در حال بارگذاری ...
در هشتمین روزِ برپایی غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب اتفاق افتاد

از بازدید هنرمندان تا برگزاری نشست تخصصی کانون تئاتر دانشگاهی

غرفه انتشارات نمایش در هشتمین روز از برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان چند چهره و مدیر هنری و شاهد برگزاری نشست کانون تخصصی تئاتر دانشگاهی با محوریت و تمرکز بر اقتباس از منابع ملی و فرهنگی ایران‌زمین بود.

به گزارش ایران تئاتر، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ در مصلای امام‌خمینی (ره) آغاز به‌کار کرده است.

دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با ارائه و عرضه بیش از 70 عنوان نسخه چاپی و 170 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در هشتمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران (چهارشنبه 27 اردیبهشت)، علیرضا حنیفی (نویسنده و بازیگر پیشکسوت تئاتر)، حسین کیانی (نویسنده و کارگردان تئاتر)، محسن امیری (مدیر تالار هنر)، منوچهر اکبرلو (نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر) و امیرحسین حریری (مدیر تالار مولوی) از غرفه انتشارات نمایش دیدن کردند. 

لزوم توجه به اقتباس از منابع ملی و فرهنگ ایرانی 

برگزاری نشست کانون تخصصی تئاتر دانشگاهی اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور امیرحسین حریری (دبیر کانون تئاتر دانشگاهی) و حسین کیانی (نویسنده و کارگردان تئاتر) ازجمله رخدادهای فرهنگی هنری روز گذشته در غرفه انتشارات نمایش بود. 

در این نشست تخصصی که با محوریت اهمیت بحث اقتباس از آثار  و منابع ملی و فرهنگ ایرانی برگزار شد، بر لزوم آشتی و هم‌گرایی بخش تئوری (پژوهش‌محور) و بخش عمل‌گرا در تئاتر ایران تاکید شد.  

توجه به تولید فرم‌های جدید فرهنگی و هنری 

محسن امیری (مدیر تالار هنر) که یکی از بازدیدکنندگان از غرفه انتشارات نمایش بود، درباره تاثیر مطالعه گفت: «شاید برای بازیگر شدن و بازیگر بودن نیاز به اطلاعات زیادی احساس نشود. همین‌که اصول بازیگری را بشناسیم و کار بدنی و مطالعه را برمبنای دیدن قرار دهیم، شاید بتوانیم روی صحنه نقش‌مان را به خوبی ایفا کنیم اما در رشته‌های دیگر تئاتر چون نویسندگی و کارگردانی برفرض اینکه تمام کتاب‌های تئاتر هم خوانده شوند، بازهم متوجه خواهیم شد که چیزی نمی‌دانیم و ضرورت مطالعه را احساس می‌کنیم.»

او ادامه داد: «یک هنرمند باید حوزه مطالعات وسیعی داشته باشد. او باید کتاب‌هایی در حوزه روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، سیاست، مخاطب‌شناسی و ... مطالعه کند. تنها در این صورت است که قادر خواهد بود به درجه خلق یک اثر هنری ماندگار برسد.»

مدیر تالار هنر با تاکید بر زحمات انتشارات نمایش در چاپ کتاب‌های تئاتری توضیح داد: «انتشارات نمایش برای ارتباط بیشتر و جذب مخاطبان می‌تواند علاوه بر چاپ کتاب به سراغ فرم‌های فرهنگی و هنری جدیدی مانند تولید پادکست‌های صوتی برود.»

امیری در پایان گفت: «قطعا تصویرسازی و تمرکزی که در مطالعه کتاب هست، با سایر رسانه‌های صوتی و تصویری قابل مقایسه نخواهد بود اما استقبال نسل جدید از فرم‌های جدید حقیقتی غیرقابل انکار است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.»

دو کتاب پُرمخاطب

در روزی که نشست کانون تخصصی تئاتر دانشگاهی در غرفه انتشارات نمایش در حال برگزاری بود، دو کتاب «دفتر مطالعات تئاتر 2» و «دفتر مطالعات تئاتر 3 و 4» از جمله آثار مورد توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب بودند.

این دو کتاب از سری دفترهای مطالعات تئاتری کانون تئاتر دانشگاهی اداره‌کل هنرهای نمایشی است که به گردآوری و ترجمه مقالات و نظریه‌های هنرمندان مطرح جهان در حوزه نمایش می‌پردازد.

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی، نقد نمایشنامه و همچنین اجرای نمایش، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

هنرمندان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌‌های تئاتری به انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان)، ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گزارش: نگار امیری




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش نمایش‌های تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر اعلام شد

نمایش «پدر» با 5 اجرا، 500 میلیونی شد
آمار فروش نمایش‌های تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر اعلام شد

نمایش «پدر» با 5 اجرا، 500 میلیونی شد

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه 21 مهر سال 1402 مشخص شد. طبق آمار منتشرشده، نمایش «پدر» به کارگردانی آروند دشت‌آرای با مجموع 5 اجرا 431 میلیون و 20 هزار تومان فروش داشته است.

|

آمار فروش سالن‌های نمایشی در مهر 1402 اعلام شد

فروش نمایش «هیدن» به یک میلیارد تومان نزدیک شد
آمار فروش سالن‌های نمایشی در مهر 1402 اعلام شد

فروش نمایش «هیدن» به یک میلیارد تومان نزدیک شد

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه 14 مهرماه سال 1402 مشخص شد. طبق آمار اعلامی نمایش «هیدن» (پنهان) به فروشی معادل 922 میلیون و 685 هزار تومان دست پیدا کرده است.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران