در حال بارگذاری ...
رضا صابری در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

از «سفر هشتم» در مشهد تا «شنا در آتش» در تهران

رضا صابری کارگردان و نمایشنامه‌نویس شناخته شده تئاتر از اجرای عمومی نمایش «سفر هشتم» در مشهد و بازتولید یکی از نمایش‌های موفق سال‌های گذشته خود در تهران خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر رضا صابری کارگردان و نمایشنامه‌نویس شناخته شده تئاتر کشورمان با بیان اینکه این روزها درصدد اجرای نمایش «سفر هشتم» در تئاترشهر مشهد است، گفت: نمایش «سفر هشتم» به عنوان نمایشی که در جشنواره سراسری تئاتر رضوی اجرا شد بر اساس قراردادی که داشتیم می‌بایست سال گذشته در تئاترشهر مشهد برای عموم اجرا می‌کردیم اما به دلیل اینکه برای تمام ماه های سال برنامه ها از قبل مشخص شده بود امکان اجرا برای ما میسر نشد.

صابری افزود: به همین خاطر نوبت اجرای عمومی «سفر هشتم» در تئاترشهر مشهد به اردیبهشت ماه امسال موکول شد و در حال حاضر هم مشغول آماده‌سازی این اثر برای اجرا هستیم.

نمایشنامه «سفر هشتم» با محوریت ساخت سازه‌های اطراف حرم امام رضا(ع) نوشته شده است. ساخت‌وسازهایی که توسط عده‌ای سرمایه‌دار افغان و عرب حوالی حرم انجام می‌شود و موجب شده محلات قدیمی شهر مشهد از بین برود.

خالق نمایش‌های «مظلوم پنجم» و «خون رقصه» در ادامه با بیان اینکه پس از اتمام اجرای «سفر هشتم» در مشهد قصد دارد، نمایش «شنا در آتش» را که نخستین بار در سال 1372 روی صحنه آورده برای اجرا در تهران بازتولید کند، اظهار داشت: مدتی است درصدد بازتولید «شنا در آتش» هستم و امسال به امید خدا تلاش خواهم کرد این نمایش را با بازنگری در متن، طراحی دکور و طراحی صحنه جدید به همراه بازیگران تئاتر تهران در یک سالن مناسب اجرا کنم.

کارگردان نمایش‌های «تراژدی تردید» و «لونه شغال» با اشاره به محتوای نمایش «شنا در آتش» درباره علت انتخاب این اثر در میان آثار متعدد نمایشی‌اش برای بازتولید به ایران تئاتر گفت: متاسفانه فکر می‌کنم هنرمندان ما به ویژه هنرمندان تئاتر آن وحدت و همدلی لازم را که باید با هم داشته باشند، ندارند و به نظرم ایجاد این همدلی و پشت هم بودن یکی از ضرورت‌های جامعه تئاتری ما در حال حاضر است. و با توجه به اینکه محتوای «شنا در آتش» که یک سایکودرام است به هنرمندان و دغدغه‌ها و باورها و اعتقادات آنها می‌پردازد این اثر را برای بازتولید انتخاب کردم.

لازم به یادآوری است نمایش «شنا در آتش» یکی از موفق‌ترین آثار رضا صابری محسوب می‌شود. اثری که اجرای ان در سال 72 دو جایزه بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردانی جشنواره تئاتر فجر را برایش به ارمغان اورد.

«عشیق»، «باز‌ی‌نامه باستان»، «آیه‌های غربت»، «خانات»، «خون رقصه»، «مظلوم پنجم»، «کربلا بی‌شمر»، «دلبران»، «یخبندان»، «ناگسستنی»، «دانگ هفتم» و... از دیگر نمایشنامه های این هنرمند پیشکسوت و مطرح تئاتر کشورمان است که می توان به آن ها اشاره کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید
با اعلام نام پنج اثر برگزیده

هجدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به پایان رسید

با پایان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی، دو نمایش خیابانی «انگشت کوچک» از فاروج و «عتیقه» از اسفراین و سه نمایش صحنه‌ای «شیرهای خان بابا سلطنه» از شیروان، «کارنان» از اسفراین و «زندگی او» از بجنورد، به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

|

نظرات کاربران