در حال بارگذاری ...
هم‌زمان با رونمایی پوستر رویداد در حوزه هنری

نشست شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی برگزار شد

در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر رضوی از سه برابر شدن ارزش مادی جایزه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها برای بین‌المللی شدن این رویداد در سال‌های آینده و تأکید برای دوری آثار تئاتر رضوی از موضوع‌های کلیشه‌ای خبر داده شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، نشست شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در حوزه هنری برگزار و پوستر آن با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی، مدیر بنیاد امام رضا (ع) و دبیر جشنواره رونمایی شد.

مرتضی سعیدی‌زاده مدیر بنیاد امام رضا در سخنان آغازین خود گفت که آیین‌های پایانی جشنواره‌های امام رضا (ع) در آستانه دهه کرامت برگزار می‌شوند که این رویدادها از آذرماه سال قبل شروع شده و تا خرداد امسال ادامه‌ دارد و تاکنون ۱۲ اختتامیه برگزار شده است.

سعیدی‌زاده همچنین با تشریح برنامه‌های مختلفی که در حوزه‌های متعدد مثل شعر و تجسمی برگزار شدند، درباره تئاتر گفت: ارتقای جریان محتوا در بخش تئاتر قابل‌توجه است و امیدوارم تا چند ماه آینده این محتوا به تولید تله‌تئاتر منجر شود. در این راستا در حال تعامل با رسانه ملی هستیم که این تله‌تئاترها از تلویزیون پخش شوند.

او با اشاره به تندیس‌های اهدایی در این رویداد و دیگر رویدادهای هنری که هرکدام تندیس ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: ما برای این جشنواره به تندیس «ارادت» رسیدیم که شب میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس رونمایی و به ۸۰ برگزیده اهدا خواهد شد.

اجرای 14 اثر نمایشی در تبریز

محمدحسین بلاغی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در بخشی دیگر از این نشست، با اشاره به برگزاری جشنواره در شهر تبریز توضیح داد: ۱۴ اثر به‌عنوان آثار نهایی از هشت استان برای اجرا به تبریز دعوت شده‌اند. در بازخوانی آثار توجه به فرهنگ و سیره رضوی تأکید شده نه اینکه صرفاً بخش کوتاهی از یک نمایش به این موضوع اختصاص پیدا کرده باشد.

او اشاره کرد که تلاش می‌شود تمهیدی اندیشیده شود تا گروه‌هایی از هنرمندان تئاتر خیابانی در محافل مردمی تبریز اجرا داشته باشند.

همچنین قرار است مراسم افتتاحیه یکم خردادماه در امامزاده سید حمزه در منطقه سرخاب تبریز برپا شود و پنجم خرداد هم در مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا تبریز آیین پایانی برگزار خواهد شد.

به گفته بلاغی ارزش جوایز امسال جشنواره سه برابر شده است.

بین‌المللی شدن در تئاتر سنگین و هزینه‌بر است

سید جواد رفائی، دبیر جشنواره‌های رضوی نیز در این نشست حضور داشت و توضیحاتی را درباره آنچه تاکنون برپا شده و استقبال علاقه‌مندان ارائه کرد.

او تأکید کرد که جشنواره‌های امام رضا با آغاز دوران کرونا دچار سستی و کندی شده بود که با همت همکاران برطرف شده است.

رفائی افزود: این جشنواره‌ها برای گسترش فرهنگ امام رضا است و هنر می‌تواند کمک کند این جریان معنوی و اعتقادی در عمق جان مردم و بخصوص جوان‌ها بنشیند. امیدوارم در سال‌های آینده هنرمندان «نامبر وان» هم حضور داشته باشند.

این مدیر فرهنگی به بین‌المللی شدن این جشنواره به آنچه در حوزه‌های دیگر مثل شعر و ادبیات و دعوت از مهمانان خارجی و برگزاری کارگاه در افغانستان انجام شده، اشاره کرد و گفت: بین‌المللی شدن در تئاتر سنگین است و هزینه بیشتری می‌طلبد و نیاز است آثاری در خارج از کشور بازبینی شوند که فعلاً با بخش‌های سبک‌تر شروع کردیم تا بعد به تئاتر برسیم.

جشنواره تئاتر رضوی از کلیشه نذر و شفا خارج شده

در ادامه این نشست، کورش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر رضوی با اشاره به اینکه در بیشتر آثار با موضوع سیره رضوی به نذر و شفا پرداخته می‌شد، گفت که در این دوره پژوهش برای طرح موضوع‌های تازه مدنظر قرار گرفت و هیچ اثری درباره نذر و شفا نداریم. بر این اساس درنهایت ۱۵۸ اثر به دبیرخانه رسید که ۸۰ اثر به بازبینی رسید و از بین آن‌ها هم هشت اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند.

او اضافه کرد که امسال نوبت‌های اجرای نمایش برای مردم نیز تدارک دیده می‌شود. درواقع تلاش کردیم جشنواره را مردمی کنیم تا آن‌ها بیشتر منتفع باشند. بر این اساس نمایش‌هایی مثل «مطرب آقا» که فضایی شاد و کمدی دارند نیز در این رویداد اجرا خواهند شد.

زارعی افزود که در اختتامیه، پنج اثر برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی برای چاپ انتخاب خواهند شد که داوری این بخش بر عهده نصرت‌الله قادری، لیلی عاج و شهرام کرمی بودند.

در این نشست اعلام شد که ۸۰۰ میلیون در بخش جوایز و ورودی هزینه شده و حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان هزینه جشنواره است.

همچنین زارعی بیان کرد که جشنواره‌ توسط بنیاد امام رضا (ع) و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

این هنرمند درباره بحث بین‌المللی شدن این جشنواره به هزینه‌های سنگین اجرا و اسکان مهمانان خارجی اشاره کرد و یادآور شد: ظرفیت زیادی برای همکاری در این بخش با کشورهای مسلمان وجود دارد چون رئیس تئاتر لبنان و سوریه از دوستان من هستند. امسال به دنبال این بودیم که بخشی از نمایشنامه‌های خوبی را که در این زمینه توسط هنرمندانی همچون نادر برهانی مرند و ایوب آقاخانی نوشته شده به عربی چاپ کنیم ولی فعلاً شرایط آن مهیا نشد.

دبیر جشنواره تئاتر رضوی گفت که دو اثر از بخش خیابانی را به جشنواره چهل و دوم فجر معرفی کرده و این روند در بخش صحنه‌ای هم انجام خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران