در حال بارگذاری ...

جلسه مطبوعاتی رئیس استیتو I T I

از دو سال پیش نیز در جشنواره فجر عوامل موسسه I T I به ایران آمدند تا ارتباطی دو سویه برای جهانی شدن تئاتر ایران ایجاد کنند .

پیش از اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آخرین جلسه مطبوعاتی جشنواره با حضور رئیس انستیتوی I T I تشکیل شد .
در این جلسه علاوه بر خبرنگاران ، عده ای از هنرمندان تئاتر از جمله آتیلا پسیانی و محمدرضا خاکی نیز حضور داشتند . همچنین جلسه زیر نظر فریندخت زاهدی و علی راضی به عنوان مترجم اداره می شد .
مرکز اصلی موسسه I T I در پاریس قرار دارد و شعبات دیگر آن در کشورهای مختلف زیر نظر همین مرکز فعالیت می کنند .
از دو سال پیش نیز در جشنواره فجر عوامل موسسه I T I به ایران آمدند تا ارتباطی دو سویه برای جهانی شدن تئاتر ایران ایجاد کنند . هدف این موسسه ایجاد فضایی برای همکاری دانشجویان و کارگردانهای حرفه ای تئاتر از کشورهای مختلف است تا آنان بتوانند ایده ها و افکار خود را در زمینه تئاتر جهانی مبادله کنند .
طبق گفته رئیس این موسسه آنها کارشان را با آثار شکسپیر شروع کردند و امسال نیز تصمیم دارند با کار بر روی آثار ” مولیر “ و ” اوژن یونسکو “ به فعالیت خود ادامه دهند .
رئیس این موسسه ، دیمیتریو کرنلیو در جلسه دیروز با تأکید بر اینکه در هر قاره هنرمندان با افکار و سلایق خود در این آتلیه ها شرکت می کنند ، گفت : تقریباً دو سال پیش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برای شرکت در این برنامه موسسه دعوت کردیم که آن دوره خاص نمایشنامه های چخوف بود.
و یک گروه ایرانی با نمایش ”مرغ دریایی من“ در این دوره شرکت کردند .
وی که منظورش نمایش محمد رحمانیان و گروه دانشجویی اش بود درباره اجرای این گروه گفت :
” همه برایشان جالب بود که بدانند ایرانیها چطور آثار چخوف را کار می کنند و کار این گروه ایرانی آنقدر قابل توجه و پر از نکته های بدیع و جالب حتی برای روس ها بود که بلافاصله از آنها برای شرکت در فستیوال مکزیک نیز دعوت شود . “
وی در ادامه درباره فواید این آتلیه ها گفت : در این آتلیه ها دوره های کار آموزی نیز داریم که با دعوت از تعدادی از اساتید برجسته ؛ از آنها می خواهیم آموخته هایشان را با جوانان در میان بگذارند . همچنین ما تمام برنامه های اجرا شده در این آتلیه ها را ضبط و به صورت آرشیو نگه می داریم . “
وی با بیان اینکه ایرنی ها اطلاعات قابل توجهی از تئاتر دارند و جایگاه مان در مقام بالایی در تئاتر دنیا قرار دارد. گفت : ” ما یکبار دیگر می خواهیم از دنشجویان دانشگاه تهران و جوانهای دیگر برای پروژه یونسکو دعوت کنیم . ” وی تأکید کرد :‌این کار ما تشریفاتی نیست . در واقع یک عمل واقعی از جانب انستیتوی بین المللی یونسکو برای همکاری با تئاتر شهر است . “
رئیس موسسه I T I سپس به معرفی برنامه های این موسسه در سال ٢٠٠۵ و ٢٠٠۶ پرداخت و گفت : بین روز پنجم یا هفتم مارس سال ٢٠٠۵ ما دروه آموزشی در هند به مدت ١۵ روز برگزار می کنیم . این دوره خاص برای نپال ، هند و بنگلادش است و مخصوص کسانیکه در دانشگاهها در رشته تئاتر درس می خوانند . “
وی درباره هزینه این دوره گفت : یونسکو ٨٠ در صد هزینه افراد شرکت کننده را در این دوره تقبل می کند و فقط ۶٠ دلار بصورت سمبلیک از آنها دریافت می شود . این مدیر فرانسوی گفت : اگر کسی در ایران هم بخواهد در این دوره شرکت کند ، ما می توانیم کمک کنیم . “
وی درباره دومین برنامه این موسسه گفت : ” دومین برنامه از ٧ تا ١٧ ژوئیه در رومانی برگزار می شود و دارای دو بخش است . بخش اول مربوط به نمایشنامه های مولیر و اوژن یونسکو است و هر کس یک اتود ۵ دقیقه ای در این کارگاه خواهد داشت .
دومین بخش خود به سه دوره تقسیم می شود : بررسی بر روی تئاتر یونان ، شکسپیر و کابوکی .
وی گفت : برای حضور دراین دوره دو امکان وجود دارد یا به شکل جمع حرفه ای و یا خصوصی . البته کسانیکه بطور فردی در این دوره ها حضور پیدا می کنند بیشتر تماشاگران تئاتر حرفه ای خواهند بود .
وی تأکید می کند : ایرانی های علاقه مند برای شرکت در این دوره ها با محمد اطبایی ، مدیر روابط بین الملل مرکز هنرهای نمایشی باید هماهنگ کنند .
دیمیتریو کرنلیو درباره سومین پروژه سال ٢٠٠۵ موسسه I T I که مربوط به کنفرانس مدیران تئاتری دنیا است ، گفت : این دوره از ١٣ تا ١۶ ژوئیه در رومانی با شرکت مدیران ۴٠ کشور در دنیا برگزار
می شود . محوریت این کنفرانس نیز بررسی فعالیتها و تصمیمات مدیران هنری هر کشوری برای چهار سال آینده است .
وی افزود : برای سال ٢٠٠۶ نیز فستیوال تئاتر از ٢۵ ماه می برگزار می شود .
در پایان ” دیمیتریو کرنلیو “ از حاضران خواست تا اگر سوالی درباره فعالیت های این موسسه دارند ، بپرسند . محمدرضا خاکی ، یکی از حاضران پرسید : چرا همیشه مدیران موسسه I T I در ایران باید از بین مسوولان تئاتری انتخاب شوند . دیگر حضار نیز این مسئله را تأکید کردند و از انتخابات ناعادلانه گفتند و اینکه چرا باید مدیریت اینگونه موسسه ها زیر نظر یک مرکز دولتی مانند مرکز هنرهای نمایشی باشد .
دیمیتریو کرنلیو در جواب این سوال گفت : ” تا آنجا که من خبر دارم قرار است انتخابات انجام گیرد . ما تقصیری نداریم . هر کشوری مدیرش را به ما معرفی می کند و ما کارمان را با شخص وی هماهنگ می کنیم . اینگونه مشکلات ، دیگر مربوط به خود ایران می شود و مشکل مانیست اما به هر جهت من در این جلسه اطلاعات تازه ای دریافت کردم . “
وی همچنین افزود : دخالت مرکز هنرهای نمایشی در این باره کاملاً طبیعی است . به خاطر اینکه مهمترین مرکز تئاتری هر کشور یک مرکز دولتی است . وزیر فرهنگ هر کشوری یک بودجه به این موسسه اختصاص می دهد اما مسائل حرفه ای تئاتر را واگذار می کند به خود تئاتری ها ، منظور انتخاب نمایش ، بازیگر و کارگردانها است . اما استراتژی اصلی تئاتر در خدمت دولت است .