نقدی بر نمایش مجلس ضربت زدن رمز و راز گشایش سکوت بیست و پنج سالۀ علی(ع) رضا آشفته: مجلس ضربت زدن دربارۀ شخصیت والای علی (ع) است که در این متن در مقام لاهوت و آسمان است و ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی (ع) در تقابل ، روایتگر فضایل ایشان می ...
نقدی برشینیون به کارگردانی حسین پوریانی فر تأویل زائی بی بدیل یک نمایش حسن پارسائی :بهترین آثار نمایشی و تئاتری آن هائی اند که رویکردی نامتعارف ، تحلیل گرانه و تأویل آمیز به زندگی، اوضاع اجتماعی و موقعیت انسان در دنیای معاصر دارند و ...
تاملاتی دربارۀ نمایش آنات نوشته و کار امیرحسین آسانی بیرون از بوطیقای مرسوم رضا آشفته: در آغاز قرن بیستم بود که مارسل دو شان، نقاش و مجسمه ساز با "حاضر- آماده هایش" جهان هنر معاصر را با دگرگونی اساسی روبرو کرد که دیگر در هیچ ...
نگاهی به نمایش زخم های وحشتناک زمین بازی دیوانگی و عشق رضا آشفته: کودکی که به سن دو سال و نیم رسیده و لبخند نمی زند، به نظر باعث نگرانی مان می شود. لبخند، ممکن است نشانۀ سلامت و تعادل روحی باشد. راست است که دیوانه ها بیشتر از ...
نقدی بر نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه مدرنیزم و از خود بیگانگی انسان حسن پارسایی: نمایش ˝بیگانه˝ به کارگردانی مسعود دلخواه در ژانر بدیع و تجربی ˝تراژدی ابزورد ˝ قرار میگیرد.
نگاهی به کتاب «نظریه سیاه بازی» از شادزیستی ایرانیان تا نمایش سیاه بازی عرفان پهلوانی : کتاب شریف و خواندنی «نظریهی سیاه بازی» نوشتهی «محسن سراجی» است. این پژوهش گرامی و ارزشمند در آشفته بازار این روزهای کتاب، با خاموشی پرسش برانگیز ...
نقد و نقبی برنمایش «اکتبر 1942 پاریس» به کارگردانی مسعود موسوی مقاومت یک زن بیداردل *رضا آشفته اکتبر ۱۹۴۲ پاریس، برداشتی مدرن از آنتیگونه سوفوکل است که در آن مقاومت در برابر اشغالگران نازیسم آلمانی و خائنان فرانسوی شکل گرفته است. میلاد حسینی بر آن ...
نقد و نقبی بر نمایش راه مهر، راز سپهر کار شکرخدا گودزی شکست اسطورۀ اسفندیار رضا آشفته * راه مهر، راز سپهر نمایشی درباره تعصب کورکورانه و غالب شدن نادانی است و در این باره یک بازنگری و نگاه تاویل گرایانه و نوین به حماسۀ رستم و اسفندیار ...
نگاهی به نمایش ناسور نوشتۀ خیرالله تقیانی پور و کارگردانی افسانه زمانی ترجمانی از عشق رضا آشفته : ناسور نمایشی است دربارۀ عشق. در این نمایش خیرالله تقیانی پور، نویسنده، خواسته در متن تلفیقی بین ساختار درام نویسی غربی و ایرانی ایجاد کند، در آن بخش که ...
دیباچه ی تفصیلی رقص مدرن و من پیچیده به بالای خود ؛ تاکم علی شمس رقص مدرن ، رقص معاصر ، رقص آزاد ، رقص فوتوریستی ، رقص پست مدرن، دیجیتال دنس ، دیدئو دنس ،رقص محیطی و.... از دلسارته تا دانکن ، دوئت جان با تن
نگاهی روان شناسانه به نمایش ماز، نوشته و کار علی حاج ملاعلی نیروی بازدارندۀ زندگی رضا آشفته ماز نمایشی روان شناسانه است که می خواهد جهان دیگری را پیش رویمان قرار دهد که در آن وضعیت درونی و ذهنی را در خواب و خیال بازآفرینی می کنیم که ...
مهری را که بر فراز کشور است، می ستاییم ... نگاهی به نمایش «اورمو» به کارگردانی علی مرتضوی فومنی وحید سپهرراد تآترِ "اورمو" (ORMO) که به نویسندگی و کارگردانیِ "علی مرتضوی فومنی" در تهران، خانهموزه استاد انتظامی بهروی صحنه رفته است، نمایشی متکی بر ...
نمایشنامه نویسی معاصر اروپا // توقفگاه نخست:آلمان نوشته «سونیا آنتی نوری» ترجمه «مهدی فتوحی» در فضای معمول تئاتر، کشورهای آلمانی زبان، مدّاح سنتی از تالیف ...
درباره «مالی سویینی» کار مرتضی میرمنتظمی مردی که زنش را با یک قزلآلا اشتباه گرفت وقتی نمایشنامه مالی سویینی را زمین میگذارید و در تاریکی سالن اجرا فرو میروید، درست پیش از تابیدن نخستین پرتوهای نور، با خود فکر میکنید کدام مالی را میبینید. ...
نگاهی به «گنجفه» کاری از نوشین تبریزی دگردیسی تاریخی متن در یک جا موفق عمل میکند و آن زیادهروی نکردن در ساخت زبانی کلیشهای و بسیار شنیده شده برای تصویر کردن آن دوره تاریخیست. زبان شخصیتها در عین داشتن رمزگانی ...
سه برهه تاریخی از منظر برهانیمرند در نمایش «در خواب دیگران» خودهای پنهان امیرعلی حفیظی نمایشنامه «در خواب دیگران» در یک ساختار اپیزودیک به موقعیت یک ...