در حال بارگذاری ...

”فرزانه کابلی”: سعی کرده ام طراحی حرکت همواره در خدمت تئاتر قرار گیرد

بازیگر و طراح حرکت "شب روی سنگ فرش خیس" گفت: در این سال ها به فرم و نوع کارگردانی مرزبان عادت کرده ام و نمی توانم با سایر کارگردان ها کار کنم، زیرا مرزبان با تسلط زیادی که روی متن و نوع حرکات بازیگران دارد، بازی را برای بازیگر بسیار راحت و باورپذیر می کند.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، فرزانه کابلی بازیگر و طراح حرکت نمایش"شب روی سنگ فرش خیس" در مورد حضورش در این اثر در نقش"رخساره" گفت: در اجرای 14 سال پیش این نمایش نیز، طراحی حرکات و بازی در نقش"رخساره" را برعهده داشتم. البته در آن زمان نقش"نوشین" را یکی از شاگردانم بازی می کرد و با توجه به تسلطی که در این حرفه داشت تمامی اجرای حرکات بر عهده او بود.
این بازیگر در مورد اجرای مجدد این اثر و تکرار بازی در نقش"رخساره" بیان کرد: نسبت به 14 سال پیش، ذهن کارگردان اثر متحول و متفاوت شده است و من نیز در زمینه بازیگری پخته تر عمل می کنم، البته مرزبان از جمله کارگردان هایی است که به احساس بازیگر و راحتی او در ایفای نقش اهمیت زیادی می دهد.
وی شخصیت "رخساره" راجوان، چابک و همانند متن نوشته رادی دانست و افزود: این نمایش دهمین اثری است که از استاد اکبر رادی بازی می کنم و به نظرم متن اثر بی نظیر است و در این زمان نیز حرف خود را می زند.
این بازیگر ادامه داد: ارتباط حسی بین من و شخصیت "رخساره" در اجرای سابق  وجود داشت، حال پس از این سال ها وقتی مجددا متن را خواندم این احساس دوباره در من زنده شد. کارگردان نمایش نیز بر بازی من در این نقش اصرار داشت، البته با توجه به اینکه در اجرای پیش از این اثر نیز من و فردوس کاویانی همبازی بودیم، با حضور مجدد این بازیگر در این نمایش من نیز علاقه مند بودم که نقش"رخساره" را بازی کنم.
کابلی در مورد تغییرات و دراماتورژی متون نمایشی گفت: متن رادی اگر20  سال دیگر هم کار شود، روان است و تماشاگر با آن ارتباط برقرار می کند. البته ایشان در استفاده درست و کامل از دیالوگ ها حساسیت زیادی داشتند، اما به خاطر دارم در نمایش"آمیز قلمدون" با توجه به اعتمادی که به هادی مرزبان داشتند، اجازه دادند تا ما یک صحنه را حذف کنیم.
فرزانه کابلی درباره استفاده از حرکات موزون در اغلب آثار هادی مرزبان گفت: من خود دغدغه استفاده از حرکات موزون در آثار نمایشی را دارم و در همه نمایش هایم نیز تاکنون سعی داشتم تا طراحی در خدمت تئاتر قرار گیرد، در برخی از آثار مثل نمایش"دزد آب" طراحی حرکات، نقاط ضعیف متن را پوشانده است.
وی ادامه داد: هادی مرزبان یکی از کارگردان های پیشرو در زمینه استفاده از حرکت در نمایش است و به ارتقای این هنر کمک زیادی کرده است.
این طراح حرکت اظهار کرد: فرصت های هر چند کوتاهی که در آثار نمایشی مختلف برای استفاده از حرکت ایجاد می شود به ترویج این هنر کمک زیادی می کند و فرصتی را فراهم می آورد تا به دور از نگاه های ساده انگارانه و غیر تخصصی به شکل درست به این هنر بپردازیم.
فرزانه کابلی درباره حضور دانشجویان تئاتر در جلسات تمرین گروه های نمایشی بیان کرد: همیشه دانشجویان علاقه مند به تئاتر در تمرین های گروه ما حضور دارند، زیرا مرزبان به این موضوع اهمیت زیادی می دهد و معتقد است دانشجویان آینده سازان تئاترند.
وی افزود: در اکثر نمایش های این گروه از حضور هنرجویان کلاس حرکتم استفاده می کنم، زیرا آن ها در مدت های طولانی با من همراه بوده و تمرین کردند و مسلما در اجرا تاثیر گذار تر از دیگر بازیگران ند.