در حال بارگذاری ...
«طوفان»، تجربه‌ای مشترک از دانشجویان ایرانی و فرانسوی

میزانسن‌های آزاد

از همان آغاز تمرینات بیماران روانی بر روی متن «طوفان» ادله مفهومی و موقعیتی نمایش مبنی بر این‌که بازیگران تمامی بیماران روانی هستند که هیچ اطلاعات و آموزش علمی و تکنیکی از هنر تئاتر، بازیگری و کارگردانی آن نمی‌دانند دست دو کارگردان واقعی اثر را به صورت جالبی باز گذاشته است، تا هیچ نگرانی خاصی در خلق میزانسن‌های عالی و ناب نداشته باشند و حتی هیچ‌گونه استمراری را در نوع پرداخت شخصیت و القای حس بازیگران نمایش در طول اجرا شاهد نباشیم...

مسعود موسوی

     ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که دو دکتر در یک آسایشگاه روانی که موقعیت تاریخی و جغرافیایی آن در طول نمایش معلوم نیست متوجه می‌شوند که تعدادی از بیماران روانی حاضر در این آسایشگاه به هنر بازیگری علاقه‌مند شده و توسط یکی دیگر از بیماران تحت عنوان کارگردان، در تلاش هستند تا با تمرینات مداوم، نمایشی را برای اجرا آماده کنند. پس با هم‌فکری با یکدیگر نمایش «طوفان» نوشته شکسپیر را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند. در ادامه این تصمیم دو پزشک با دادن این اطمینان به تماشاگران حاضر در سالن که بیماران بی‌خطر و در ضمن تحت نظارت و مراقبت مدام و همیشگی هستند، تمرینات گروه تحت نظارت کارگردانان اثر که  خود نقش پزشکان بیمارستان را نیز بازی می‌کنند آغاز می‌شود.

     اطلاعات فوق به ساده‌ترین شکل ممکن توسط دو کارگردان یکی به زبان فرانسوی و دیگری به زبان فارسی در همان شروع اجرا در اختیار تماشاگران قرار می‌گیرد تا زمینه و بستر لازم جهت آشنایی حداقل مخاطبان با محتوا و مضمون اثر نمایشی ایجاد شود. بر طبق آن‌چه در بروشور نمایش «طوفان» آمده است این نمایش بر اساس نمایش «طوفان» شکسپیر به عنوان پروژه مشترک گروه تئاتری 88 از ایران و کمپانی تئاتر سیکومور از فرانسه در سی‌وچهارمین دوره جشنواره تئاتر فجر با کارگردانی مشترک اصغر نوری و کریستوف مرشیان، به قضاوت و داوری مخاطبان گذاشته شده است.

     از همان آغاز تمرینات بیماران روانی بر روی متن «طوفان» ادله مفهومی و موقعیتی نمایش مبنی بر این‌که بازیگران تمامی بیماران روانی هستند که هیچ اطلاعات و آموزش علمی و تکنیکی از هنر تئاتر، بازیگری و کارگردانی آن نمی‌دانند دست دو کارگردان واقعی اثر را به صورت جالبی باز گذاشته است، تا هیچ نگرانی خاصی در خلق میزانسن‌های عالی و ناب نداشته باشند و حتی هیچ‌گونه استمراری را در نوع پرداخت شخصیت و القای حس بازیگران نمایش در طول اجرا شاهد نباشیم، چون در غیر این صورت همان‌گونه که گفته شد منطق حاکم بر اجرا و متن از بازیگری چند بیمار روانی ناشی در هنر تئاتر از دست می‌رفت.

     از سوی دیگر جنبه مشترک و رابط بین وضعیت بیماران روانی در آسایشگاه با متن «طوفان» شکسپیر فقط در آخرین جمله پایانی نمایش بود که شخصیت اصلی از آزادی شکسپیری به آزادی خود از بیمارستان یا آسایشگاه روانی می‌رسید و لاغیر و به این ترتیب هر نمایشنامه دیگری نیز می‌توانست و می‌شد از سوی بیماران و پزشکانشان برای اجرا در نظر گرفته شود و سرانجام این‌که در یک ربع پایانی نمایش بازیگران فرانسوی و ایرانی با در دست داشتن متونی تلاش می‌کردند که هر یک به زبان دیگری صحبت کنند که اجرای فوق را به عنوان یک اجرای تمرینی دانشجویی برای کسب تجربه‌ای جدید در زمینه کارگردانی مشترک دانشجویی معرفی کنند. امید است این اثر نمایشی با تمامی نکات مثبت و منفی خود زمینه‌ساز موفقیت دو گروه نمایشی فرانسوی و ایرانی در خلق آثار نمایشی ارزشمند در آینده شود.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران