در حال بارگذاری ...
با قلم عبدالحی شماسی

جلد دوم «نمایشنامه‌نویسی» به بازار کتاب می‌آید

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر، از تکمیل شدن جلد دوم مجموعه «نمایشنامه‌نویسی» خبر داد.

شماسی در گفت‌وگو با ایران تئاتر، توضیح داد: جلد دوم شامل چهار بخش «شیوه نگارش نمایشنامه‌های تک‌گویی»، «چگونگی برگردان داستان به نمایشنامه»، «شیوه‌های گوناگون نمایشنامه‌نویسی» و «شیوه نگارش نمایشنامه‌های مدرن» است.

 

تالیف جلد دوم کتاب «نمایشنامه‌نویسی» تکمیل شده. اثر در مرحله ویراستاری است و با زیرعنوان (چگونه به انجام رسانیم) منشر می‌شود.

 

جلد نخست این کتاب نیز با زیرعنوان (چگونه آغاز کنیم) از سوی نشر آریاگهر به چاپ رسیده است.

به گفته شماسی، جلد نخست کتاب در دو بخش «ساختار نمایشنامه» و «ساختمان نمایشنامه» تدوین شده است. در بخش نخست تمام عناصر نمایشنامه اعم از «گفت‌وگو»، «اشخاص»، «زمان و مکان» و «زبان» توضیح داده شده و در انتهای هر گفتار نیز تمرین‌هایی ارائه شده است.

 

وی تاکید کرد: برای تالیف این دو مجموعه از توصیف پرهیز داشتم و راه نگارش نمایشنامه را گفته‌ام.

 

شماسی ویژگی مهم مجموعه دو جلدی «نمایشنامه‌نویسی» را واژه‌سازی آن براساس زبان فارسی دانست و افزود: این دو کتاب حاصل 27 سال آموزش نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی و داستان‌نویسی در دانشگاه‌های گوناگون است و طی دو سال و نیم تالیف شده است.

 

«نمایشنامه‌نویسی به زبان ساده» و نمایشنامه‌های «پرومته (شیطان مقدس) و دو نمایشنامه دیگر»، «کودکان در حلبچه می‌میرند»، «خواجه نصیرالدین طوسی»، «گلبانگ انگاره‌ها»، «من اسیر زنده‌ام»، «تصویر یک زندگی عاشقانه»، «خانه پدری»، «آوای بلبل» و «اطوی شکسته»، نام شماری از کتاب‌های منتشر شده شماسی است.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند
همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

دبیرخانه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، هیئت‌داوران آثار بخش نمایشنامه‌نویسی و آثار منتخب مرحله اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی این رویداد هنری را معرفی کردند.

|

با کارگردانی کورش سلیمانی

«توافق‌نامه» برای نخستین بار در ایران اجرا می‌‌شود
با کارگردانی کورش سلیمانی

«توافق‌نامه» برای نخستین بار در ایران اجرا می‌‌شود

کورش سلیمانی، نمایشنامه «توافق‌نامه» به قلم فیلیپ کلودل، نویسنده معاصر فرانسوی را برای اولین بار در ایران روی صحنه خواهد آورد. او به همراه بهنام تشکر و رامین ناصرنصیر، بازیگران این اثر اجرایی را تشکیل می‌دهند.

|

نظرات کاربران