بانک اطلاعات در تاریخ تئاتر ایران نقش آگاهانهای دارد تاکنون تئاتر کشور به شکل تاریخ شفاهی انتقال پیدا کرده و حالا زمان آن رسیده که به شکل فرهنگ اینترنتی که جایگاهی بالاتر از فرهنگ مکتوب دارد منتقل شود.
گزارشی از گفت و گوی مترجمان ایبسن در هفته همایش یکصدمین سالگرد درگذشت او مترجمی کار آسانی نیست، در ترجمههای آثار ایبسن، معمولاً از زبانهای واسطه مثل انگلیسی و فرانسه استفاده شده است. اصولاً در ترجمه نمیتوان فقط یک کلمه را برگردان و ...
با بهروز غریبپور درباره”تئاتر ایران در عرصه بینالمللی” همان طور که ما امروز از تئاتر لهستان با حرارت و شور صحبت میکنیم، مطمئناً در آینده نزدیک در اروپا و آمریکا از تئاتر نوین ایران صحبت خواهند کرد.
محمد چرمشیر در جلسه نقد و بررسی نمایش”آواز ستارهها” اجرای آواز ستاره ها اجرای خوبی بود، نه به دلیل میزانسنها و نه به دلیل لباسهای بد بازیگرانت و نه به دلیل موسیقی و دکور بد نمایشات که دوستشان نداشتم فقط به این ...
احترام به تماشاگر در جشنواره به مثابه جذب مخاطبان جدید برای تئاتر است محسن حسینی در «تئاتر ۲۴» انتظار است، لااقل بخشی از کارهای نشده و شاید بیاهمیت برای دستهای، بهتر و با اهمیتتر با آن برخورد شود و به اصطلاح واژه شیک و مد روز اهل ...
گزارشی از آیینهای نمایشی نوروزی ایران در مناطق مختلف آرتمیس نیازی مسلم است که در ایران باستان، آیینها و مراسم ویژهای در مناسبتهای گوناگون اجرا میشده و هم اکنون بسیاری از آنها منسوخ شدهاند و یا در نقاط دور افتاده ...
گزارش و پژوهشی درباره مخاطبان تئاترهای واشنگتن از سال 2000 به بعد حسین شاکری مخاطبسنجی از جمله نکاتی است که در هنر بویژه در هنرهایی چون تئاتر که در آن مخاطب یکی از بخشهای اصلی آن به شمار می رود، بسیار مهم شمرده میشود؛ چرا که با ...
گزارشی از جایگاه مخاطب در تئاتر متأسفانه دغدغه نان، اکثر هنرمندان خلاق ما را به اقلیت تفکر در خصوص سطح آگاهیهای واقعبینیانه در مقوله تخصصی خود وادار کرده است.
گزارشی از مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهیان ایران زهرا شایانفر: حوزه هنری از صدای سازها پر شده است، دسته دسته دانشجویان از راه میرسند و در فضای باز مقابل تالار اندیشه پایکوبی آئینی یک نمایش خیابانی در حال ...
گزارشی تحلیلی درباره سومین جشن بازیگر در تئاترشهر حضور یک استاد ایرانی خاطرات خیلیها را از دهههای ۳۰، ۴۰ و ۵۰ دوباره زنده کرد و این کارگردان ادعا کرد که جوانان امروزمان از نسلهای گذشته پیش افتادهاند و این نقطه ...
اتحاد کلیه نهاد های نمایشی در ایران پس از ۴۵ سال در برگزاری روز جهانی تئاتر امسال برای اولین بار تمامی نهادها و مراکزی که در ارتباط با هنر تئاتر فعالیت اجرایی و آموزشی دارند، با هماهنگی و همبستگی هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر را از ۹ تا ۱۶ ...
گزارشی از تمرین نمایش”غروب مضحک صمصام میرزا” نوشته و کارگردانی”داود فتحعلیبیگی” برخی ویژگیهای این جور نمایشها در صحنههای قاب عکسی از دست میرود. چارهای هم نیست ولی تا حد امکان سعی میکنیم به اصل آن شیوه نزدیک باشیم
گزارش تحلیلی از اختتامیه نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویان ایران در صحنه هم یک مبارک بزرگ با چند طناب سفید از سقف آویز شده بود و به شکل نامتجانس چند پوستر و پرچم، تابلوی مخصوص اعلان جشنواره نهم تئاتر عروسکی، تریبون و چند صندلی به ...
گزارشی از جلسه سخنرانی”احمد دامود” درباره”پرفورمنس آرت” ریچارد شکنر بر این عقیده است که پرفورمنس با اندیشه مطرح میشود. اجرا کنندگانش، مبلغان سیاسی هستند که تفکرات خاصی را تبلیغ میکنند و میخواهند بگویند که حرفهای ...
گزارشی از کارگاه نمایشی عروسک کاغذی با حضور”آلن لوکوک” در نهمین دوره از جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویان، کارگاههای آموزشی بسیاری با عناوین کارگاه نمایشنامهنویسی، کارگاه ذهن و بدن، جادوی ماسک، صدای عروسک ...
گزارشی از نشست مطبوعاتی نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران از یکم تا نهم فروردین ماه با شرکت ۱۳ نمایش از شهرستانها، ۱۸ نمایش از تهران و ۴ گروه خارجی در تالارهای دانشکده سینما و ...