در حال بارگذاری ...
گزارشی از نهمین روز نمایشگاه کتاب تهران

خیام، سعدی و حافظ مهمانِ غرفه انتشارات نمایش شدند

بازیگرانی که با گریم و لباس جالب، در نقش فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و جلال آل‌احمد فرو رفته و در چند روز گذشته در نمایشگاه کتاب حضور یافته‌اند، در نهمین روز از برگزاری این رویداد فرهنگی، مهمان غرفه انتشارات نمایش شدند.

به گزارش ایران تئاتر، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ در مصلای امام‌خمینی (ره) آغاز به‌کار کرده است.

دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با ارائه و عرضه بیش از 70 عنوان نسخه چاپی و 170 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در نهمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران (پنجشنبه 28 اردیبهشت)، رامتین شهبازی (منتقد تئاتر و سینما و عضو هیئت علمی دانشگاه)، منوچهر اکبرلو (نویسنده و پژوهشگر تئاتر) با نرگس یزدی (مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌ کل هنرهای نمایشی) در غرفه انتشارات نمایش دیدار و گفت‌وگو کردند.

                                                                                                           

همچنین مجتبی جدی (مدرس دانشگاه و معاون اجرایی تئاتر مولوی)، رابعه مدنی (بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما)، ساناز فلاح‌فرد (مترجم، نویسنده، کارگردان و بازیگر) و گروهی از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی قرچک، مهمان غرفه انتشارات نمایش بودند.

امتیاز ویژه انتشارات نمایش

رامتین شهبازی که در غرفه انتشارات نمایش حضور یافته بود، در سخنانی گفت: «انتشارات نمایش به عنوان یک نشر تخصصی همیشه باید دنبال جدیدترین و مهم‌ترین نمایشنامه‌ها و آموزه‌های اقتباسی در دنیا باشد. چون انتشارات‌ دیگر به این موضوعات کم‌تر می‌‌پردازند.»

او ادامه داد: «این انتشارات چون با انجمن‌ هنرهای نمایشی هر استان در ارتباط است، می‌تواند کتاب‌های منتشر شده را در قالب یک مجموعه به شهرستان‌ها و استان‌ها برساند. به نظر من این یک امتیاز است چون خیلی از ناشران دیگر با استان‌ها به این شکل در ارتباط نیستند و امکان پخش کتاب در شهرستان را شاید سخت‌تر داشته باشند.»

                                                                                                           

این منتقد با اشاره به شمارگان پایین کتاب‌های تئاتری در بازار نشر توضیح داد: «توجه به کتاب خواندن کم شده است. متاسفانه قشر دانشجو خصوصا دانشجویان تئاتر هم از کتاب دور و درگیر فضاهای مجازی شده‌اند که با خوراک‌هایی کوتاه منتظرشان است.»

شهبازی افزود: «البته شرایط اقتصادی نیز یکی از دلایلی است که دانشجویان کم‌تر کتاب می‌خوانند. مسئولان باید توجه‌شان به دانشجویان و مطالعات‌ آن‌ها نیز جلب شود و برای دانشجویان شرایط خرید کتاب را آسان‌تر کنند.»

فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و جلال آل‌احمد به انتشارات نمایش آمدند

پنج بازیگر که با لباس و گریم مناسب، ایفاگر نقش شخصیت‌های برجسته ادبیات فارسی، یعنی فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و جلال آل‌احمد شده و در روزهای گذشته در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافته‌اند، روز گذشته به غرفه انتشارات نمایش آمدند و میزبان مخاطبان شدند.

                                                                                                              

هدف این نمایش‌ها که با نویسندگی و کارگردانی صمد آذرخش در مصلی امام خمینی (ره) اجرا می‌شوند، زنده نگه داشتن و احیای شخصیت‌های ادبی ایران است که در قالب یک اجرای 5 ساعته توسط بازیگران و جوانان تئاتری اجرا می‌شود.

مهران نعیمی‌اقدم (جلال آل‌احمد)، ایرج تدین (فردوسی)، کیاوش زرین (حافظ)، حمید خلفی (خیام) و مهدی کوکبی (سعدی)، بازیگران نمایش «ریشه‌های ادبیات فارسی» هستند.

                                                                                                              

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران برپا شده که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

هنرمندان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌‌های تئاتری به انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان)، ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گزارش: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران