نقد نمایش « ژاندارک در آتش» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی مهسا گنجی سایه تراژیک مرگ بر معصومیت زندگی حسن پارسایی: متن نمایشی و نیز هرگونه متن داستانی باید الزاماً برآیند شرایط اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جامعهای باشد که نویسنده در آن زندگی میکند،زیرا میزان شناخت ...
نقد نمایش مکعب به کارگردانی محمد اله دادی پرفورمنسی گروتسک سید علی تدین صدوقی:نمایش مکعب در خصوص خواب و رؤیا است .اینکه خوابها و رؤیاهای ما دنیایی عجیب و رازآلود دارند و برای انسانها هماره جالب ، پر کشش و اعجابانگیز ...
بررسی نمایش«هنرور» ، به نویسندگی مهدی اسدزاده و کارگردانی عرفان ابراهیمی یک منودرام زیبا و جذاب حسن پارسایی:نمایشهای تک پرسوناژی و تکپردهای علاوه بر به صحنه رفتن عمومی،این ویژگی را هم دارند که کارگاهی آموزشی هم تلقی شوند و در کارگاهها برای آموزش ...
نقد نمایش موزیکال «پسرک خنده نداشت»نوشته و کارگردانی میثم عباسی خنده زدن لب نمی خواد عرفان پهلوانی:نمایش موزیکال «پسرک خنده نداشت» بی هیچ گمان یکی از بهترین نمایشهای ویژه کودکان و نوجوانان است که در سالهای نزدیک گذشته (اخیر) و امسال اجرا شده اند. ...
بررسی نمایش «بهشت با طعم چای تلخ » به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری گزارشی نمایشی از یک وضعیت حسن پارسایی: نگاه سطحی و معمولی به رویدادها و سپس کمک گیری از یک طراحی کلی وصرفأ موضوعی ،برای چیدمان و کنارهم گذاشتن حوادث، سرانجام نارسائی هاوضعف های خود راآشکار می ...
نقدی بر« داستان عامه پسند » به کارگردانی سید مهدی احمد پناه "موقعیت" و "کلام" در خدمت کمدی حسن پارسایی:در اجرای نمایش ، هرجمله و عبارتی که به عنوان دیالوگ بیان می شود،الزامأ باید توسط تماشاگران حاضردرسالن شنیده شود ، مگر آن که دلیل و کاربرد خاصی در بین ...
نقدی بر نمایش خروس می خواند، نوشته و کار شهرام کرمی ویرانی انسان رضا آشفته: خروس می خواند در پاسداشت والدین است و گوشزد می کند بر ما، آنچه که می تواند در دنیای مدرن روابط انسانی را تحت الشعاع خود قرار دهد. یکی از این موارد خانۀ ...
نقدی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی مرور رخداد 28 مرداد 1332 مسعود موسوی: مرور اتفاقات تعیین کننده و همچنین زندگی نامه اشخاص مهم و تاثیر گزار در یک محدوده تاریخی، همواره دردستور کار نمایش نامه نویسان قرار داشته و بارها و ...
نقد نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی» در تکاپوی گشایش بخت... عرفان پهلوانی:نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش شعرهای «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی» که امرداد و شهریور ۱۳۹۵ در تالار هنر به روی صحنه ...
نگاهی به نمایش عروسکی «رویای شب نیمه تابستان» کمدی جادویی شکسپیر، دراماتیک یا دکوراتیو سپیده شمس: «رویای شب نیمه تابستان» نمایشنامه کمدی شکسپیر شاید یکی از مناسبترین نمایشنامههای شکسپیر برای اجرای نمایش عروسکی باشد. به این دلیل که فضای این نمایشنامه، ...
نگاهی به نمایش عروسکی«بغلم کن تا دمپایی نیومده» به کارگردانی طلیعه طریقی روایتهای گرانبار شده از معنا سپیده شمس:«بغلم کن تا دمپایی نیومده» نمایشی عروسکیست که سعی دارد روایت های متکثری ازچند قشر از زنان امروز و دغدغه هایشان را برصحنه بیاورد واگرچه عروسکهای خلاقانهای ...
نگاهی به نمایش دایره نوشته و کار الکا هدایت رها شدن از یک دایرۀ بسته رضا آشفته: دایره یک تئاتر خلاق است که با هدف پرورش کودکان با مقولۀ آفرینشگری در یک مهدکودک شکل گرفته است و در آن خردسالان هنرنمایی می کنند و در زمینۀ بازی و نوازندگی ...
نگاهی به نمایش «شاعر» نوشته داریو نیکودمی و کار میکاییل شهرستانی شاعری که مال و منال میخواهد میکاییل شهرستانی نمایش «شاعر» را با ۴ گروه از هنرجویانش در تالار دراما به تماشا گذاشته است.
نگاهی به نمایش نویسنده، نوشته اولریک کواد و کار جو استروگرومن از هلند موضعگیری در برابر فاشیسم رضا آشفته: نویسنده دربارۀ آنانی است که با قلم خود به ملت و وطنشان به دلیل ستایش از هیتلر و فاشیسم اظهار ندامت و پشیمانی میکنند.
نقدی بر "دوباره اون اهنگ و بزن سام" به کارگردان داود بنی اردلان طنزی که مخاطب را بی پروا و عریان به خودش نشان می دهد سید علی تدین صدوقی:وودی آلن دنیای کمدی مخصوص به خودش را دارد ، او اتفاقات ومسایلی را که پیرامون ما ن در جریان است وما ازکنارشان میگذریم با موشکافی وتیز بینی خاص خود ...
نقدی برخوشبختی های کوچک سوسک شدن به کارگردانی آزاده انصاری اسارت انسان در مسخ شدگی مدرن و روئین سید علی تدین صدوقی: فضا یی که کافکا می سازد فضایی خیالی ، وهم انگیز،فرا واقیعتی واکسپرسیونیستی است . فضایی که به نوعی می توانی وحشت ، شقاوت ،ترس، هراس، دهشت ، عصیان ، ...
نقد ساختارگرایانه بر نمایش سه خواهر و دیگران نوشته و کار حمید امجد زد و بندهای فروپاشی رضا آشفته:حمید امجد درام نویسی است که همواره سعی کرده است که با نگاه و مطالعات به روز آثارش را در صحنه نمایان سازد و در این سالهای نبودنش همواره نوشته است و حالا ...
بررسی نمایش «خرمهره» نوشته فرهاد نقد علی و کارگردانی محسن قصابیان «کمایش » یک «نمایش » حسن پارسایی: نمایش ازهمان آغاز پیدایش تعریف خاص خودش را داشته ودرهیچ دوره ای نمی توان چگونگی طراحی موضوع وپردازش آن و نیز"ساختار" و "سبک " و " ژانر" متن را نادیده گرفت
نقدی فرمالیستی بر نمایش ایوانف با طراحی و کارگردانی امیررضا کوهستانی چخوفی دیگر رضا آشفته: ایوانف امیررضا کوهستانی همچنان یک اجرای چخوفی است و درواقع هم اجرایی منحصر به کوهستانی است. چخوفی است چون هم از ابعاد تراژدی- کمدی بهره مند است و هم در سبک و ...
نقدی بر سوگواری قبل از مصیبت به نویسندگی و کارگردانی کهبُد تاراج موقعیتی مبهم و غیرنمایشی حسن پارسانی:معمولأ کارکرد و ویژگی هنر،ازجمله هنرتئاترآن است که وقتی به زیبائی ها و زشتی ها می پردازد ، درهر دو حالت، یعنی حتا هنگامی که زشتی ها را همانگونه که هست ...
نقد نمایش انسانم آرزوست ، به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی یک کمدی درام تخت حوضی جذاب حسن پارسایی: تأثیرگذار ترین و تحول ساز ترین گونه های نمایشی ، گونه های اجتماعی و سیاسی انتقادی اند ، چون مسائل جامعه را به شکلی هنرمندانه به نمایش می گذارند و ...
نقد نمایش شایعه اثر ژان میشل ریب با طراحی و کارگردانی «داریوش مؤدبیان» ترکیبی زیبا از کمدی و درام حسن پارسایی:اگر نمایشنامه نویس بتواند موضوعی ساده را چنان به پردازش درآورد که از بطن آن داده هائی نامتعارف و حتا متناقض و پارادوکسیکال بیرون آید ونهایتأ اثرش ...
نقد نمایش سفر به نهایت دور نویسنده و کارگردان نهایت دور نزدیک ...! سید علی تدین صدوقی: سفر به بی نهایت دور نوشته و کار محمد میر علی اکبری و دارماتورژی روزبه حسینی همانطور که از نامش پیداست یک نمایش علمی تخیلی است که در آن دنیا دارد کم ...
نگاهی به نمایش جهان انزوا،به کارگردانی رضا کوچکزاده اثری به غایت ضدجنگ با ابعاد و ویرانیهای واقعی صهبا منیرزاد:جهان انزوا را باید اثری به غایت ضدجنگ دانست چرا که زشتیهای جنگ را بیشمار میداند؛ هر چند که تمام این زشتیها برای انسان امروز، قابل درک است، جنگ را ...
نقد نمایش پرتقال های کال به کارگردانی صابر ابر بازتاب نارسائی های متن بر روی صحنه حسن پارسایی:در تعریف داستان های خاص تئاتر معمولأ علاوه بر سرگرم کنندگی موضوع و داستان ، ایجاد فرصت های عمیق تر و تحلیل گرانه برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر و ارزیابی ...
نقد بر نمایش کمدی «خرمهره» مرا داد فرمود و خود داور است عرفان پهلوانی: گویا در روزگار ما نیازمند یادآوری است که اثری هنری و همچنین آفرینشی دراماتیک «ارزشمند» و «ماندگار» است که بتواند از ظرف زمان و مکان خود فراتر رود.
بررسی نمایش الجزایر نوشته و کارگردانی میلاد فرج زاده تقابل وعتاب با بیهودگی زندگی حسن پارسائی: اقتباس از داستان ها و رمان ها برای نوشتن نمایشنامه و آدابته کردن آن برای اجرای روی صحنه معمولأ به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ ممکن است فرد، فقط طرح ...
نقدی بر نمایش ترنسمیترها نوشته و کار حمیدرضا مهنانی بدبختی های کشف گنج رضا آشفته: حرکت روی خط خوشبختی در دنیای امروز مسالۀ خیلی هاست و به همین دلیل ساده هم همان اکثریت ناکام از خوشبختی از راه زندگی بیرون افتاده و در کژراهۀ بدبختی معلوم ...
نقد نمایش «پدر یک دقیقه ای» به نویسندگی و کارگردانی رضا فیاضی از روانشناسی تا درام، راهی دشوار و زیبا عرفان پهلوانی:«رضا فیاضی» بازیگری است کاربلد و گیرا؛ او سال ها تجربه در زمینه ی بازیگری در رسانه های گوناگونی همچون تاتر، سینما و تلویزیون را اندوخته است و حتی تجربه ...
نقدی بر نمایش خواهران پاپن نوشته و کار مریم مالمیر آرزوی بر باد رفته رضا آشفته: خواهران پاپن برداشتی از کلفتهای ژان ژنۀ فرانسوی است که در آن دو خواهر کلفت دوست دارند که خانم خود را بکشند و بتوانند در لباس او و به حس و حالت اشرافی گری ...
نقد نمایش «پرواز عمود کبوتر دریائی ...» به کارگردانی سیما شیبانی تماشاگرشریک؛تماشاگربازیگر مسعود موسوی: مشارکت دادن تماشاگران در یک اجرا ویا به اصطلاح تماشاگر شریک از گذشته های خیلی دور در بین روشهای مورد نظر تعداد بیشماری از کارگردانان تاتری قرار داشته ...
سزارین نوشتۀ آرین لطفعلیان و کار محمدرضا تک زارع روایتی از کارتونهای دهۀ 60 رضا آشفته: سزارین یک نمایش به شیوۀ تک گویی* است که در آن وضعیتی شکل می گیرد که مردی دربارۀ خودش که زندگی فانتزی و غیرمتعارفی دارد، اعترافات و واگویه هایش را برای ...
نقد ی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی کمینه گرائی در معرفی یک شخصیت تاریخی و سیاسی حسن پارسائی: انتخاب موضوعی که برای مردم بسیارآشناست وآنان آگاهی زیاد درمورد آن دارند،نویسنده را ملزم می کند در رابطه با پردازش آن برای دنیای نمایش طراحی خاص ...
نقدی بر نمایش «لاکی عجق وجق»به کارگردانی آناهیتا غنی زاده درگیر ایده های اولیه بدون پردازش دراماتیک عرفان پهلوانی:نمایش «لاکی عجق وجق» به نویسندگی «امیر مشهدی عباس» و کارگردانی «آناهیتا غنیزاده» تیر و مرداد ۱۳۹۵ در تالار هنر به روی صحنه می رود. شوربختانه این نمایش از ...
نقدی بر نمایش «قصههای من و تو و رستم و شاهنامه» از شاهکار فردوسی تا آفرینش کودکانه احمدرضا حجارزاده : تئاتر کودک مثلِ سینمای کودک،گونهای دشوار و نسبتاً مهجور در میان فضای موجود برای کارهای نمایشی و تصویری است. با اینحال خوشبختانه برخلاف سینما ...
نقد و بررسی نمایش بچه تابستان نوشته حسن حامد و کارگردانی دریا نظری گزاره ای صحنه ای و کوتاه درباره یک پسربچه خیابانی حسن پارسائی: