر کشور، تأکید کرد: «اطمینان دارم که امشب نیز همچون گذشته نمایش خلاقانه و منحصربه‌فردی از ابراهیم پشت‌کوهی خواهیم دید و در پایان به امید روزهای خوب برای تئاتر کشور باهم به تماشا می‌نشینیم.»

دیدار رئیس تئاتر شهر با هنرمندان

در ادامه، پشت‌کوهی، با خواندن شعری از احمد شاملو، اجرای اول نمایش را به همه درگذشتگان و آنانی که اکنون درمیان ما نیستند، تقدیم کرد.

جمشید جهانزاده، ایرج راد، فرزانه نشاط‌خواه، حسین پرستار، محسن حسینی، ناصر آقایی، رضا فیاضی، افسر اسدی، رامین ناصرنصیر، اتابک نادری، رحمت امینی، ناهید مسلمی، حسین پورکریمی، علی یداللهی، زهرا سعیدی، نسرین نکیسا، محمدمهدی خاتمی، ناصرآویژه، شهرام مسعودی، محمد نادری، شیوا مکی‌نیان، رضا آشفته، داوود حیدری، نوید جهانزاده و ... ازجمله هنرمندانی بودند که در اجرای ویژه هنرمندان نمایش «مکبث زار» حضور داشتند.

سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاتر شهر نیز قبل از آغاز اجرای ویژه نمایش «مکبث‌زار» با حضور در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با تعدادی از هنرمندان دیدار و گفت‌وگو کرد.

نمایش «مکبث‌زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی و بازی شهروز دل افکار، گاتا عابدی، محمدهادی عطایی، یاشار نادری، سعید برجعلی، فهیمه موسوی‌نیارکی، رضا جهانگیری، رضا سلیمی، سحر عبدالملکی، امیر رضایی، ساعت 19:30 با مدت‌زمان 90 دقیقه و قیمت بلیت 150 هزار تومان از یکشنبه، بیست و هفتم فروردین‌ماه در تالار اصلی تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

«مکبث زار» جایزه بزرگ جشنواره تئاتر بغداد را دریافت کرد

«مکبث زار» جایزه بزرگ جشنواره تئاتر بغداد را دریافت کرد

نمایش «مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، در رقابت با آثاری از کشورهای ایتالیا، فرانسه، بلژیک، مراکش، الجزایر، عمان، مصر، تونس، عراق و آلمان، جایزه بزرگ چهارمین جشنواره بین‌المللی بغداد را دریافت کرد.

|

نظرات کاربران