در حال بارگذاری ...
در نشست تئاتر دینی در غرفه انتشارات نمایش عنوان شد

پژوهش 6 هزار صفحه‌ای ناظرزاده کرمانی در باره تئاتر ایمان‌گرا در جهان

در نشست بررسی چشم‌انداز و آینده کانون تئاتر دینی که در غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب برپا شد، محمود فرهنگ، از آماده شدن مجموعه کتاب‌هایی نزدیک به شش هزار صفحه به قلم دکتر ناظرزاده کرمانی با موضوع تئاتر ایمان‌گرا در جهان خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست بررسی چشم‌انداز و آینده کانون تئاتر دینی و روند برگزاری 13 دوره رویداد تئاتر صاحبدلان، روز گذشته (سه‌شنبه 26 اردیبهشت) با حضور محمود فرهنگ و مهدی مسعودشاهی در غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران (مصلای امام خمینی) برگزار شد.

محمود فرهنگ در این نشست با اشاره به سابقه رویداد هنری صاحبدلان گفت: «این رویداد از سال 1389 آغازشده و اکنون 13 سال است که با محوریت تئاتر دینی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

این هنرمند افزود: «تلاش ما در برگزاری این رویداد هنری این بوده است که هنرمندان برخلاف همه جشنواره‌های کشور بدون رقابت و برای اجرای عمومی در شهرهای خود آماده شوند.»

دبیر کانون تئاتر دینی ادامه داد: «از آغاز این رویداد تاکنون حدود 800 نمایش صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌خوانی و رادیو تئاتر میزبان علاقه‌مندان بوده است.»

او درباره اولویت‌های موردنظر در کانون تئاتر دینی و رویداد هنری صاحبدلان توضیح داد: «اولویت‌های ما در تئاتر دینی پرداختن به مفاهیم و مضامین قرآنی، علوی، عاشورایی، دفاع مقدس و شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر هستند.»

                                                                                                   

انتشار نمایشنامه‌های برگزیده صاحبدلان

فرهنگ درباره فعالیت رویداد هنری تئاتر صاحبدلان در سال گذشته گفت: «در سالی که گذشت، رویداد صاحبدلان برای اولین بار میزبان بیش از ۳۵ نمایشنامه‌خوانی و ۱۱ نمایش رادیویی بود. اجراهای تعزیه در ماه محرم و صفر و منقبت خوانی در عیدهای قربان و غدیر برگزار و سه وبینار بین‌المللی با حضور استادان سه کشور به‌صورت آنلاین اجرا شد.»

دبیر کانون تئاتر دینی ادامه داد: «همچنین برای اولین‌بار قرار شد نمایشنامه‌های برگزیده این رویداد منتشر شوند که تاکنون نمایشنامه‌هایی چون «سلمان فارسی»، «ملاصدرا»، «مفرد؛ مذکرِ غایب» و چندین متن کوتاه چاپ‌شده‌اند.»

مجموعه کتاب ناظرزاده کرمانی درباره تئاتر دینی

محمود فرهنگ بابیان این‌که بسیاری از هنرمندان تئاتر نسبت به این موضوع که نمایش دینی یک ژانر مختص به خود دارد، جبهه دارند، گفت: «ما برای اثبات این‌که در تئاتر جهان ژانر دینی وجود دارد، از کمک پروفسور ناظرزاده کرمانی بهره بردیم و ایشان حدود 7 سال با پژوهش درباره تئاتر ایمان‌گرا در جهان به نگارش چند جلد کتاب نزدیک به شش هزار صفحه پرداختند. حاصل این پژوهش تاکنون ترجمه هشت نمایشنامه فاخر و بررسی تئاتر ایمان‌گرا در ۷۰ کشور جهان بوده است که به‌زودی منتشر خواهد شد؛کتابی که می‌تواند منبع بسیار مهمی برای دانش‌پژوهان تئاتر دینی باشد.»

تبادل فرهنگی با کشورهای اسلامی

دبیر رویداد هنری صاحبدلان با تاکید بر درخواست 50 کشور جهان برای حضور در بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان، از لزوم برنامه‌ریزی و داشتن چشم‌انداز جدید برای سال‌های آتی این رویداد هنری سخن گفت.

او ادامه داد: «ما برای تبادل در بخش بین‌الملل نمایشنامه‌هایی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و... چاپ کرده‌ایم تا در جهان نیز به معرفی آثار ایمان‌گرای کشور بپردازیم.»

فرهنگ همچنین از برگزاری بخش بین‌المللی صاحبدلان خبر داد و افزود: «در بخش بین‌الملل که قرار است در خرداد سال جاری برگزار شود، 6 نمایش از 55 کشور متقاضی انتخاب‌شده است که در صورت امکان در شهر قزوین روی صحنه خواهند رفت و امیدواریم که این اجراها باعث آشنایی بیشتر هنرمندان ما با تئاتر جهان شوند.»

این هنرمند تاکید کرد: «پتانسیل تئاتری زیادی در کشورهای اسلامی وجود دارد که می‌توان با آن‌ها تبادل فرهنگی داشته باشیم.»

                                                                                                   

کمک بخش خصوصی به رویداد تئاتر صاحبدلان

مهدی مسعودشاهی (پژوهشگر هنر)، دیگر شرکت کننده در این نشست، هم‌راستا با محمود فرهنگ گفت: «دنیا عطش زیادی برای شناخت فرهنگ ما دارد و اگر بتوانیم از فضاهای جدید برای معرفی تئاتر دینی استفاده کنیم، قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد.»

او افزود: «کانون تئاتر دینی می‌تواند با کمک بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد. ظرفیت‌های بخش خصوصی نامحدود است و این کانون می‌تواند با کمک بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های جدید با هنرمندان سراسر دنیا ارتباط و تبادل برقرار کند.»

این مدیر هنری باسابقه، با تأکید بر اهمیت تجاری‌سازی هنر ادامه داد: «تجاری‌سازی هنر باعث بهره‌مندی اقتصادی هنرمندان خواهد شد. قطعاً اگر در رویداد صاحبدلان به جنبه اقتصادی هم توجه شود، شاهد همراهی بیش‌ازپیش نسل جوان خواهیم بود.»

مسعودشاهی در پایان پیشنهاد داد: «نگاه به رشته‌های فرهنگی و هنری هم باید مانند دیگر رشته‌ها، نگاهی دانش‌بنیان باشد تا استعداد جوانان این حوزه به‌خوبی رشد و پرورش پیدا کند.»

در پایان این نشست، محمود فرهنگ با تایید سخنان مسعودشاهی درباره خصوصی‌سازی در تئاتر گفت: «نمایش‌های ایرانی جاذبه تجاری‌سازی زیادی دارند. قطعاً اجراهای بین‌المللی که دارای کیفیت و توانایی لازم باشند، می‌توانند در تبادلات فرهنگی به‌صورت گسترده در کشورهای مختلف جهان اجرا شوند و هنرمندان را به درآمدزایی برسانند.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران برپا شده که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

هنرمندان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌‌های تئاتری به انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان)، ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گزارش: نگار امیری




مطالب مرتبط

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کند

اجرای «سوگواره یاس کبود» به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کند

اجرای «سوگواره یاس کبود» به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)

مجلس شبیه‌خوانی حضرت زهرا(س) و اجرای خیابانی «بشنو از فاطمه (س)» در قالب ویژه‌برنامه «سوگواره یاس کبود» اداره کل هنرهای نمایشی در روزهای شنبه 25، یکشنبه 26 و دوشنبه 27 آذر، همزمان با ایام فاطمیه در محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

نظرات کاربران