در حال بارگذاری ...

هنرمندی که روی تخت بیمارستان هم نگران تئاتر است

خسرو حکیم رابط گفت: تئاتر زبانِ بی‌زبان زمانه خویش است و به همین دلیل، خیلی به مذاق بزرگترها خوش نمی‌آید تا برایش خرج کنند.

به گزارش ایران تئاتر و به نقل از ایسنا، «خسرو حکیم رابط» روز گذشته (چهارشنبه) به دلیل مشکل تنفسی در بیمارستان بستری شد، اما پس از اعلام نتیجه آزمایش و تشخیص درست بیماری که طبق گفته فرزندش ابتدا به اشتباه سرطان مری عنوان شده بود، اکنون از سی‌سی‌یو به بخش منتقل شده است.

این نمایشنامه‌نویس پیشکسوت عصر پنجشنبه (28 مرداد) با رویی خوش، پذیرای مهمانانی بود د که برای عیادت از او به بیمارستان رفته بودند. سید عباس عظیمی (مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) که از طرف وزیر ارشاد جویای احوال وی شد به همراه «صفا آقاجانی» و «حسین پرستار» - از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت - به عیادت وی رفته بودند.

همچنین مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با حضور در بیمارستان دی، از نزدیک در جریان بیماری و روند درمان وی قرار گرفت.

«حکیم رابط» در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایسنا گفت، قرار بوده امشب (پنجشنبه) به تماشای نمایش مریم معترف برود، اما به دلیل بستری شدن در بیمارستان نمی‌تواند آن را ببیند.

وی اضافه کرد: البته خیلی فرصت دیدن تئاتر ندارم، چون به دلیل آلودگی‌ها بیرون رفتن برایم سخت است، ضمن اینکه تئاترِ درخشان هم کم اجرا می‌شود که برای دیدنش ترغیب شوم. هرچند در سال‌های اخیر بعضی از دانشجویانم بوده‌اند که خوب کار کرده‌اند و در جشنواره‌ای در گذشته و نیز همین جشنواره قبل آثار خوبی را در میان نمایشنامه‌ها خوانده بودم، ولی به نظرم یک بیماری الان راه افتاده که بیماری اجق وجق نویسی و تقلید ناشیانه از کارهای فرنگی فاقد اصالت و روح ایرانی است.

او تاکید کرد: البته من همه نمایش‌ها را ندیده‌ام و نمی‌توانم حکم کلی صادر کنم، اما معتقدم نمایشنامه‌نویسیِ ما باید روی هویت اقلیمی و انسانی خودش بایستد. البته اگر همانجا متوقف بماند و محدود شود، یک اثر محلی خواهد بود؛ ولی اگر نگاه فلسفی داشته باشد مثل بکت، یونسکو و اونیل جهانی می‌شود. اما ببینید، چند نمایشنامه ما اینطور به جهان سفر کرده است؟

این نمایشنامه‌نویس پیشکسوت در توضیح دلایل این ضعف در نمایشنامه‌نویسی ایران گفت: به نظرم تئاتر دیر وارد مملکت ما شده، هرچند فوتبال هم دیر وارد شده، ولی الان پاهای فوتبالیست را میلیون میلیون می‌خرند. تئاتر هنر گزنده‌ای است و زبان بی‌زبانان زمانه است، به همین دلیل خیلی به مذاق بزرگترها خوش نمی‌آید و برایش خرج نمی‌کنند.

او ادامه داد: در این‌باره حتی معتقدم انتخاب دانشجویان هم در این رشته از بنیان غلط است، چرا که دانشجوی این رشته باید اقلیم خودش را بشناسد و حرفی برای زمانه خودش داشته باشد، نه اینکه دانشجویان ما می‌آیند کاری از بکت یا شکسپیر ارائه می‌دهند، در حالی که اصلا درد جامعه خود را نمی‌داند و آن نمایشنامه‌ها را هم به چنان شکل عجیبی اجرا می‌کند که آدم نمی‌داند این حرکات چیست، در واقع فکر می‌کنم کمی بد و بی‌راه وارد تئاتر شده که آدم را دق می‌دهد.

«حکیم رابط» همچنین خبر داد که به زودی مجموعه آثارش که چند روز قبل برای آخرین‌بار اصلاح کرده، برای بررسی و دریافت مجوز ارائه می‌شود تا انتشارات "روزبهان" آن را چاپ کند. همچنین در میان این آثار، نمایشنامه و فیلمنامه جدیدش هم منتشر می‌شود.

این مجموعه آثار قرار است در پنج جلد در بخش‌های فیلمنامه، نمایشنامه رادیویی، نمایش‌های صحنه‌ای و تدریس و روز هفتم که خاطرات این هنرمند است، چاپ شود.

به گزارش ایسنا، ناصر حسینی مهر و ارمغان بهداروند و کیوان نخغی از دیگر هنرمندان و مسئولانی بودند که امروز از خسرو حکیم رابط عیادت کردند.




نظرات کاربران