در حال بارگذاری ...
به کوشش انجمن هنرهای نمایشی استان تهران:

از نیم قرن تلاش حسین عاطفی در عرصه تئاتر کشور قدردانی شد

به کوشش انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، آیین نکوداشت نیم قرن تلاش حسین عاطفی در عرصه تئاتر کشور در تالار محراب برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی،  کوروش زارعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی حوزه هنری، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران،  پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر ،خیردار معاون مالی اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، امیرحسین شفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی تهران ، دکتر قطب الدین صادقی، ایرج راد، جمال اجلالی، سهراب سلیمی، خسرو احمدی، حمیدرضا نعیمی برگزار شد و جمعی از دوستان و علاقمندان این هنرمند برگزار شد .

 معاون مالی اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در سخنانی گفت: به سهم خود این اقدام ارزشمند انجمن نمایش تهران را ارج می نهم. متاسفانه این کار فرهنگی در کشور یک مقدار ضعیف شده و افراد در طول حیاتشان به خاطر حیاتشان قدردانی نمی شوند و امیدوارم این کار در وجود همه و در همه حوزه ها نهادینه شود.

خیردار افزود: قدردانی از پیشکسوتان و کسانی که سهمی بر گردن ما دارند را به عنوان یک فرهنگ دینی و خوب در وجودمان نهادینه کنیم و این مسیر را الگو قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه حسین عاطفی در هر کجا که کار کرد همیشه تاکید داشت که امکانات از شما و کار از ما، گفت: در این دو دهه که در خدمت حوزه فرهنگ و هنر بودم هیچ موقع ندیدم به دنبال خواسته ای برای خودش باشد و آیین نکوداشت برای چنین فردی واقعا ارزشمند است.

در ادامه مراسم از علیرضا رحیم دل و رستا رضوی که نمایشهای آنها در جشنواره فجر پذیرفته شده اند و نیز علی خوشگفتار و حمیدیه عبداللهی دو پژوهشگر شهرستان ری قدردانی شد.

 

دکتر قطب الدین صادقی:

حسین عاطفی تئاتر را وسیله کسب شهرت، میز یا درآمد نکرد

در این مراسم دکتر قطب الدین صادقی نیز در سخنانی گفت: در دورانی که همه به هم و همه به خود دروغ می گویند و فساد همه جا باورها و درستی ها را از بین برده، سخن گفتن در مورد یک انسان یک فضیلت است.

وی با اشاره به اینکه آدم هایی که در کارشان درست عمل می کنند را انسان شریف تعریف می کنند، گفت: شرافت در تعریف کلاسیکش حفظ ارزشهای طبقاتی اشراف بود آنها حفظ اصولشان را شرافت می دانستند. آقای عاطفی نیز بر اساس همین تعریف شریف است چون به اصول کاری اش اعتقاد داشت.

صادقی اضافه کرد: ما تلاش می کنیم تا در پرتو احساساتی که در نمایشنامه ها درشت شده و آن را تجربه می کنیم یا اندیشه هایی که در آثار بزرگ است و آن را در می یابیم ارزشمندتر شویم چرا که می توانند در ما یک فضیلت ایجاد کند. هدف هنر همین است.

وی با تاکید بر اینکه هدف هنر وسیله ای برای کسب درآمد، شهرت یا میز نیست، تصریح کرد: هنر وظیفه دارد که با شرافت و صداقت موهبت فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر،از دوره ای به دوره ای دیگر و فرهنگی به فرهنگ دیگر انتقال دهد و حسین عاطفی از این دست هنرمندان بود.

صادقی افزود: حسین عاطفی به رقم همه بی مهری ها و دشواری هایی که نسبت به او شد در طول سالیان دراز فعالیت هنری خود با فروتنی و تواضع ارتباط عاشقانه با تئاتر را حفظ کرد.

در ادامه مدیران دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران معرفی و احکام آنها اهدا شد.

 

سهراب سلیمی:

استان تهران برای حسین عاطفی چه کرده است؟

سهراب سلیمی از دیگر هنرمندانی بود که در آیین نکوداشت حسین عاطفی پشت تریبون رفت. وی گفت: حسین عاطفی بیش از نیم قرن برای ارتقای تئاتر تهران تلاش کرد و هیچ چشم داشتی نداشت حالا من سوال می کنم استان تهران برای عاطفی چه کردیه اید؟

وی افزود: من نکوداشت را زمانی ارزشمند می دانم که به پاس نیم قرن تلاش ایشان سری به سرای سخت کوشانه حسین که زندگی اش را برای تئاتر مسئولانه گذاشت بزنیم.

سلیمی با اشاره به گفته برخی از حاضران در جلسه مبنی بر تغییر نام تماشاخانه محراب بخ نام حسین عاطفی گفت: آیا نامگذاری تالار محراب به نام حسین عاطفی می توان این همه تلاش ایشان را قدردانی کرد؟

 

حسین عاطفی:

خدایا به من توانایی ده تا بتوانم مثبت باشم

پس از سخنرانی چند دقیقه ای سهراب سلیمی، حسین عاطفی پشت تریبون آمد و در چند جمله گفت: ای خدای مهربان! برای عشق به طونم، به هموطنانم، برای عشق به تئاتر، برای ترس از ابتذال که در وجودم گذاشتی از تو ممنونم.

وی افزود: ای خدای مهربان! به من این توانایی را بده تا زمانیکه حیات دارم بتوانم مثبت باشم.

 

حمیدرضا نعیمی:

حسین عاطفی سرمایه و ثروت این آب و خاک است

حمیدرضا نعیمی از دیگران هنرمندانی بود که در این مراسم به پاس تلاش های حسین عاطفی، سخنرانی کرد.

وی گفت: ما از همه کسانی که این نکوداشت را برگزار کردند ممنونم. او ثروت و سرمایه این خاک است،

نعیمی با تاکید بر اینکه حسین عاطفی 15 سال کارگردانی را کنار گذاشت اما هیچ کس درب منزل او را نزد، روزها و هفته ها را در خانه نشست، هیچ کس نپرسید چرا آقای کارگردان تئاتر را ترک کرد، رو به حسین عاطفی گفت: استاد عاطفی التماس می کنم دوباره تئاتر کار کن.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی:

من هیچکس از تقاضا دارم ایشان را روی صحنه ببینم

مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی آخرین سخنران این همایش بود. وی گفت: پیش از هر چیز از همه همکاران عزیزم در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران، امیر حسین شفیعی و همین طور همه دست اندرکاران و هنرمندانی که این مجلس را فراهم کردند قدردانی می کنم.

وی افزود: همه باید بدانند که هنرمندان تئاتر چقدر همدیگر را دوست دارند و بزرگی و کوچکی همچنان در میان آنها جریان دارد.

شفیعی با تاکید بر اینکه اگر حسین عاطفی در این سالها در صحنه تئاتر نبودند، در کنار ما بودند، گفت: من هیچکس از تقاضا دارم ایشان را روی صحنه ببینم، به نظر من این سالن الان سرد است امام با نامگذاری آن به نام حسین عاطفی گرم خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه مهربانی، دوری از حاشیه و رعایت آداب بزرگ و کوچک از خصلت های حسین عاطفی بود، گفت: این بزرگان را تا زمانی که هستند باید تکریم کرد. خصلت های خوبشان را گفت و ماندگار نگاهشان داریم.

گفتنی است این مراسم،  با اجرای نمایش، پخش قسمت هایی از مستند «ما عاطفی هستیم» اثر هومن رهنمون و نمایشگاهی از پوستر آثار هنری حسین عاطفی همراه بود.

در انتهای این مراسم سازمانها و نهادی مختلف به پاس نیم قرن تلاش ایشان در اعتلای تئاتر استان تهران با لوح تقدیر و هدایا از ایشان قدردانی کردند.

همچنین در حاشیه این مراسم دفتر تازه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر افتتاح شد و مدیران دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران معرفی شدند.

 




نظرات کاربران