در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان، پژوهشگر و بازیگر پیشکسوت هنرهای نمایشی در نمایشگاه کتاب

داود فتحعلی‌بیگی: متاسفانه ناشران کمی در حوزه تئاتر سرمایه‌گذاری می‌کنند

داود فتحعلی‌بیگی (کارگردان و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر) می‌گوید به دلیل گرانی کاغذ و مخاطب عام نداشتن کتاب‌های هنرهای نمایشی، متاسفانه ناشران کمی در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش ایران تئاتر، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشست‌های تخصصی و میزبانی از هنرمندان تئاتر، پذیرای دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

یکی از مهمانان غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب، داود فتحعلی‌بیگی، بازیگر، کارگردان و پژوهشگر تئاتر بود که از جایگاه انتشارات نمایش، وضعیت انتشار کتاب‌های دانشگاهی و آخرین اثر مکتوب خود سخن گفت.

وجود انتشارات نمایش برای هنرمندان ضروری و مغتنم است

فتحعلی‌بیگی درباره اهمیت انتشارات نمایش به عنوان یک ناشر تخصصی کتاب گفت: «در شرایطی که بسیاری از ناشران در زمینه هنرهای نمایشی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، وجود انتشارات نمایش برای هنرمندان ضروری و مغتنم است. انتشارات نمایش برای کسانی که با توجه به گرانی کاغذ و حمایت نکردن برخی ناشران از نویسندگان تئاتری، دچار مشکلات و محدودیت هستند، می‌تواند فرصتی باشد برای چاپ و انتشار منابع و آثار مکتوب هنرهای نمایشی و نیز به تعبیری امکانی برای بهره‌برداری هنرجویان و هنرمندان و علاقه‌مندان عرصه تئاتر از دانش صاحب‌نظران و نویسندگان تئاتری باشد.»

این هنرمند ادامه داد: «البته من تا جایی که درجریان و روند کارهای انتشارات نمایش هستم، می‌دانم که از نظر بودجه مشکلات و کمبودهایی وجود دارد. امیدوارم مدیران هنری توجه بیشتری به این انتشارات مهم داشته باشند چون خبر دارم بسیاری از آثار نمایشی خوب وجود دارد که باید چاپ شوند ولی نویسنده امکان چاپ کتاب را ندارد.»

ضرورت ارسال کتاب به استان‌ها

داود فتحعلی‌بیگی درباره در دسترس قرار گرفتن کتاب‌های انتشارات نمایش نیز گفت: «اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزارکننده جشنواره‌های بزرگ تئاتری در سراسر کشور است. باید هم‌زمان با برگزاری این جشنواره‌ها، نمایشگاهی از کتاب‌های انتشارات نمایش برای مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر برگزار شود تا این ناشر تخصصی در بین جوانان و تازه‌واردان به عرصه تئاتر شناخته‌تر شود. همچنین انجمن هنرهای نمایشی ایران می‌تواند کتاب‌های چاپ شده در این انتشارات را به استان‌ها ارسال کند تا هنرمندان استانی نیز از آثار مکتوب و مرجع تئاتری بی‌بهره نباشند.»

کتاب «آداب نقل و نقالی از نگارش تا نمایش»

این نویسنده و پژوهشگر نمایش‌های آیینی و سنتی، درباره تازه‌ترین کتاب تالیفی خود با نام «آداب نقل و نقالی از نگارش تا نمایش» توضیح داد: «این کتاب، اثری آموزشی برای دانشجویان تئاتر است. در این کتاب به صورت اصولی، آیین و آداب نقل و نقالی در ایران را برای مخاطب نوشته‌ام که با مطالعه دقیق، هنرمند می‌تواند درباره نقالی نگارش داشته باشد یا حتی به اجرای نمایش برسد.»

او ادامه داد: «از نظر من خیلی خوب است که کتاب خواندن در دانشگاه‌های ما رواج پیدا کند. البته بار اصلی به گردن استاد یا معلم است تا با معرفی منابع به دانشجویان و شاگردان آن‌ها را دعوت به کتاب خواندن کند.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران