پرهیز درامنویسان زن از الگوهای مردانه سیمین امیریان: من در زمینه تأثیر حضور بانوان در عرصه هنرهای نمایشی بهویژه در بخش نمایشنامهنویسی بر این باورم که جامعهای که پروسه پیشرفت را طی کرده و به ...
یادداشتی بر نمایش «معجونالسلاطین» نوشته پیام سعیدی و کار سعید زارعی نمایشی در راستای جراحی زشتیها جعفر گودرزی*: نمایش «معجونالسلاطین» با متنی به قلم پیام سعیدی و محمود خسروپرست به کارگردانی سعید زارعی که این شبها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، در ...
رویکرد متفاوت نمایشنامهنویسان کشور به مضامین بومی محمدحسین ناصربخت*: نمیتوان در تمام استانها رویکردی یکسان نسبت به استفاده گروههای نمایشی از متون نمایشنامهنویسانی که در زیستبوم خود زندگی ...
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنوارههای استانی تئاتر استانها، پتانسیل جهانی شدن دارد سیروس همتی: باوجود اینکه آثار حاضر در سیوپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحالوبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما ...
یادداشت مدیرکل هنرهای نمایشی در مظلومیت مردم فلسطین بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیستها را آشکار کنند مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر ضرورت پرداختن به مظلومیت مردم فلسطین نوشت بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیستها را آشکار کنند.
ضرورت تأسیس سازمان هنرهای نمایشی فرهاد قائمیان: بر کسی پوشیده نیست که تئاتر بهعنوان مادر هنرهای دراماتیک، نیازمند قدرت اجرایی بیشتر برای رفع مشکلات و دغدغههای هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه ...
فرصت تنفس به وارثان تئاتر کشور علی حاجملاعلی*: یکی از بزرگترین مشکلات ما بهویژه در نظام دانشگاهی حوزههای هنر و علوم انسانی، عدم ارتباط بین دانشگاه و بازار کار یا صنعت و اقتصاد است. ...
جنایت صهیونیستها و رشادت فلسطینیها در قاب هنر تاجبخش فناییان: از زمان حضرت آدم (ع)، جنگ بین برادران (قابیل علیه هابیل) آغاز شد. در طول تاریخ بشری، منافع شخصی و رقابتهای عاطفی و مادی موجبات جنگ بین بنیآدم ...
یادداشتی بر نمایش «هوندا آدیداس 2» نوشته مهدی غلامحیدری و کار اشکان درویشی بار دیگر شهری که دوستش میدارم... لیلا مهریار: «قضاوت» ازجمله محبوبترین تمهایی است که دستمایه فیلمها و نمایشنامههای بسیاری قرار گرفته است از جمله در نمایش «هوندا آدیداس ۲» با ...
جشنواره پانتومیم ایران طفلی نوپا و نیازمند حفاظت است علی آقاجانلو*: برگزاری دومین جشنواره پانتومیم ایران که در دوره دوم در گستره بینالمللی در زنجان برگزار شد، فرصتی فراهم آورد تا دوباره شاهد تلاش هنرمندان ...
«پانتومیم یا میم؟»، مسئله این است حامد شفیعخواه: دومین جشنواره پانتومیم زنجان با همه سختیها و چالشها جنگید و پیروز این نبرد نسلی جوان است که حالا فردای هنری خود را متفاوت میبیند. هنری که ...
یادداشت قطبالدین صادقی بر نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه» نمایشی پُر از حرکت و تصویر دکتر قطبالدین صادقی: «نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه» به کارگردانی آقای مرتضی اسماعیلکاشی را دیدم. نمایشی پُرخون، پُر از حرکت، پُر از تصویر با ...
یادداشتی بر نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح نیازمند خلاقیت بیشتر حمیدرضا کاظمیپور*: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» که چندی است در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود، با پرداختن به بخشی از تاریخ این سرزمین و ...
فرهنگسازی تماشای تئاتر فریبا متخصص: در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، برای نخستین بار با تئاتر کوتاه آشنا شدم. اجرای نمایش در مدت زمانی محدود با توجه به لزوم رساندن پیام ...
اهر و جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران مادری که نوزادش را به آغوش میفشارد حسین محمدیانی: از تبریز به سمت اهر که راه میافتی، چشمانداز پیش روی، سحرانگیز است؛ کوههایی بلند که سر به ابرها ساییدهاند و دو سوی جاده تن به سبزی ...
نیازمند آموختن زبان مخاطب کودک و نوجوان هستیم علی یداللهی: یکی از بزرگترین کمبودهای ما در زمینه هنرهای نمایشی تولید تئاتر مناسب گروه سنی خردسال و بهویژه نوجوان است. با وجود گستردگی این گروه سنی نویسندگان و ...