درباره نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح عبور از زبان، عبور از سیاست علیرضا نراقی: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح که مدتی است در تالار مولوی به صحنه میرود با مسئله یکپارچگی ...
نقدی بر نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» نوشته باقر سروش و کار شهروز دلافکار یک کمدی خلاق رضا آشفته: نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» که این روزها در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، یک کمدی خلاق به لحاظ اجرایی است و به لحاظ محتوایی ...
نگاهی به نمایش «میرزاکشون» نوشته فرهاد نقدعلی و کار علی فتحعلی تقاطع تئاتر مدرن و نمایش ایرانی سید علی تدین صدوقی: نمایش «میرازکشون» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، در نگاه اول شاید قصهای ساده و آشنا داشته باشد؛ دختر و پسری که عاشق ...
نظری بر نمایش «بیصورت فلکی»، نوشته نیاز اسماعیلپور و کار مریم باقری رسیدن به زیبایی درون بهنام حبیبی: نمایش «بیصورت فلکی» که این روزها در تالار چارسو تئاتر شهر تهران، پذیرای علاقهمندان هنر نمایش است، موضوعی اجتماعی را اگرچه در قالب کمدی، ...
نقد و نظری بر نمایش «درِگوشی» به کارگردانی نرگس اصغری همه رازها، راز نیستند! احمدرضا حجارزاده: هنرمندان تئاتر برای اجرای نمایش از موهبت بزرگ و متنوعی به نام «ادبیات نمایشی» برخوردارند و از اینرو معمولاً برای اجرای نمایش به متون ...
نگاهی به نمایشنامه «سوسمارالدوله» نوشته بهزاد صدیقی درامنویسی قاجارشناس در راه است همایون علیآبادی: نثر منشیانه قاجاری هماره برای اصحاب نمایشنامهنویسی جذابیتها و کششهایی داشته است که برای نمونه میتوان به آثار قلمی درامهایی چون ...
نگاهی به نمایش «اپرای شیپور» نوشته و کار فریدون ولایی پایانِ وهمِ شیرینِ قدرت بیقدرتان علیرضا نراقی: نمایش «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی فریدون ولایی مدتی است در سالن چهارسو تئاتر شهر به صحنه رفته است. نمایشی ضد جنگ و انتقادی درباره ...
نگاهی به نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی میکائیل شهرستانی اجرایی دیگر از چخوف، چخوف نازنین همایون علیآبادی: واقعیت این است که اجرای آثار آنتوان چخوف راه میانبر ندارد، یا زنگی زنگی یا رومی روم. برای آنکه بهتر به عمق و درون این سخن پی ببریم، دست ...
نقدی بر نمایش «فراموشان» نوشته و کار امیر امیری پشت به سرچشمههای الهام رضا آشفته: فراموشان نمایشی متناقضنما در شکل و محتواست و با آنکه تلاش گروه قابل دیدن است اما محتوای تاریخی بدون استناد واقعی و اتکای به تخیل، مسیر متناقضی برای درک ...
درباره نمایش «دللرزه» به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی مجتبی لالهزاری معجزه در معجزه مهدی نصیری: «دللرزه» تا یک جایی خیلی خوب است. درام خوب است. اجرا خوب است. فضاسازی و کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه و میزانسنهایش خوباند. اصلا نمایشی ...
نگاهی به نمایش «مردمان خشمگین» به نویسندگی رجینالد رز و کارگردانی ایرج افشاریاصل بنوشید این جام را که چون خون من است... سید علی تدین صدوقی: نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاریاصل که این روزها در سالن چارسو مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست و تا ۲۹ اردیبهشت هم مخاطبان ...
نگاهی به نمایشنامه «موبایل مَردِ مُرده» اثر «سارا رول» یک داستان کوتاه درباره عشق و تکنولوژی احمدرضا حجارزاده: نشر قطره از سالها پیش در حوزه انتشار ادبیات نمایشی، جزو فعالان پیشرو و متفاوت ایران بوده و تاکنون نمایشنامهنویسان بسیاری را با چاپ آثارشان ...
نگاهی به نمایش «مردی که جهنمش را با خودش حمل میکرد» نوشته و کار بابک والی روایت شبی که ماه به محاق رفت سیدعلی تدین صدوقی: بابک والی از تئاتریهای باسابقه است که هماره دغدغه نمایشهای مذهبی را داشته و در سالهای قبل نیز به مناسبتهای مذهبی، نمایشهای مختلفی ...
نگاهی به نمایش «حضور آدمها ممنوع» نوشته و کار حنیف مظفری در لابهلای پچپچهای حیوانات مزرعه جهانی بهنام حبیبی: مزرعه حیوانات «جرج اورول» با همه جذابیتها و چالشهای انسانیاش، همواره سرمشقی برای نویسندگان و هنرمندان در زمینه هنر و ادبیات بوده است. ...
نظری بر نمایش «آوازهخوان طاس» به کارگردانی محمدشایان طهماسبپور غریبههایی آشنا در جستوجوی هویت بهنام حبیبی: درام قرن بیستم، با فراز و نشیبهایش، سبکهای گوناگونی را به عرصه نمایش معرفی کرد. در این میان، ابزوردیسم با پرداخت ویژهاش به بحرانهای ...
نگاهی به نمایش «آنتیگون»، نوشتۀ ژان آنوی و کارگردانی مهرداد هنرمند سندروم کرئون، نردبانی برای عروج آنتیگون سلمان اسماعیلزاده*: هنگامیکه سوفوکل پنج قرن پیش از میلاد، نمایشنامۀ «آنتیگون»، آخرین نمایشنامه از سهگانه معروفش را نوشت، شاید هیچکس فکر ...
نگاهی به نمایش «ماشیندودی» نوشته و کار حسین تفنگدار سفر در لابهلای تاریخ با قطار خیال سید علی تدین صدوقی: حسین تفنگدار هماره دغدغه تاریخ معاصر این سرزمین کهن و البته ماتمزده و پرمصیبت را داشته است؛ تاریخی که مملو است از جانبازیها و فداکاریها ...
نگاهی به نمایش «فیشآباد» نوشته سیروس همتی به کارگردانی اشکان درویشی کمدی واقعیات ملموس و تراژدی معضلات اجتماعی سید علی تدین صدوقی: سیروس همتی سالهاست که علاوه بر بازیگری دستی نیز در نمایشنامهنویسی دارد و چندین مجموعه نمایشنامه نیز به چاپ رسانده است. فیشآباد نیز یکی ...
نظری به نمایش «گنجی در خانه» نوشته فرانکو زافانلا و کار مجید علمبیگی کار کودک زحمت دارد احمدرضا حجارزاده: سالها این تصور اشتباه در فضای فرهنگ و هنر کشور جریان داشت که تولید تئاتر کودک، کار سادهای است و نیاز به زحمت چندانی ندارد و توجیه و دلیل ...
درباره نمایش «اهل هوا» نوشته مریم تاجیک و کار محمد حاتمی زن، شعر و جنون در سایهروشن صحنه علیرضا نراقی: نمایش «اهل هوا» نوشته مریم تاجیک و به کارگردانی محمد حاتمی مدتی است که در تماشاخانه عمارت نوفللوشاتو اجرا میشود. نمایش، روایتی پیچیده از یک ...
نظری بر نمایش «در و گبر و یک قرص نان» نوشته و کار داوود فتحعلیبیگی به سرانجام رسیدن گبری که از چشمه جوشان رحمت امام نوشید بهنام حبیبی: تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، نمایشی ایرانی را روی صحنه خود دارد که یادآور بخشندگی و شفابخشی امام هشتم شیعیان، امام رضا(ع) است. نمایش، ترکیبی از چند ...
نگاهی به نمایشنامه «مرد» نوشته و کار حسین احمدخانی نفسی که در هوا معلق است سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «مرد» در مورد یک مجروح شیمیایی دفاع مقدس است. او که خود یکی از فرماندهان بوده، حالا تنها در یک بیمارستان بستری است. نمایش از جایی شروع ...
نقدی بر «نمایش همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» نوشته محمد چرمشیر و کار غلامرضا عربی ما را تنها عشق نجات میدهد رضا آشفته: نمایش «همهچیز میگذرد تو نمیگذری» درباره تنهایی انسان مدرن است که بنا بر دیدگاه پیشرو غلامرضا عربی بهصورت جمعگرایی دارد اجرا ...
نگاهی به نمایش «فقط یک ساعت آرامش» به کارگردانی رضا بهدادنیا ناکامی در ایرانیزه کردن نمایشنامهای از فلوریان زلر سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «فقط یک ساعت آرامش» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود، برگرفته از نمایشنامه «یک ساعت آرامش»، نوشته فلوریان زلر ...