در حال بارگذاری ...
روز دوم جشنواره تئاتررضوی چگونه گذشت؟

از کارگاه بازیگری ، اجرای صحنه ای تا نقالی و پرده خوانی

دومین روز یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با ورک‌شاپ «هدایت بازیگری» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بجنورد، شنبه 16 مرداد همزمان با دومین روز جشنواره تئاتر رضوی از ساعت 10:30 به مدت دو ساعت ورک شاپ «هدایت بازیگر» با حضور قطب‌الدین صادقی در بجنورد برگزار گردید.

این ورک‌شاپ به مدت سه روز از 15 تا 17 مرداد برنامه‌ریزی شده است.

در روز نخست صادقی درباره شیوه‌های جذاب شدن نقش توضیح داد: شخصیت باید جذاب باشد تا همه کنجکاو تماشا باشند. وقتی می‌خواهید شخصیتی را بازی کنید باید بدانید چگونه فردی است و اصل دغدغه زندگی‌اش چیست؟ اگر این دغدغه را پیدا کنید می‌توانید شخصیت را بسازید.

وی با تاکید بر این که سخت‌ترین کار بازیگر یافتن انگیزه‌های پنهان شخصیت‌ها است، ادامه داد: با تقلید ظاهری نمی‌توان به این انگیزه‌ها پی برد. بسیاری از بازیگران تنها یک حس را بازی می‌کنند. فقط می‌ترسند یا تعجب می‌کنند حال آن که درون آدمی در آن واحد چند حس از خود بروز می‌دهد. ممکن است نویسنده و کارگردان قادر نباشند در یافت انگیزه‌های درونی شخصیت به شما کمک کنند. شما باید خودتان حس‌ها را پیدا کنید.

کارگردان «یادگار زریران» همچنین در روز دوم ورک‌شاپ با مطرح کردن این پرسش که چرا می‌خواهید بازیگر شوید؟ درباره تکنیک‌های بازیگری، اظهار داشت: بازیگر قبل از هر چیزی باید رها و خلاص باشد. نخستین قدم رهایی است و انواع تمرینات نیز برای رهایی و آرامش دورنی وجود دارد. دوم حضور است که از تمرکز، تراکم انرژی و هدف تشکیل می‌شود.

کارگردان «باغ شکرپاره» با بیان این که بازیگری انظباط و جدی‌گری می‌خواهد، افزود: بازیگر باید ساختار دراماتیک و شکل اثر را بشناسد. در چارچوب سبک نویسنده و کارگردان موردنظر بازی کند. با دوران تاریخی اثر از جمله شعر، نقاشی و موسیقی آشنا باشد. بازیگر باهوش هر چه درباره دوران نمایشنامه و نقش است مطالعه می‌کند هرچه اطلاعات بیشتر باشد بازی بهتر می‌شود.

صادقی با این توضیح که تئاتر زندگی نیست ولی از زندگی بهتر است، تصریح کرد: بازیگری تکنیک است و از زندگی متفاوت است.

وی با بیان این که بازیگر خوب پژوهشگر خوبی نیز هست، اضافه کرد: از عقلانیت محض مرحله به مرحله به سمت نقش بروید. فرق بین حس (پنج‌گانه) و احساس (واکنش عاطفی ما نسبت به جهان) را بدانید. تا بهتر حس و احساس را ارائه دهید. خطوط ریز و درشت احساسات را بیاموزید. بازیگری فقط حرف زدن و حرکت کردن نیست. بازیگران بزرگ نخست فکر می‌کنند بعد حرکت می‌کنند و سخن می‌گویند.

کارگردان «هفت خوان رستم» با تاکید براین که هرگز نقش را بدون تفکر بازی نکنید، یادآور شد: اندیشه و تفکر شخصیت را بدانید سپس بازی کنید. خیلی مهم است در سینما، تئاتر و تلویزیون به این تسلط برسید. کار با اشیا یا خوردن و نوشیدن در بازیگری خیلی مهم است و می‌شود به بهترین شکل با اندیشه آن را نشان داد.

وی با بیان این که یادبگیرید از درون با خودتان حرف بزنید، گفت: حضور خود را از یک قدرت روحی به نمایش بگذارید. از همان اول نتیجه را بازی نکنید. سیر تکمیل باید لحظه به لحظه باشد. ابتدا و انتهای بازیگری یکی نیست. قهرمان لحظه به لحظه دگرگون می‌شود. تنوع گوناگون احساسات را در بازیگری به کار ببرید. هراندازه تجربیات شما بیشتر باشد احساساتی که می‌شناسید گوناگون‌تر است. بازیگر خوب نیازمند تجربیات بیشتر است. از تجربه کردن نترسید.

کارگردان «پرومته در زنجیر» ادامه داد: در بازیگری بسیار دقیق و بی‌رحم باشید. با هر جمله یک چیز جدید و تازه ارائه دهید. سه مدیوم سینما، تئاتر و تلویزیون نیز متفاوتند و هر کدام محتوا و تکنیک خاص خود را دارند. بازیگری در تئاتر تداوم و اصالت دارد.

صادقی تاکید کرد: بازیگری نیازمند تعهد روحی، روانی و فرهنگی است. به بازیگری به عنوان تفنن نگاه نکنید. اگر همه این مراحل را بدست آورید بازیگر خوبی می‌شوید.

در نوبت عصر روز دوم جشنواره نیز نمایش «این عروسک» کاری از عزت‌الله مهرآوران در تالار حافظ، «شراره» کاری از محمدمهدی خاتمی در تالار شمس و «آبگینه» نوشته سعید تشکری به کارگردانی مهدی فتحی در تالار گلشن اجرا شدند.

مجلس نقل عزت‌الله مهرآوران و حسین مداح‌نیا نیز ساعت 21:30 در محوطه مجتمع گلشن پذیرای علاقه‌مندان بود. 

یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی تا 20 مرداد در بجنورد ادامه دارد.

 




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

نظرات کاربران