در حال بارگذاری ...

مسعود دلخواه با «نفرین‌های تیز پا» به جشنواره تئاتر فجر می‌آید

مسعود دلخواه، نمایشنامه «نفرین‎های تیزپا اثر اقتباسی از نمایشنامه ریچارد سوم شکسپیر» را با گروه تجربی تهران به بخش تازه‌های تئاتر می‌آورد.

مسعود دلخواه در گفت وگو با سایت ایران تئاتر گفت: به تازگی نگارش نهایی نمایشنامه «نفرین های تیزپا اقتباسی از نمایشنامه ریچارد سوم»  رابه پایان رسانده‌ام و قصد دارم این نمایشنامه را با گروه تجربی تهران در بخش تازه‌های تئاتر ایران در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه ببرم.

او درباره اقتباس نمایشنامه‌ای از شکسپیر گفت: تخصص دوم من در دوره دکترا شکسپیر است و همین موضوع این امکان را برایم فراهم می‌کند که  با خیال راحت و دست باز نمایشنامه‌های او را دراماتوژی کنم. نمایشنامه‌های شکسپیر ابعاد مختلفی دارد و او در آثارش به روابط انسانی، مسائل اجتماعی، عشق و نفرت مسائلی که هیچ وقت کهنه نمی شوند پرداخته است و همین موضوع شرایطی را فراهم می‌کند که آثارش همواره مورد توجه کارگردان‌های تئاتر قرار گیرد.

دلخواه با بیان این مطلب که شکسپیر از مرزها عبور کرده است گفت: آثار شکسپیر در شمار بهترین نمایشنامه‌های جهان به شمار می‌روند و او در آثارش از همه مرزها عبور کرده و آثارش قابلیت این را دارند که در هر زمان و مکانی اجرا شوند و روی مخاطب تاثیر بگذارند.

او درباره شیوه دراموتوژی متن ریچارد سوم گفت: در نمایشنامه نفرین تیزپا شما با متن جدیدی روبه‌رو نیستید، من تغییرات جزیی بر روی متن شکسپیر ایجاد کرده‌ام و پس از نام نمایشنامه همزمان براساس نمایشنامه ریچارد سوم می آید و تغییراتی که در متن این نمایش بوجود آورده‌ام در مسائل بسیار جزیی است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به نمایشنامه ریچارد سوم گفت: در این نمایشنامه مهترین نکته‌ای که ذهن من را درگیر کرده این است که چگونه نفرین‌های شخصیت‌های این نمایشنامه این قدر زود مستجاب می‌شود. در این نمایشنامه ملکه هم فرزند و تاج و تخت و قدرت اش را از دست داده، نفرین می‌کند و خیلی زود نفرین‌اش مستجاب می‌شود. در این نمایشنامه که ریشه تاریخی دارد شاهد جنگ بر سر قدرت هستیم و شکسپیر در این نمایشنامه به روابط انسانی که در حال کمرنگ شدن است به شدت تاکید می‌کند.

دلخواه درباره شیوه تمرین این نمایش گفت: نمایشنامه نفرین‌های تیز 17 بازیگر دارد و متن اصلی ریچارد سوم 22 بازیگر دارد و با این که تعداد بازیگران این نمایش را در بازنویسی کم کرده‌ام؛ اما تعداد بازیگران این نمایش زیاد است، از این رو تمرینات گروه با دشواری بسیاری روبرو بوده است.

او افزود: با توجه به این که جمع کردن 17 بازیگر در یک مقطع زمانی مشخص بسیار دشوار است و همه بازیگران این کار درگیر بازی در فیلم یا تئاتر بودند، دو هفته است که تمرینات گروه را شروع کرده‌ایم و چون نگارش متن اصلی تازه یک روزاست که به پایان رسیده، از این رو در مدت اخیر براساس متن اصلی تمرینات خود را انجام داده‌ایم. این موضوع کمک کرد تا اعضای گروه با متن اصلی آشنا شوند و با شناخت دقیق تری بتوانند با متن بازنویسی مواجه شوند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که این متن کلاسیک را به چه شیوه ای روی صحنه خواهد برد گفت: شیوه اجرای این نمایش بسیار مدرن خواهد بود اما در عین حال وفاداری خود را به متن اصلی حفظ خواهیم کرد و طراحی صحنه و لباس نیز مدرن خواهد بود.

دلخواه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود نمایشنامه نویسان متعدد در عرصه بین الملی، شکسپیر همچنان معاصر ما است و متن هایش با اقبال روبرو می شود گفت: «یانک گات» کتابی با عنوان «شکسپیر معاصر» نوشته است که توسط رضا سرور ترجمه شده است. او نیز در این کتاب به خوبی عنوان می‌کند که متن‌های شکسپیر همواره تازه است و همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع می‌توانیم شکسپیر را با حافظ مقایسه کنیم که با گذشت قرن شعرش همچنان برای ما تازه است و با وجود شاعران متعدد شعرش با اقبال روبرو می‌شود.

 به گفته او؛ در نمایش نفرین‌های تیز، رحیم نوروزی در نقش ریچارد، رویا افشار، پردیس افکاری، افسون دلخواه، سارا نجفی، صادق حیدری، مجید نوروزی، محمدرضا ترابی، هیوا امراللهی، احسان بیات فر، علی دولت یاری و آریا توسلی ایفای نقش می‌کنند. همچنین یوسف باب به عنوان مشاور کارگردان، علی صادقی خواه  به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، فاطمه زعفرانی به عنوان طراح صحنه و لباس و بامداد افشار آهنگساز این نمایش هستند.

دلخواه درباره انتخاب رحیم نوروزی به عنوان بازیگر نقش اول این نمایش گفت: رحیم نوروزی یکی از بازیگران خوش فکر و با تجربه است و پیش از این با او همکاری بسیار خوبی داشته‌ام و همین موضوع موجب شد که پیشنهاد نقش اول نفرین‌های تیز را به او بدهم و او با کمال میل دعوت من را پذیرفت و پس از آن رایزنی برای دعوت سایر بازیگران را آغاز کردم.

دلخواه گفت: آخرین نمایشنامه ای که از شکسپیر روی صحنه بردم، نمایش ژولیوس سزار در 1385 بود و از آن زمان تاکنون متنی از این نمایشنامه نویس روی صحنه نبرده‌ام. البته پیش از مهاجرت به ایران سه نمایشنامه از شکسپیر را در آمریکا روی صحنه برده‌ام.

 نمایشنامه «نفرین های تیز پا» بیست و هشتمین نمایشنامه‌ای است که دلخواه به صحنه می‌برد

این نمایشنامه برای روی صحنه رفتن در سالن چهارسوی تئاتر شهر نوشته شده است و پس از اجرا در جشنواره تئاتر فجر، اردیبهشت‌ماه روی صحنه خواهد رفت و زمان این اجرا یک ساعت و45 دقیقه است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 
گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 

ایرج افشاری‌اصل، آموزش را مهم‌ترین رکن زنجیره تولید نمایش دانست که بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در پی رسیدن به آن است.

|

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

دبیر جشنواره فجر در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی:

آثاری به جشنواره فجر می‌آیند که نشانگر سطح بالای تئاتر روسیه باشند
دبیر جشنواره فجر در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی:

آثاری به جشنواره فجر می‌آیند که نشانگر سطح بالای تئاتر روسیه باشند

مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سفر به روسیه با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی و نیز مسئولان و هنرمندان تئاتر این کشور دیدار کرد.

|

نظرات کاربران