در حال بارگذاری ...
شهرام گیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر اعلام کرد:

نمایش جدیدم درمورد مردم چهار دست و چهار چشم است

شهرام گیل‌آبادی درمورد نمایش جدیدش و محمود استادمحمد می‌گوید

به گزارش ایران تئاتر ، قرار است از هشتم شهریورماه نمایش «تک نگاری‌های محمود استاد محمد برای سکوت سپنج رنج و شکنج فرخنده» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی اجراهای خود را در سالن اجرای مجموعه تئاتر شهر آغاز کند؛ این اثر،  چهارشنبه، 13 مردادماه در قالب دومین یادمان محمود استادمحمد در همین سالن اجرا شده بود.

شهرام گیل‌آبادی درباره اجرای این نمایش، گفت: «تک نگاری‌های محمود استاد محمد برای سکوت سپنج رنج و شکنج فرخنده»، قرائتی از نمایشنامه «سپنج رنج و شکنج» اثر محمود استاد محمد است. تلاش کرده‌ایم نمایش، تعاملی باشد و اینتراکتیو بودن نمایش، به فضایی که امروز مردم ما به‌شدت درگیر آن هستند، نزدیک است. سعی کردیم فضای سایبر را به نوعی در نمایش وارد کنیم، مردم ما بیش از آنکه دو دست داشته باشند، سه الی چهار دست دارند؛ دو دست، آنهایی هستند که خداوند به آنها اعطا کرده است و دو دست دیگر، دست‌هایی است که در اختیار فضای سایبری قرار داده شده‌اند.

وی در ادامه افزود: مردم ما، بیش از دو چشم را در صورت خود دارند؛ مردم، امروزه دو چشم طبیعی دارند و دو چشم که در موبایلشان و فضای سایبری است.زندگی مردم ما چهار دست و چهار چشم ادامه می‌یابد. به همین دلیل مقداری نامهربانی نسبت به یکدیگر داریم و چهار دست و چهار چشممان را در اختیار فضاهای روز قرار می‌دهیم. محمود استادمحمد از ما انتظار دارد که با تغییر دنیای او، ما نیز عوالم خود را در امتداد دنیای او تعریف کنیم و آن را ادامه دهیم. اجرا را به سمت تالیف دیگری از کار محمود استادمحمد ببریم. امیدوارم مردم خوششان بیاید و ما هم ادای دینمان را به محمود استادمحمد و ساحت او در امتداد دنیایی که در تئاتر داشت را با عوالمی که خودمان آنها را تعریف می‌کنیم، انجام دهیم.

گیل‌آبادی درمورد اجرای عمومی نمایش «تک‌نگاری‌های ...» گفت: زمانی‌که نمایش را برای اجرا در دومین یادمان استادمحمد آماده می‌کردیم، برنامه‌ها و تمهیدهایی برای اجرای عمومی اثر داشتیم. درواقع با دو شیوه، برنامه اجرا را چیده بودیم و از ابتدا برنامه کاملی برای اجرای عمومی چیده بودیم. نمایش از لابی سالن آغاز می‌شود، مخاطبان وارد یک گروه می‌شوند، به داخل صنه می‌آیند و نمایش آغاز می‌شود. شب، در فضای تلگرام، نمایش ادامه پیدا می‌کند. «تک نگاری‌های محمود استاد محمد برای سکوت سپنج رنج و شکنج فرخنده» نخستین تئاتر تلگرامی در ایران است.

گیل‌آبادی پیش از این درمورد پروسه انتخاب بازیگراان نمایش «تک نگاری‌های محمود استاد محمد برای سکوت سپنج رنج و شکنج فرخنده» گفته بود: نوشین حسن‌زاده، رویا فلاحی، نازنین مهیمنی، شمسی صادقی و فریدون محرابی، همگی دانش‌آموختگان تئاتر هستند و صحنه را بارها تجربه کرده‌اند و در کنار این فعالیت، در زمینه نمایش رادیویی نیز کار می‌کنند. در زمان انتخاب بازیگران، به شخصیت صدا نیز توجه داشته‌ام. ما خطی را دنبال می‌کنیم که آن خط، نیاز به صدایی با شخصیت داشت که تماشاگر هم آن را دوست داشته باشد، هم صدا برای او ارجاع معنایی به وجود آورد و هم شخصیت‌پردازی متن جهش پیدا کند. در متن فقط سه عنصر شخصیت زن، خانه و پدر و دیگری تماشاگر را برجسته کرده‌ام. ما میخواهیم با تماشاگر حرف بزنیم.

 

 




نظرات کاربران