در حال بارگذاری ...

بزرگداشت پرویز ممنون برگزار می‌شود

بزرگداشت دکتر پرویز ممنون، هنرمند، استاد و پژوهشگر تئاتر با حضور مرضیه برومند، فهیمه باروتچی، بهاره جهاندوست، داریوش فرهنگ، سعید پورصمیمی، سیروس علی‌نژاد، داوود فتحعلی‌بیگی و علی دهباشی، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر، بزرگداشت پرویز ممنون، استاد، هنرمند و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر، در ویژه‌برنامه شب بخارا، امروز (پنجشنبه 14 اردیبهشت) در خانه اندیشمندان علوم انسانی، گرامی داشته خواهد شد.

پرویز ممنون، از بنیانگذاران تئاتر علمی و آکادمیک در ایران و نخستین شخصی است که در دانشگاه‌های ایران مفتخر به دریافت درجه استاد شده است. او در سال‌های شروع تدریس تئاتر در دانشگاه تهران، به سرپرستی این رشته برگزیده شد و توانست با تغییرات اساسی، در ارتقاء سطح آموزش این هنر در ایران اثر بگذارد. 

ممنون در عین حال در زمینه پژوهش تئاتر در ایران پیشینه بلندی دارد و آثار ارزشمندی منتشر کرده است؛ او در طی هشت سال همکاری با روزنامه آیندگان به زمان خود به سطح بحث و نقد در ایران ارتقاء بخشید.

پرویز ممنون بعد از انقلاب به اتریش که در آنجا تحصیلاتش را گذرانده بود، بازگشت و پس از 13 سال تدریس در دانشگاه وین رو به کار خلاق تئاتر آورد. 

او در 30 سال گذشته با برگردان بسیاری از افسانه‌های کلاسیک فارسی به ویژه آثار حکیم نظامی به زبان آلمانی و اجرای آن‌ها بر صحنه‌های تئاتر در اتریش و آلمان با شیوهای برگرفته اما متفاوت از نقالی به شناساندن فرهنگ ایران به غیر ایرانیان خدمت کرده است.

در این نشست، مرضیه برومند، فهیمه باروتچی، بهاره جهاندوست، داریوش فرهنگ، سعید پورصمیمی، سیروس علی‌نژاد، داوود فتحعلی‌بیگی و علی دهباشی به بررسی زندگی و آثار پرویز ممنون خواهند پرداخت.

این بزرگداشت امروز (پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۲) ساعت 17 در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو سالن فردوسی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

طوفان درگذشت

طوفان درگذشت

رضا صفایی‌پور، معروف به طوفان، بازیگر پیشکسوت سینما و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، پس از یک دوره درگیری با بیماری پارکینسون، روز یکشنبه 26 آذر درگذشت.

|

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی که سابقه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» را داشت، نیمه‌شب پنجشنبه دوم آذر، بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران، چشم از جهان فروبست.

|

نظرات کاربران