در حال بارگذاری ...
25 مهرماه و با حضور بازیگران برگزیده تئاتر و سینما

هشتمین پروژه قشقایی با حضور «بزرگ‌راه» و «رزونانس» کلید خورد

 هشتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی ۲۵ مهرماه با حضور تعدادی از پیشکسوتان تئاتر و سینما در تالار قشقایی تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، هشتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی یکشنبه 25 مهرماه با حضور تعدادی از بازیگران پیشکسوت تئاتر و سینما، اجرای سه اثر نمایشی و چند نشست پژوهشی‌اجرایی گروه تئاتر «بزرگ‌راه» در تالار قشقایی تئاتر شهر آغاز شد.

سعید راد، ستاره اسکندری، رویا افشار، فرین‌دخت زاهدی و حمیدرضا نعیمی هنرمندانی بودند که در اولین شب از اجرای هشتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی به سرپرستی حمید مرادویسی حضور پیدا کردند.

در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی سه اثر نمایشی از گروه تئاتر «بزرگراه» در نوبت‌های مختلف میزبان مخاطبان خواهند بود.

اولین اجرای گروه «بزرگ‌راه» به اجرای نمایش «بریدگی‌ها» اثر رضا شاه‌بداغی اختصاص دارد. این نمایش یک‌شنبه 25 مهرماه با حضور هنرمندان و توسط سعید راد در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

سعید راد که روبان افتتاحیه نمایش «بریدگی‌ها» را برید؛ در آیین آغازین این اجرا، تئاتر را بسیار دشوارتر از سینما توصیف کرد و گفت: من اصولا خیلی کم تئاتر می‌بینم و به نظرم تئاتر بسیار سخت‌تر از سینماست. به‌خصوص سینمای امروز ایران که در آپارتمان و یا کمدی‌های سخیف خلاصه شده است.

این هنرمند با اشاره به بازی‌اش در دو نمایش «آی با کلاه، آی بی‌کلاه» و «آخرین بازی» عنوان کرد: این روزها پیشنهاد بازی در چند نمایش را داشته‌ام اما من بازیگر خودخواهی هستم و می‌خواهم تا جایی که ممکن است بتوانم جولان بدهم!

راد در پایان اجرای نمایش «بریدگی‌ها» درباره این اثر، گفت: نمایش «بریدگی‌ها» آن‌قدر جذاب بود که متوجه گذشت زمان نشدم و برای تشویق این گروه خوب هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم. فرم اجرایی، بازی دقیق بازیگران و متن که به‌خوبی پیام آن را دریافت کردم، از نقاط قوت این اثر بود.

نمایش «بریدگی‌ها» اولین اجرای گروه «بزرگ‌راه» به نویسندگی و کارگردانی رضا شاه‌بداغی است که کمپانی تئاتر باران مجری طرح آن است. این اثر از روز یکشنبه 25 مهرماه، ساعت 18 با مدت‌زمان 50 دقیقه و با بلیت 20 هزارتومانی در تالار قشقایی به صحنه می‌رود. رامونا شاه، پریسا صبورنژاد، ژیلا آل‌رشاد و نیوشا رحمانیان بازیگران این نمایش هستند.

«زمستان» عنوان نمایش دیگر این گروه به نویسندگی و کارگردانی باقر سروش و بازی شهروز دل‌افکار، فرزانه سهیلی، سعید زارعی و نسیم اسدپور است که از روز یکشنبه 25 مهرماه، ساعت 19:15 با مدت‌زمان 55 دقیقه و قیمت بلیت 20 هزار تومان در تالار قشقایی پذیرای مخاطبان است.

سومین اجرای گروه بزرگ‌راه نیز به نمایش «گوربه‌گور» به نویسندگی میثم فرهمندیان و کارگردانی حمید مرادویسی اختصاص دارد. این نمایش هم از روز یکشنبه 25 مهرماه، ساعت 20 با مدت‌زمان 55 دقیقه و قیمت بلیت 20 هزار تومان روی صحنه می‌رود. محمدصادق ملک، الهه شه‌پرست، نازنین بابایی و رضا سلیمان‌تاش بازیگران نمایش هستند.

البته برنامه‌های گروه تئاتر «بزرگ‌راه» همچون سایر پروژه‌های مرکز مطالعات قشقایی به اجرای تئاتر محدود نمی‌شود و این گروه کارگاه‌هایی را نیز برگزار می‌کند.

برنامه کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی گروه تئاتر «بزرگ‌راه» به سرپرستی حمید مراد ویسی نیز با عنوان «تئاتر، جامعه، آشنایی‌زدایی از نمود اجتماعی در فرایند بازنمود تئاتری» در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی اجرا می‌شود؛ اما در بخش پژوهش که بنا به درخواست حمید مرادویسی، به گروه رزونانس به سرپرستی رفیق نصرتی واگذار شده است در کنار نشست‌ها دو اجرا-پژوهش روی صحنه می‌روند.

یکی از این اجرا-پژوهش‌ها «هذیان یک خفته» بر اساس «متن‌هایی برای هیچ» اثر ساموئل بکت به نویسندگی و کارگردانی حامد سلیمان‌زاده است. حامد سلیمان‌زاده در این اثر در قالب نقش‌خوان و ساناز حاجیان، حسین‌خانی، حنا علیپور، محمد مازندرانی، امیر دولتخواه، شبنم صداقت‌پناه و آراد عسگری در قالب مدل حضور دارند.

اجرا-پژوهش دوم مونولوگ «اُموفاجیا» به نویسندگی و کارگردانی عرفان خلاقی با بازی سمن مهدوی خواهد بود. «اُموفاجیا» که پیش از این در تماشاخانه دا اجرا و با استقبال مخاطبان مواجه شده بود برداشتی آزاد از نمایشنامه «توئستس» نوشته لوسیوس آنئوس سنه‌کاست. این در حالی است که برنامه نشست‌هایی که در بخش پژوهش توسط گروه رزونانس برگزار می‌شود به‌زودی اعلام خواهد شد.

عنوان کلی این پروژه «تئاتر، جامعه، آشنایی‌زدایی از نمود اجتماعی در فرایند بازنمود تئاتری» است. این پروژه تلاش می‌کند به مسائلی از قبیل چیستی نسبت تئاتر و جامعه، رویکرد هنرمند در نگریستن به نمود اجتماعی و فرایندی که نویسنده و کارگردان برای نشان دادن نمود اجتماعی در تئاتر طی می‌کنند بپردازد.

این پروژه با سه اجرا، دو اجرا-پژوهش و نشست‌هایی مرتبط از 25 مهر تا 11 آبان در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسین کشفی‌اصل کارگردان «عددهای نشده»

چالش بازیگری روی فرش ایرانی
گفت‌وگو با حسین کشفی‌اصل کارگردان «عددهای نشده»

چالش بازیگری روی فرش ایرانی

حسین کشفی‌اصل کارگردان نمایش «عددهای نشده» می‌گوید بازیگران من در این نمایش به واسطه طراحی صحنه و میزانسن‌های اجرایی، اجازه دارند فقط در محدوده داخلی یک فرش دوازده‌متری بازی داشته باشند و حتی انگشت‌شان از این فرش بیرون نزد و از این جهت می‌دانم چالش سختی برای‌شان بود که ...

|

نظرات کاربران