در حال بارگذاری ...
یاداشت ماندانا عبقری کارگردان نمایش «شاهزاده خانم»

تاملی بر فرهنگ اصیل ایرانی در نمایشی کودکانه

نمایش «شاهزاده خانوم» نوشته حمیدرضا حسینعلی با کارگردانی ماندانا عبقری این روزها در فرهنگسرای فردوس با استقبال قابل توجه مخاطبان کودکان و نوجوانان روی صحنه است.

به گزارش ایران تئاتر ماندانا عبقری کارگردان این نمایش در یادداشتی که بر اجرای این نمایش نوشته درباره شیوه اجرایی گروه تئاتر خنیا و رویکردش برای کارگردانی این اثر توضیح داده است.

 

این کارگردان تئاتر در یاداشتش آورده است:

 

«شاهزاده خانم در فضایی ریتمیک و با همراهی سازهای سه تار و سنتور و تنبک با رویکردی بر نمایشهای سنتی در روزگار بازیهای دیجیتال و کامپیوتر وگیم و مدرنیته، تاملی است بر فرهنگ اصیل ایرانی در پیوند با نمایش کودکانه و بهانه ای برای نقش آفرینی ساز ونوای ایرانی بر پهنه تئاتر کودک.

 

شایدگروه خنیا در چالش موزیک الکترونیک با کوب و بیسهای هیجان انگیزش ، با انتخاب دستگاه های ماهور و اصفهان و چهارگاه، خود را در چالشی عجیب با سلیقه ی کودک امروزی قرار داده، اما وقتی نمایشنامه حال و هوای سنتی ایرانی اش را رو کرد، همه ی انتخابها و سلیقه ها به سمت و سوی چنین نگاهی در طراحی و کارگردانی  پیش رفته است که جریان نمایش در فضای ایران قدیم پیش برود.

 

و صد البته که بچه های تماشاگر هم با گروه نمایش در این دیدگاه همسو شدند و اندک تردید گروه اجرای شاهزاده خانوم را در انتخاب سبک و سیاق و حال و هوای نمایش از بین بردند و به راحتی با حرکات آیینی و موسیقی، دستگاه و زبان کتابت نمایش ارتباطی صمیمی برقرار کردند و به تماشا نشستند.

 

نمایشنامه شاهزاده خانم به قلم حمیدرضا حسینعلی ، در دهه هشتاد نگارش شده و تقریبا تمامی اثر به زبان شعر است و البته نه چندان سخت و سنگین که از عهده درک کودک خارج باشد و داستان شاهزاده خانمی رابازگو میکند که از قحطی و نداری مردم شهر غمگین است و با دل مهربانش برایشان غم می خورد، اما این شاهزاده خانوم با همه ی شاهزاده های دیگر متفاوت است. خنده هایش دُرّ و مروارید می دهد و اشکهایش عسل، اما مردم این دیار عسل را نمیشناسند و دنبال راه چاره برای حل مشکل گریه شاهزاده خانم و قحطی شهرند.

 

با اینکه هنوز تنها چهار اجرا از نمایش بروی صحنه رفته، گروه اجرا از عملکرد خود در ارتباط با مخاطب خاص نمایش ، کودکان، رضایت خاطر دارد و میداند در انتخاب سبک اجرا راه را به خطانرفته و با وفاداری کامل به شیوه نگارش نویسنده و زبان نمایشنامه ، توانسته گونه ای از نمایش سنتی و کلاسیک کودکانه را به صحنه بیاورد و البته مخاطب نیز بهره کافی را از این مجموعه ی رقص و آواز و زبان و لباس و.... ایرانی اصیل میبرد و با نمایش همراه میشود.»

 

نمایش شاهزاده خانوم کاری از " گروه تاتر خنیا " درحال اجرا در فرهنگسرای فردوس است و تا بیستم مرداد میهمان بچه ها و خانواده خواهد بود. در این اجرا علیرضا دهقانی به عنوان دستیار کارگردان گروه را همراهی می کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران