در حال بارگذاری ...
گفت وگو با تینو صالحی کارگردان نمایش حکومت نظامی

اجرای نمایش های پر شخصیت کار دشواری است

تینو صالحی بازیگرو کارگردان اکتیو وهنرمند کرد تبارتئاتر ایران در سال ۱۳۵۹ درسنندج متولد شد. او برنده جایزه بازیگر اول مرد برای بازی در نمایش «از آبی» در جشنواره ملی جوان ایرانی بخش هنرهای نمایشی و جوان شده است.

تینو صالحی ضمن کارگردانی مدرس بازیگری درآموزشگاه کارگاه آزاد بازیگری به مدیریت امین تارخ بوده است. او کارشناس ارشد کارگردانی نمایش است واز دانشکده هنرمعماری فارغ التحصیل شده است.

از جمله کارهای بازیگری و کارگردانیش می توان به  یافت آباد، شاخته نیات ، سی و سه ، ساقی ، آنتی آنتیگونه، کیارش، فطرس٬ ترنج٬ آوای نی ، خرداد٬ مختارنامه٬‌ زمین انسان ها٬ برنج ، سفر به اورامان و تله تئاتر منم اومدم، مم وزین و وو اشاره کرد و نمایش مم و زین صالحی  به عنوان اثر منتخب جشنواره تئاترآئینی سنتی  شناخته شد و نمایش وو که اجرای موفقی در سال قبل در تالارحافظ داشت برنده بهترین موسیقی از جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد.

 

 تینو صالحی علاوه بر بازیگری و کارگردانی. دستیار بزرگانی چون دکتر قظب الدین صادقی و امیر دژاکام بوده است.و سالها نزد این بزرگان به تجربه اندوزی پرداخته است و توانسته است به هنرمند اثر گذازی تبدیل شود.

داستان نمایش در مورد شهری هست که درگیر طاعون می شود و مردمان آن شهر با مشکلاتی روبرو می شوند. این طاعون نمادی از کشوری است که به دست بیگانگان افتاده است.  نمایش «حکومت نظامی» به کارگردانی تینو صالحی مهر و آبان در سالن سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه  رفته است و بازیگرانی چون علیرضا مهران، توماج دانش بهزادی، پژمان جمشیدی، نازنین کریمی، هومن سلطانی، حسین شفیعی، سامان کرمی، سینا نصرالهی، نجلا نظریان، سحرناز افتاده، مینا گلپایگانی، پریسا روزبهانی، ارغوان راستی در این اثر حضور دارند. از دیگر عوامل  نمایش می توان  به مجری طرح: حسین اردستانی، عکاس: مهدی آشنا،‌برنامه‌ریز: حسین دیردار، دستیار کارگردان: امیر نجفی، طراح گرافیک و پوستر: حسین خدارحمی، روابط عمومی و تبلیغات مجازی: فریبا جدیدی، هماهنگی: شهر اشوب مفتاحی، منشی صحنه: باران سیبی اشاره کرد. با تینو صالحی در باره اجرای نمایشش و تاثیر پذیریشش از رمان آلبر کامو گفت وگویی انجام داده ایم.

 

آیا متاثر از شرایط کشورهای پیرامون کشورمان به سراغ اجرای نمایش حکومت نظامی رفتید؟

نمایش حکومت نظامی را قبلا خواندم بودم و دغدغه اجرایش را نداشتم . در ادامه  با توجه به وضعیت پیش آمده تشخیص شخصی ام به عنوان یک هنرمند نسبت به شرایط سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشورهای دور و برمان که در آن زندگی می کنم.این بود که وظیفه دارم به این بحران و فاجعه بپردازم و در این بحران ودرگیری هم زبانانم هم آسیب ها جدی متحمل شده اند و درنمایش اشاره ای به شکل گیری طاعونی به نام داعش در منطقه می شود.. گروهی که بر اساس و براهداف  استعمارگران شکل گرفت. در ادامه یکی از دوستان پیشنهاد داد که بر اساس حکومت نظامی نمایش را اجرا کنم و در شروع تردیدهای داشتم و بتدریج با تحلیل هایی که انجام دادیم به این جمع بندی رسیدیم که نمایش نامه کامو می تواند با شرایط این روزگار آداپته شود .

 

به نظر می رسد به اجرای نمایش های پر شخصیت علاقه دارید؟

اگر رجوع کنم به گذشته اغلب نمایش هایم چنین ویژگی دارند واجرای نمایش های پر شخصیت کار دشواری است . اماچون کار فیزیکال جمعی برایم مهم است وتئاتر را با آن همراه می دانم ویا به عبارتی ماهیت تئاتر را کار جمعی می دانم ، به همین دلیل به اجراهای پر شخصیت تمایل دارم. کاربا بازیگران پر شمار چالش های اجرا را دوچندان می کند و در ضمن کار تصویر سازی و طراحی میزانسن ها را دشوار می کند و درحین کارهم کارگردان باید حواسش به شخصیت پردازی باشد.

 

به چه دلیل در نمایش مردم را منفعل وخنثی و ایستا نشان دادید؟

عامه مردم در اغلب نقاط دنیا کما وبیش همین گونه هستند واگر نه خاص می شدند. بنابراین اعمال سیاست های عوام فریبانه برای فریفتنشان کارکرد دارد و خیلی زود فریب می خوردند. البته این به معنی بد بودنشن نیست .

 

آیا این فریب خوردنشان به دلیل عدم آگاهی شان است؟

 همینطور است ودرضمن برخی ازمواقع سیاست هایی اجازه نمی دهد که دارای رشد آگاهی و خرد بشوند و تلاش می کنند با هیاهو و تبلیغات رنگارنگ  وکاذب مرعوبشان کنند .و دریک سطح باقی بمانند. این رویه در کشورهای پیشرفته هم قابل بازخوانی است .

 

 به چه دلیل تصویر کاریکاتور گونه ای از حاکم شهر در نمایش و انتقال قدرتش ارائه کردید؟

در این تغییر قدرت شرایط برای مردم تغییری نکرده است و مهم نیست در این سیاست جهانی کی می آید و کی می رود . در این میان چیزهای ثابت است و قدرت بعدی همان روال را ادامه می دهد. شما سیستم حکومتی امریکا را در نظر بگیرید که هر ریاست جمهوری بیاید در شرایط مردم تفاوتی وجود ندارد و مردم فقط بازیچه شعارهای تبلیغاتی کاندیداها هستند.

 

تاکید مدام دو فرشته در نمایش در باره بحث کلیشه ها ، آیا یک تکنیک فاصله گذرانه است؟

این کلیشه یک جورهایی مانفیست شخصی کارگردان است. خودم این دو شخصیت را به نمایش اضافه کردم . کلیشه هم بحث عوام است. بدین صورت که یک قضه عامیانه برای مردم عام داریم. و به صورت موازی برای خواص هم از کلیشه ها حرف می زنیم.و تقریا همسو هستند.

 

آیا از رنگها کارکرد مفهومی مدنظرتان بود؟

یکدست بودن رنگها در بحث زیبا شناسی به من خیلی کمک کرد. اما اگر بخواهم یک رمز گشایی خیلی ساده انجام بدهم این را عنوان می کنم که لباس نارنجی رنگ لباسی است که داعش بر تن زندانی هایش می کند و امریکا هم در زندان گوانتاموا از این رنگ برای پوشش زندانی ها بهره می برد و من از این رنگ برای رنگ لباس مردم  شهرالهام گرفتم .

 

 یک جور مصداق روز به نمایش دادید؟

 بله، همین کار را مد نظر داشتم. .

 

 آیا شخصیت نیمه دیوانه نادا در حکم دانای کل نمایش است؟

 این  شخصیت در اصل نمایش نامه کامونماینده  افکار پوچ گرایانه خود کامو است و در نمایش نامه اعتقادی به خدا ندارد و کفرگویی می کند..من در نمایشم  نمی خواستم این شخصیت این گونه باشد..بنابراین تغییرش دادم.و دیالوگ های دیگری برایش نوشتم.. مثل همه مردم به خدا اعتقاد دارد و واقعیت های دنیا را تنها اواست که فهمیده است.

 

این درک و آگاهی نشان از دانایی او است؟

 درست است وآدم آگاهی است وبه همن دلیل سریع به سمت قدرت جدید تغییر مسیر می دهد وبه استخدام طاعون درمی آید و می گوید فرقی نمی کند که بالای سرمان چه کسی باشد.

 

 کارکرد سخنگو و منشی طاعون در ساختار مفهومی نمایش به چه نحوی است؟

سخنگو در اصل یک نوع سیاست پوپولیسمی را نشان می دهد و ادبیاتش ، ادبیات پوپولیسمی است و این آدم ها سیاست های دولت ها را تببلغ می کنند و زبانی کاملا عوام فریبانه دارند. 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران