در حال بارگذاری ...
درنشست جشنواره عروسکی تهران – مبارک عنوان شد

مرضیه برومند: شانزدهمین جشنواره با کارناوال عروسک ها آغاز می شود

نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی  تئاترعروسکی تهران - مبارک با حضور مرضیه برومند دبیر جشنواره، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و مدیر مجموعه تئاتر شهر و کیوان نخعی مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و ارمغان بهداروند رئیس انجمن هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، در ابتدای نشست پس از پخش تیزر جشنواره، مرضیه برومند دبیر جشنواره گفت: امسال نسبت به دوره های گذشته زودتر توانستم جشنواره را کلید بزنیم  و پس از صدور حکم دبیری من در آبان ماه، به سرعت فراخوان جشنواره را دادیم و  در سه مرحله گروه ها را انتخاب کردیم و سعی کردیم در حد توان جشنواره مطلوبی را برگزار کنیم. تلاش جشنواره بر این بود تا تمام گروه های تهرانی و شهرستانی بتوانند ازحمایت های مالی و مشاوره های  استادان بهره مند شوند.  البته گروه های تئاتری با مشکلات متعددی روبرو هستند که برطرف کردن برخی از این مشکلات از توان مرکز هنرهای نمایشی نیز خارج است.

 

 او افزود: متاسفانه ما باید یک تنه کار وزارت علوم، سازمان ملی جوانان و نهادهای کودک و نوجوان را انجام دهیم زیرا آنها کارشان درست انجام نمی دهند از طرفی خصوصی سازی نیز مشکلات را چند برابر کرده است چون سالن‌دارهای خصوصی روی خوشی برای تمرینات و اجرای عموم گروه های عروسکی از خود نشان نمی دهند.

 

برومند ادامه داد: آغاز جشنواره عروسکی امسال اول شهریور با کارناوال یا شادپیمایی خیابانی آغاز می شود امیداریم مردم از این اتفاق استقبال کنند و آشتی خوبی بین عروسک ها و مردم صورت پذیرد.  در این دوره با توجه به استقبال گروه های تئاتری شاهد افزایش تعداد گروه های شرکت کننده در جشنواره بودیم و به تبع آن تعداد گروه ها در جشنواره نسبت به سال های پیش افزایش پیدا کرده است و در بخش صحنه ای 28 گروه و در بخش فضای باز 16 گروه و نه کشور نیز در بخش بین الملل حضور خواهند داشت.  البته در جشنواره چند میهمان ویژه داریم که مهم ترین میهمان این جشنواره بهروز غریب پور با نمایش سعدی است.

 

پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به حمایت از گروه هایی که به جشنواره راه پیدا نکرده اند، گفت: تمام تلاش مان این است تا بتوانیم شرایط رابرای گروه هایی که به جشنواره راه پیدا نکرده اند هموار کنیم و زمینه ای را فراهم کنیم تا برای این گروه ها بتوانیم اجرای عموم بگیریم.

 

 او با تاکید به بالا رفتن کیفیت آثار عروسکی در جشنواره شانزدهم گفت: در این دوره نسبت به دوره های پیش با افزایش کیفیت آثار نمایشی روبرو بوده ایم و با جرات می توانم بگویم این جشنواره با پیگیری مرضیه برومند یکی از بهترین جشنواره های است که در کشور برگزار می شود.

 

 شریعتی ادامه داد: نگاه ویژه برومند دبیرخانه جشنواره در این بوده تا موضوع کودک و نوجوان جدی تر از همیشه پیگیری شود و به تولید آثار کودک و خانواده محور بپردازیم و امیدوارم جشنواره با استقبال خانواده ها روبرو شود.

 

شریعتی افزود: ما امسال سه کار بین الملل را برای اجرای محیطی دعوت کردیم تا مردم و عموم هم بتوانند به راحتی از جشنواره استفاده کنند. یکی از ویژگی های این جشنواره این است که تمام اصناف تئاتر عروسکی؛ یونیما، انجمن نمایش گردان ها، استادان تئاتر عروسکی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و شهرداری و صدا و سیما نیز در برگزاری این جشنواره به کمک ما آمده اند.

 

رئیس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به حضور و اجرای نمایش توسط عروسک های غول پیکر در جشنواره شانزدهم گفت: عروسک های غول پیکر حاصل کارگاه هایی است که به همت یونیما در منطقه آزاد اروند برگزار شده است و یونیما با سه نمایش برگرفته از اساطیر شاهنامه با عروسک های غول پیکر در این جشنواره حضور خواهند داشت و در محوطه باز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

 

او با اشاره به افزایش تعداد نمایش های عروسکی در جشنواره شانزدهم گفت: مرکز هنرهای نمایشی نیز از این اتفاق حمایت کرد و سالن های گلستان، محراب و خانه هنرمندان نیز با حمایت از جشنواره سالن های خود را برای اجرا گروه های عروسکی در اختیار جشنواره گذاشتند.

 

 برومند با اشاره به تفاوت های جشنواره شانزدهم با دوره های پیش گفت: در این دوره تلاش کرده ایم که از روی عادت کاری نکنیم و با گپ و گفت با گروه های عروسکی سعی کرده ایم مشکلاتی که در دوره های پیش گروه ها با آن مواجه بودند را برطرف کنیم. همچنین در بازبینی برای نخستین بار میزبان گروه های تئاتر شهرستان ها بودیم و کارهای آن را به جای تماشا فیلم به صورت زنده دیدیم. همچنین اتفاق  دیگری که در این دوره شاهدش بودیم سفر گروه های شهرستان ها پیش از برگزاری جشنواره به تهران و برگزاری کارگاه آموزشی سه روزه برای آن ها بود.

 

شریعتی در ادامه تصریح کرد:  همزمان با افتتاح جشنواره در لابی تئاتر شهر نمایشگاه آثار جواد ذوالفقاری شامل عروسک ها و ماسک های  او را خواهیم داشت و همین طور طبق تفاهمنامه ای که با کانون پرورش فکری منعقد کرده ایم تولید عروسکی نوجوانان این کانون در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه خواهند رفت.  همچنین در برنامه سال های آتی تئاتر شهر قصد داریم بخش ویژه ای هم به نمایش های عروسکی اختصاص دهیم. باید به این نکته توجه کرد اگر نمایشی خوب باشد حتما مدیر سالن ها برای آن اجرای عموم خواهد گرفت.

 

او با تاکید بر تیم اجرایی جشنواره عروسکی گفت: ویژگی جشنواره عروسکی در دو دوره گذشته به گونه ای بوده که برومند نیروی متخصص برای برگزاری جشنواره تربیت کرده است. با این که این جشنواره دولتی است اما گرداننده های آن خود تئاتر عروسکی ها هستند.

 

شریعتی همچنین از تولید نمایشی توسط حامد زحمت کش خبر داد و گفت: این نمایش با حمایت مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایام جشنواره از تهران راهی استان مرکزی، لرستان و خوزستان می شود و در شهرهای مختلف نمایش اجرا خواهد کرد.

 

برومند در ادامه درباره شعار تمثیلی جشنواره  گفت: آرزوی ما این است که آسمان زندگی و تئاتر کودک همواره آبی باشد.

 

او درباره اجرای عموم گرفتن نمایش های عروسکی گفت: در دوره گذشته توانستیم برای 12 نمایش عروسکی اجرای عموم بگیریم امیدوارم امسال برای نمایش های بیشتری بتوانیم اجرای عموم بگیریم. ضمن این که معتقدم اجرا گرفتن سهمیه ای نیست و اگر کاری خوب باشد حتما می تواند اجرای عموم بگیرد.

 

برومند درباره حذف بخش نمایش نامه نویسی گفت: تجربه ثابت کرده است که این بخش از بخش هایی بود که به صورت عادت در جشنواره برگزار می شد برای همین این بخش را این دوره نخواستیم برگزار کنیم و به جای آن با اختیاراتی که به عنوان دبیر جشنواره دارم در این دوره شاهد تقدیرهای ویژه ای در جشنواره خواهیم بود.

 

او در ادامه با انتقاد از شرایط بدی که گروه های تئاتر با آن مواجه هستند گفت: من سال ها از تئاتر دور بوده ام و در دو سال نیم گذشته که به دنیای تئاتر بازگشتم متوجه مشکلات متعددی شده ام که گروه های تئاتر با آن مواجه اند به نظر من بخشی از این مشکلات اگر گروه ها به صورت کمپانی فعالیت کنند، برطرف خواهد شد.

 

برومند ادامه داد:  باید توالیدات تئاتر به سمتی برود که وقتی نمایشی تولید شد به 30 اجرا بسنده نکنیم و هر نمایش پس از 30 اجرا به حیات خود ادامه بدهد و در سالن ها و شهرهای مختلف اجرای عموم برود و در جشنواره های متعددی شرکت کند.

 

او همچنین از حضور چهره های برجسته تئاتر عروسکی دنیا در جشنواره شانزدهم خبر داد و گفت: در این رویداد شاهد حضور رئیس یونیمای جهانی خواهیم بود. همچنین در ایام برگزاری جشنواره شاهد نشست های شبانه در محوطه تالار وحدت با حضور گروه های تئاتری و علاقمندان خواهیم بود و در جریان این شب نشینی ها به صورت دوستانه جلسات  گفت و گو میان گروه های تئاتری و شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.

 

برومند درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره نسبت به دوره قبل تفاوت نکرده است .

 

شریعتی در پایان این نشست گفت: در این دوره از جشنواره کمک هزینه گروه ها پیش از بازبینی به آن ها پرداخت شد و تلاش کردیم گروه ها در این بخش با مشکلی روبرو نباشند. همچنین با گفت وگویی که میان دبیرخانه جشنواره با وزارت علوم انجام شد از گروه های خارجی برای شرکت در این رویداد هزینه روادید دریافت نشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران