در حال بارگذاری ...

مسعود دلخواه «در جست‌وجوی انسان ناب» را منتشر می‌کند

مسعود دلخواه که این روزها مشغول تمرین نمایش «بیگانه» بر اساس رمان آلبر کامو است، از انتشار کتابش با نام «در جست‌وجوی انسان ناب» در سال آینده خبر داد.

مسعود دلخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر، با اشاره به اجرای عمومی «بیگانه» در اردیبهشت ماه در تالار چهارسو، درباره  این کتاب گفت: «در جست‌وجوی انسان ناب» در واقع رساله دکتری من در دانشگاه کانزاس و به زبان انگلیسی است. حالا هم در دست ترجمه است و امیدوارم سال آینده منتشر شود. این رساله در باب نگاه تطبیقی بین تجارب تئاتری گروتوفسکی و نگاهش به انسان و تفکر کریشنا مورتی درباره مسأله انسان است. در واقع این رساله نگاهی به رویکرد این دو درباره انسان ناب است.

او ادامه داد: از نظر من، آموزش‌های مورتی با تجارب تئاتری گروتوفسکی بسیار شبیه‌اند و شاید بتوان گفت که منبع فکری‌شان یک آبشخور دارد. آن چنان که حتی اصطلاحاتی که به کار می‌برند نیز در برخی بخش‌ها یکسان است. هدف گروه گروتوفسکی رسیدن به انسان ناب است و همین‌طور هدف مورتی از آموزه‌هایش هم همین است. قرار بود این کتاب در همان زمانی که رساله را دفاع کردم در دانشگاه کانزاس چاپ و منتشر شود که متأسفانه به دلیل بازگشتم به ایران میسر نشد.

مسعود دلخواه با اشاره به تمایلش برای اجرای متنی از شکسپیر گفت: دغدغه اجرای نمایشنامه‌هایی از شکسپیر همواره با من است. امسال قرار بود «ریچارد سوم» را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر آماده کنم. تمرین‌ها را هم آغاز کردیم اما متأسفانه به دلیل حضور بازیگران این نمایش در پروژه‌های دیگر میسر نشد و تصمیم دارم برای نیمه دوم سال آینده متنی از شکسپیر را اجرا کنم.

دلخواه همچنین قرار است نمایش «بیگانه» را بر اساس رمان آلبر کامو اردیبهشت‌ماه 95 در سالن چهارسو اجرا کند.

 




نظرات کاربران