در حال بارگذاری ...
درجشن اردیبهشت تئاتر و 84 سالگی تئاتر زنجان مطرح شد

امروز سیاستمداران بواسطه زبان تئاتر با مسائل جامعه بیشتر آشنا می‌شوند

روز گذشته هنرمندان، پیشکسوتان تئاتر زنجان و مدیران فرهنگی در مراسم جشن اردیبهشت تئاتر، ۸۴ سالگی هنر تئاتر در این استان را گرامی داشتند.

به گزارش ایران تئاتر این مراسم با سخنرانی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان و بیان گزارشی از فعالیت‌های یک سال گذشته انجمن آغاز شد.
نجفی برگزاری جشنواره تئاتر استان را با یازده اثر و راهیابی یک اثر به جشنواره تئاتر فجر استانی، برگزاری برنامه شنبه‌های تئاتر، نمایش فیلم تئاتر از نمایش‌های فاخر که اجراشده‌اند را ازجمله فعالیت‌های سال گذشته انجمن معرفی کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز ضمن قدردانی از استاندار و معاونان استانداری که ردیف اعتباری ساخت پلاتو را تصویب کرده‌اند از تکمیل ساخت این پلاتو جدید طی سه ماه آینده خرداد.
مقدم در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به جایگاه رفیع هنرمندان و به‌خصوص هنرمندان تئاتر، از اتفاقات خوبی که برای رشد تئاتر در سطح کشور افتاده یادکرده و آن را تبریک گفت.
موسوی معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی فرهنگ و هنر را زیرساخت اساسی جامعه امروز دانسته و ابراز امیدواری کرد که در سال پیش رو توجه بیشتری به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری زنجان شود.
موسوی با انتقاد از این‌که زنجان تنها یک سالن سینما دارد از کم توجهی به زیرساخت‌های هنری در استان گلایه کرد و گفت: این مقدار پیشرفت که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده کافی نیست و قطعاً باهمت بیشتر شما شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.
وی با یاد از اصغر فرهادی هنرمند ایرانی که در عرصه بین‌المللی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده از افرادی که هنرمندان را به سیاه نمایی متهم می‌کنند گلایه کرد.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی که در این مراسم حضور داشت نیز با تبریک به هنرمندان تئاتر برای برگزاری این جشن و برپایی مراسم اردیبهشت تئاتر گفت: از سال 95 با توجه به اهمیتی که تئاتر در جامعه ما پیداکرده روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم جای گرفت و می‌توانیم هفت فروردین را جشن بگیریم و خوب خواهد بود که این روز و ایام نوروز را روز جشن تئاتر قرار بدهیم چراکه آن روز متعلق به همه خانواده تئاتر است.

وی با سپاسگذاری از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: مدیرکل استان زنجان ازجمله مدیرانی است که جامعه تئاتر را می‌شناسد و با این هنر آشناست. حضور ایشان و قدم‌هایی که برای افزایش سالن‌های تئاتر برداشته جای تقدیر دارد.
شفیعی با اشاره به حمایت اداره کل در تجهیز پلاتو جدید این شهر تأکید کرد: این سالن باید به تئاتر اختصاص پیدا کند چراکه تنها با اجرای عمومی آثار نمایشی است که تئاتر به یک جریان مداوم تبدیل می‌شود. زمانی تئاتر داریم که چراغ تئاتر هر شب روشن باشد و هنرمندان به‌طور مستمر تولید داشته باشند. در این صورت است که مردم یک شهر اطمینان پیدا می‌کنند که هر شب که بخواهند نمایش ببینند یک سالن وجود دارد که برایشان برنامه داشته باشد.
وی با اشاره به طرح جشنواره ملی یا منطقه‌ای در زنجان از حمایت اداره کل از این جشنواره خرداد.
مدیرکل هنرهای نمایشی سه‌گام مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینهٔ توجه به تئاتر در استان‌ها را تغییر اساسنامه انجمن و انتخاب هیئت‌مدیره آن از بین هنرمندان هر استان، تفاهم‌نامه حمایت از تولید آثار نمایشی با هر استان و حمایت از ساخت و تجهیز پلاتوهای اختصاصی تئاتر عنوان کرد.
مهدی شفیعی با اشاره به فضای انتخابات در کشور گفت: هنرمندان تئاتر به‌واسطه ویژگی‌های این هنر نسبت به مسائل پیرامونشان حساس هستند و انشا الله با شور و اشتیاق پای صندوق‌های رأی می‌روند و رأی می‌دهند.
وی یکی از اتفاقات خوب سال‌های اخیر را حضور چهره‌های سیاسی در سالن‌های نمایش دانسته و افزود: شاید ما از سخنرانی مدیران و سیاستمداران قدری خسته شویم ولی مطمئن باشید که وقتی سیاستمداران به سالن‌ها می‌آیند و آثار خوب و ارزشمند شمارا می‌بینند نه‌تنها خسته نمی‌شوند بلکه با جامعه پیرامون خودشان و با مسائل و دردها و آسیب‌های جامعه از طریق زبان هنر آشنا می‌شوند. خوشبختانه در دو سال اخیر دوسوم کابینه در سالن‌های تئاتر حضور پیدا کردند همان‌طور که در استان شما هم شاهدیم که معاون سیاسی و امنیتی استان در این شرایط پرمشغله برای هنر و هنرمند تئاتر ارزش قائل شدند و در جشن شما شرکت کرده‌اند.
در این مراسم از زحمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان در جهت توسعه تئاتر توسط انجمن هنرهای نمایشی زنجان و هنرمندان تئاتر با حضور معاون سیاسی استانداری و مدیرکل هنرهای نمایشی با اهدا لوحی تقدیر شد.

ازجمله برنامه‌های مدیرکل هنرهای نمایشی و اتابک نادری مدیر امور استان‌های این اداره کل در سفر به استان زنجان بازدید از سالن خصوصی تئاتر آزاد بهاران بود. این سالن توسط ساسان قجر هنرمند شناخته‌شده زنجان مدیریت می‌شود.

 




مطالب مرتبط

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور

ژاکلین کرمی: نوجوانان ایرانی باید با قهرمان‌های خود آشنا شوند
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور

ژاکلین کرمی: نوجوانان ایرانی باید با قهرمان‌های خود آشنا شوند

ژاکلین کرمی، کارگردان نمایش «نقل کوراوغلی و جعفر پاشا» بر این باور است که جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور باعث می‌شود مردم با هویت خود آشنا شوند و جوانان و نوجوانان ایرانی، قهرمان‌های کهن همچون کور اوغلی را که نماد ایستادگی در برابر ظلم و بی عدالتی است، بشناسند.

|

آندریا فدی، کارگردان ایتالیایی:

جوانان با استعداد ایرانی، نقطه قوت جشنواره پانتومیم زنجان هستند
آندریا فدی، کارگردان ایتالیایی:

جوانان با استعداد ایرانی، نقطه قوت جشنواره پانتومیم زنجان هستند

آندریا فدی، نویسنده و کارگردان ایتالیایی حاضر در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان می‌گوید حضور جوانان جویای هنر و با استعداد ایرانی، نقطه قوت این رویداد است. 

|

مدیر سازمان جهانی مایم:

هنرمندان ایرانی از ظرفیت داستان‌گویی در پانتومیم استفاده کنند
مدیر سازمان جهانی مایم:

هنرمندان ایرانی از ظرفیت داستان‌گویی در پانتومیم استفاده کنند

مارکو استوجانوویچ، مدیر سازمان جهانی مایم در نشست تخصصی و خبری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با تاکید بر پیشینه تاریخی غنی ایران در حوزه داستان‌گویی از لزوم بهره‌مندی هنرمندان از این ظرفیت در هنر پانتومیم گفت.

|

نظرات کاربران