با انتقال دبیر جشنواره تئاتر فجر به بخش عمومی حال کوروش زارعی رو به بهبودی است کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر که چند روز پیش به دلیل سکته مغزی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود، با بهبودی ...
در گفتوگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد از طریق جشنواره میتوان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بینالملل دوره چهلویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره میتوان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، میگوید هدف ...
گفتوگو با داور بخش بینالمللی جشنواره 41 تئاتر فجر احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفتانگیز است احمد حسن موسی، داور بخش بینالمللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکتکننده در این رویداد میگوید چیزی که باعث شگفتیاش ...
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشتکوهی» شرکتکننده از تهران مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همانطور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیتپردازیها، ...
نوشته وزیر فرهنگ در فضای مجازی پس از حضور در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر از خانواده بزرگ تئاتر ایران عزیز متشکرم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی در فضای مجازی جشنواره تئاتر فجر امسال را با عظمت و شکوهمند خواند.
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضویراد آگاهی و درمان بیماریها عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعهشناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گرههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار ...
گفتوگو با مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر افشین ناظری: فجر 41 پر تبوتابترین دوره این رویداد بود افشین ناظری مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید از روز دوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گرمای جشنواره بیشتر شد و شاهد پر تبوتابترین ...
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دلپیشه از تهران انتظاری هشتساله در فضایی سوررئال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج میکنند و به جبهه میروند و هشت سال از آنها خبری نمیشود. نمایش یک نگاه ...
در حاشیه مراسم اختتامیه کتابهای پژوهشی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر رونمایی شدند کتابهای پژوهشی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر پیش از شروع اختتامیه این جشنواره در تالار وحدت با حضور مدیران هنری و هنرمندان رونمایی شدند.
در اختتامیه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر مطرح شد محمدمهدی اسماعیلی: امسال اهالی تئاتر خوش درخشیدند محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ابراز خوشنودی از احیای جشنواره تئاتر مناطق کشور گفت اهالی تئاتر امسال در ...
داور نمایشهای بخش خیابانی جشنواره مطرح کرد ابوالفضل همراه: عنصر خلاقیت در آثار خیابانی نقش پررنگی داشت ابوالفضل همراه با تأکید بر اینکه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر فرصت و زمانی برای شکوفایی هنرمندان جوان فراهم کرده است، میگوید نمایشهای خیابانی این ...
گفتوگو با داور بخش جایزه بزرگ صحنهای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر ادنا زینلیان: حمایت از هنرمندان به ارتقای تئاتر کشور کمک میکند ادنا زینلیان میگوید در این دوره از جشنواره نمایشهای بسیار خوبی از استانها دیده که امیدوارکننده است و اگر هنرمندان حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد. ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «بیوطن» از برزیل لنرسون پولونینی: تئاتر نمادی از وجود درونی بشر است لنرسون پولونینی، کارگردان نمایش «بیوطن» از برزیل با تاکید بر اینکه دیالوگها و مونولوگهای یک نمایش نشاندهنده دیدگاههای سازنده آن درباره جهان است، میگوید ...
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمیرسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از ...
با معرفی برگزیدگان ۳ بخش آیین اختتامیه جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار میشود آیین اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امروز ۱۱ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت برگزار میشود.
در گفتوگو با عوامل هنری نمایش «لیزای بیچاره» از روسیه مطرح شد جشنواره باعث غنی شدن فرهنگهای مختلف از طریق تئاتر میشود الکسی تیتکو، بازیگر نقش «لئونید» در نمایش «لیزای بیچاره» که در گفتوگوی ایران تئاتر با عوامل این نمایش حضور داشت، میگوید در زمان گذشته، تئاتر شوروی آوردگاهی از ...
کارگردان نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین»: مجتبی خلیلی: هرجا که دغدغه مشترک باشد، مکانی برای اجرای نمایش خیابانی است مجتبی خلیلی که با نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، میگوید هر محل و مکانی که مجموعهای از انسانها با دغدغهها، علایق، ...
گفتوگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر: مسلم قاسمی: نمایش خیابانی عقلگرا و متفکرانه است مسلم قاسمی بر این باور است که تئاتر خیابانی میتواند نجاتبخش خیلی از موضوعات و معضلات اجتماعی باشد و به تماشاگر تلنگری بزند که به تفکر وادار شود.
داور بخش خیابانی جشنواره چهلویکم تئاتر فجر مطرح کرد پژمان شاهوردی: تئاتر خیابانی ایران رشد خوبی داشته اما هنوز نوپاست پژمان شاهوردی داور بخش تئاتر خیابانی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر میگوید باید آموزش های ما بیشتر شود تا اجراهای خیابانی تئاتر ایران به حد مطلوب و استانداردهای ...
استقبال مخاطبان از «لیزای بیچاره» آخرین روز جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر با استقبال تماشاگران از نمایش «لیزای بیچاره» کار روسیه سپری شد.
۲۱۵ اجرا طی ۱۰ روز جشنواره تئاتر فجر به ایستگاه پایانی رسید چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی ۱۰ روز برگزاری میزبان ۲۱۵ اجرای تئاتر در بخشهای صحنهای و خیابانی خود بود.
گفتوگو با حافظ خلیفه، کارگردان نمایش «کمدی الهی» از تونس سفر عاشقانه دانته به دوزخ حافظ خلیفه، هنرمند تونسی که با نمایش «کمدی الهی» در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر حضور دارد، با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای «کمدی الهی»، نمایشهای دینی و فلسفی ...
نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزارویکم» نوشته شهرام احمدزاده و کار پویان عطایی از اصفهان شهرزاد بیسرانجام رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزارویکم» میخواهد قهرمان افسانهای شب هزارویکم، یعنی شهرزاد قصهگو را به صحرای کربلا ببرد تا روایتگر ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی برای شادی مردم عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایشهای چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر ...
گفتوگو با مرتضی مرتضویراد، کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای» رقابت در جشنواره منطقهای، سال آینده دشوارتر خواهد بود مرتضی مرتضویراد که برای نخستین بار با نمایش «فنجان در طوفان چای» در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است میگوید در سال آینده رقابت در جشنواره منطقهای ...
گفتوگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بهمن صادقحسنی: تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود بهمن صادقحسنی، داور بخش نمایش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود.
در حاشیه برگزاری جشنواره چهل و یکم مطرح شد محمود شالویی: در تئاتر فجر عدالت هنری رعایت شده است محمود شالویی که برای تماشای اجراهای جشنواره تئاتر فجر به تئاتر شهر رفته بود، با توجه به حضور پررنگ هنرمندان استانی گفت میتوانیم بگوییم که هنر در سراسر کشور ...
محمد پورجعفری، کارگردان نمایش «لیدر» تمرکززدایی، باعث گسترش تئاتر در کشور میشود محمد پورجعفری، کارشناس حوزه هنرهای نمایشی گیلان که با نمایش «لیدر» در چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور یافته، میگوید تمرکززدایی یکی از نکات مهم ...
در گفتوگو با کارگردان نمایش «هملت» از ارمنستان مطرح شد آرایر ناجاکیان: تئاتر ایران زبانِ اکنونِ تئاتر را میشناسد آرایر ناجاکیان، کارگردان نمایش «هملت» میگوید تئاتر ایران را به علت مدرن بودنش دوست دارد چراکه تئاتر ایران، زبان اکنون تئاتر را میشناسد.
نقدی بر نمایش «آسمان پابهماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان وجدان بیدار انسان رضا آشفته: نمایش «آسمان پابهماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداریای وجود داشته باشد. در این نمایش آنچه ...
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان زمانی که نهنگ ماه را میبلعد سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید میشود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را میگیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام میکند چنانچه مردم شهر ...
گفتوگو با یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» از عمان مادری که داغ فرزند را در هاون حنا میکوبد یوسف البلوشی، نویسنده و کارگردان نمایش «مدق الحنا» (هاون حنا) جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را جشنواره بزرگی میداند و میگوید من همیشه اشتیاق داشتم در این جشنواره ...
نگاهی به نمایش «هاراگیری» نوشته و کار اصغر گروسی از شیراز استفاده از طنز و کمدی نیکوست؛ اما بهجا سید علی تدین صدوقی: نمایش «هاراگیری» که یک رسم ژاپنی در بین ساموراییهاست، در مورد دفاع مقدس است و داستانش به روزهای اشغال خرمشهر برمیگردد؛ روزهایی که همه ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایبالمخلوقات» هادی کیانی: تئاتر، تنها برای مردم است هادی کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه عجایبالمخلوقات» با اشاره به اینکه دوست دارد حال تماشاگر با تماشای نمایشاش خوب شود میگوید برای من، اصطلاحاتی مثل هنر ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان نمایش «شیخ» عبدالرضا سواعدی: زنده بودن تئاتر به ارتباط رودررو با مخاطب برمیگردد عبدالرضا سواعدی نویسنده و کارگردان نمایش «شیخ» که از سال ۷۶ فعالیتش را در عرصه تئاتر آغاز کرده است میگوید تئاتر هنری زنده است که در آن ارتباط بین مخاطب و هنرمند ...
نشست هماندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام برگزار شد حسن رحیمپور ازغدی: به ساختن مجدد تمدن اسلامی میاندیشیم حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هماندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام که با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و اعضای هیئت موسس این اتحادیه صبح امروز ...
نگاهی به اجراهای نهمین روز جشنواره تئاتر فجر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امروز یکشنبه در نهمین روز برگزاری و در آستانه پایان این رویداد شاهد افزایش اجراها و مخاطبان در بخشهای صحنهای و خیابانی ...
با حضور در تماشاخانه ایرانشهر رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تماشای «کمدی الهی» از تونس نشست مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور در تماشاخانه ایرانشهر به تماشای «کمدی الهی» از کشور تونس در بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر ...
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از شیراز این اسب هرگز رام کسی نمیشود سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایشهایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نویسنده و کارگردان نمایش «هاراگیری» مطرح کرد اصغر گروسی: عید تئاتر کشور، جشنواره فجر است اصغر گروسی نویسنده و کارگردان نمایش «هاراگیری» میگوید پس از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر، سال جدید کاری برای هنرمندان تئاتر آغاز میشود و جشنواره فجر در حکم عید ...
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر ظرفیت بالای نمایشهای سنتی-آیینی سیدعلی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی بهظاهر دیندار و متشرع بوده ...
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی در جدالی ابدی با شیطان درون عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده معامله ویژه شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله ویژه خود با شیطان آماده ...
در گفتوگو با سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شد سید نظامالدین موسوی: تماشای آثار جشنواره فجر به درک مسئولان از مشکلات مردم کمک میکند سید نظامالدین موسوی، سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی میگوید تماشای نمایشهای جشنواره فجر به درک دقیق مسئولان از مشکلات مردم بهویژه هنرمندان و خالقان ...
کارگردان نمایش خیابانی «پارادوکس» مطرح کرد مالک آبسالان: اجرای نمایش در شهرهای خارج از تهران حال بهتری دارد مالک آبسالان نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «پارادوکس» اعتقاد دارد تئاتر خیابانی در دیگر شهرها در قیاس با تهران راحتتر میتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.
در حاشیه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی به دیدار «آلاء» رفت سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی شامگاه روز جمعه هفتم دی با حضور در مجموعه تئاتر شهر ضمن دیدار با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مجموعه ...
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری از سپنتای خانه ماست تیرهگونی بیگانگان عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شدهایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرامترین خانه انسان در این ...
گفتوگو با یکی از کارگردانان نمایش «دختران» کیانوش ایازی: بخش بزرگی از استعداد، تجربه و سواد هنرمندان در جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشته میشود کیانوش ایازی یکی از کارگردانان نمایش «دختران» که برای نخستین بار به عنوان کارگردان در چهل و یکمین جشنواره فجر حضور دارد میگوید بخش بزرگی از استعداد، تجربه و سواد ...
'کارگردان حاضر در بخش صحنهای تئاتر فجر میگوید سعیده آجربندیان: «آسمان پا به ماه» روایتی زنانه دارد سعیده آجربندیان درباره ویژگیهای نمایش «آسمان پا به ماه» میگوید شخصیت محوری یک زن است و این نمایش روایتی زنانه دارد.
سحر محسنی کیاسری کارگردان نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» ۹۰ درصد نمایشهای خیابانی فاقد نمایشنامه هستند کارگردان نمایش خیابانی «پرسه در نیاز» حاضر در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مورد ویژگی متن نمایشنامه در تئاتر خیابانی گفت: ماهیت نمایش خیابانی فقط طرح ...
روز هفتم، شلوغترین روز جشنواره چهلم و یکم تئاتر فجر امروز؛ 18 اثر پذیرای مخاطبان میشوند چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر روز شنبه هشتم بهمن در هشتمین روز از برگزاری خود شاهد ۱۸ اجرای خیابانی و صحنهای خواهد بود.
نقدی بر نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد کاظمتبار پای درخت سرخ رضا آشفته: نمایش «آلاء» که جمعه هفتم بهمن در دو نوبت در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه رفت، یک تکگویی درباره زنی است که پای درختی رازآمیز دفن شده و هر لحظه ...
نویسنده و کارگردان نمایش «هاراگیری» مطرح کرد اصغر گروسی: من کاری جز تئاتر ندارم اصغر گروسی که با اثر «هاراگیری» از جشنواره مقاومت به چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر راه یافته، میگوید من کاری جز تئاتر ندارم و علی رغم همه اتفاقات سعیام این بوده ...
نویسنده و کارگردان نمایش «کشتن تن» مطرح کرد مصطفی محمدیدوست: تئاتر تنها هنری است که میتواند در این برهه از زمان به انسان کمک کند مصطفی محمدیدوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کشتن تن» میگوید به دلیل اینکه در تئاتر هنرمند بیواسطه با مخاطب ارتباط برقرار میکند، هنر نمایش تنها هنری است که ...
با برپایی نشست هماندیشی بینالمللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام جشنواره فجر «نشست اتحادیه تئاتر جهان اسلام» را برگزار میکند نشست اتحادیه تئاتر جهان اسلام در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ۹ بهمن در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر همزمان با برپایی هم اندیشی بینالمللی اتحادیه ...
نگاهی به نمایش «خاکستری» نوشته و کار پریا امینی از شهرکرد سکوت دراماتیک و علمگرایی در موقعیت معلق سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خاکستری» به روزهای اشغال فرانسه توسط نازیها در جنگ جهانی دوم برمیگردد. زنی که برای حفظ دخترش و رهایی شوهرش که در دست نازیها ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «اسب قاتلین» سیدمحمدهادی هاشمزاده: یک کارگردان تصویرساز هستم سیدمحمدهادی هاشمزاده بر این باور است که تئاتر امروز دنیا مینیمال و تصویرگرا و معناگرا شده است. او میگوید یک کارگردان تصویرساز است که از تمام آثار روز دنیا در ...
نقدی بر نمایش «لومیر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومیر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه دارد ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
گفتوگو با کارگردان نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک» امیر امینی: نمایش خیابانی ارتباط مستقیمی با عامه مردم دارد کارگردان نمایش خیابانی «صداهای خوابیده در خاک» با بیان اینکه از ویژگیهای جذاب نمایش خیابانی وجود ارتباط مستقیم با عامه مردم است، میگوید بعد از اجرای نمایش ...