در حال بارگذاری ...
نگاهی به «من ـ مده‌آ» به کارگردانی سالومه یوگلیدزه

برآمدن تناقضات درون؛ زنانگی‌های امر تراژیک

«من-مده‌آ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر می‌کشد. زن‌ها آشپزی می‌کنند، سبزی پاک می‌کنند، رخت می‌شویند، تلویزیون نگاه می‌کنند و آواز می‌خوانند و غیره. شاید استعاره‌ و بدیلی از کنش‌های زنانه و دیونیزوسی در جهان معاصر پیش‌پا افتاده. آن‌ها همان‌طور که به سوی جنون و انتقام حرکت می‌کنند به وظایف زنانه-مادرانه خود نیز عمل می‌کنند و این تضاد میان امر روزمره با کنش تراژیک نهایی می‌تواند جذاب‌ترین بخش اجرا به شمار آید.

عرفان خلاقی

     مده‌آ ـ در کنار آنتیگون ـ یکی از پربسامدترین فیگورهای زنانه‌ تاریخ درام‌های یونانی است که بارها و بارها روی صحنه‌ تئاتر یا سینما ظاهر شده است. اوریپید در حدود 430 پیش از میلاد تراژدی «مده‌آ» را بر اساس تبار اسطوره‌ای او خلق می‌کند. بر اساس این متن مده‌آ دختر پادشاه به پدر و کشور خود برای رسیدن به دشمن کشورش، جیسون، خیانت می‌کند. در این راه او از کشتن برادر خود نیز پرهیز نمی‌کند. زنجیره‌ خیانت‌های مده‌آ بر اثر عشق به جیسون با فریفتن دختران پلیاس برای کشتن پدرشان ادامه می‌یابد. اما جیسون چندی بعد در حالی که دو دختر از مده‌آ دارد، با گلایوس، دختر کرئون ازدواج می‌کند و مده‌آ را کنار می‌گذارد و همین امر سبب‌ساز برانگیخته شدن حس انتقام در مده‌آ می‌شود. اوریپید با کنش نهایی مده‌آ که همانا کشتن فرزندانش است، تمامی پیش‌فرض‌ها و غریزه‌انگاری‌های مبنی بر وجود مادرانگی را به کنار می‌نهد. جهانی که اوریپید خلق می‌کند سرشار از تناقضات روان‌شناختی‌ست. شخصیت‌های او به خود اجازه می‌دهند تا بر خلاف اسلاف‌شان از خدایان انتقاد کنند و علیه نظم و انگاره‌های مستقر مردانه‌ پیرامون خود بشورند. اوریپید به شهادت کمدی قورباغه‌های آریستوفان بر صحنه‌‌آورنده‌ی شخصیت‌های ناسازگار با نظام مستقر مردسالارانه‌ی یونان عصر دولتشهری‌ست. در این میان مده‌آ تجسم سویه‌ی زنانه دیونیزوسی در برابر سویه‌ی مردانه‌ی آپولونی جهان یونانی ‌نیز هست. او تجسم اروس، سحر و جادو، شور و عشق، شدت و جنون و در نهایت امر زنانه است؛ همان مولفه‌های آشنای دیونیزوسی.

     «من-مده‌آ» اجرایی‌ست از کشور گرجستان به نویسندگی و کارگردانی سالومه یوگلیدزه که همین تراژدی را دست‌مایه کار خود قرار داده است. روایت تقریبا همان چیزی‌ست که تراژدی مبدأ در خود دارد اما با این تفاوت که در این اجرا، همان‌طور که از خط تیره همبسته‌ساز (Hyphen) مابین دو کلمه‌ من و مده‌آ در عنوان نمایش می‌توان درک کرد، منظر روایت از دید شخص مده‌آ صورت می‌گیرد. روایتی اول شخص و مونولوگ‌گونه، و البته نه مونودرام. با این چرخش روایی ما به صورت بی‌واسطه‌تری با درونیات، تناقضات و کشمکش‌های مده‌آ روبه‌رو می‌شویم. متن با منقسم کردن سه سطح از روایت بین سه مده‌آ حاضر بر صحنه، برای هر کدام به تفکیک خویش‌کاری‌ای ویژه در نظر می‌گیرد. یک مده‌آ راوی برای شرح نقاط عطف روایی داستان، یک مده‌آ عاشق مربوط به پیش از خیانت جیسون که می‌کوشد به جیسون برسد و یک مده‌آ منتقم مربوط به پس از خیانت جیسون که مترصد عملی ساختن انتقام خود از اوست با کشتن فرزندانش. با چنین تفکیکی مخاطب هر لحظه با یکی از وجوه این شخصیت متناقض روبه‌رو می‌شود که البته در لحظاتی هرکدام نقش دیگری را نیز به عهده می‌گیرد. تناقضاتی که با درگیری‌ها و رویارویی‌های فیزیکال بر صحنه تجسم و تجسد می‌یابد و انگار مده‌آ همچون دیگر شخصیت‌های تراژیک هم در برابر جهان تنها می‌ایستد و علاوه بر آن هم در برابر خویشتن خویش.

     همه‌ی این تمهیدات شاید تفسیری را پی ‌می‌ریزد که پیش از این یان کات در کتاب «تناول خدایان» گفته بود: «...خدایان برای مده‌آ وجود ندارند، همان‌گونه که دنیا، همان‌گونه که فرزندانش. آنان برای او فرزندان جیسون هستند... آن‌ها خود جیسون هستند... او جیسون را در وجود آنان می‌کشد. لیکن عملا حتی برای مده‌آ جیسون هم وجود ندارد. فقط مده‌آ وجود دارد؛ او و شکستش... او در خود غل و زنجیر شده است... مده‌آ به واسطه‌ی جنونش تنهاست. قهرمانان تراژدی ناگزیر از تنهایی‌اند.»

     «من-مده‌آ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر می‌کشد. زن‌ها آشپزی می‌کنند، سبزی پاک می‌کنند، رخت می‌شویند، تلویزیون نگاه می‌کنند و آواز می‌خوانند و غیره. شاید استعاره‌ و بدیلی از کنش‌های زنانه و دیونیزوسی در جهان معاصر پیش‌پا افتاده. آن‌ها همان‌طور که به سوی جنون و انتقام حرکت می‌کنند به وظایف زنانه-مادرانه خود نیز عمل می‌کنند و این تضاد میان امر روزمره با کنش تراژیک نهایی می‌تواند جذاب‌ترین بخش اجرا به شمار آید. بازیگران این اجرا به خوبی از عهده‌ ساخت فضا و به تصویر کشیدن جنونی استیلیزه برمی‌آیند. اما متن‌محور بودن اجرا و مراجعه مداوم مخاطب ایرانی به بالانویس‌های صحنه برای درک و دریافت کلام جاری بر آن، از تمرکز لازم بر رویدادهای اجرایی صحنه کاسته بود. در نهایت شاید عصاره‌ی این اجرا همان جمله‌ی نهایی تناقض‌بار و تکان‌دهنده‌ی آن باشد: «مادر می‌تواند فرزندانش را بکشد و همان حال عاشق‌شان باشد.»

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران