آیا در تئاتر احساس خوشبختی میکنیم؟ یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی میکنم. توصیف او از تئاتر صومعهای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان ...
مروری بر شش دهه فعالیت هنری مستمر زندهیاد حسین دهقانی از نمایشهای خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران جهانشیر یاراحمدی: نمایشهای خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد. خیلی ...
اداره تئاتر؛ آوردگاه تمرین و اجرای هنرمندان کاربلد ایران امیر آتشانی: ساختمان اداره تئاتر همانطور که تئاتر شهر قلب تپنده تئاتر ایران به شمار میآید، قلب و جایگاه تمرینات و اجراهای حرفهای و هنرمندان متخصص و ...
نگاهی به نمایش «فین جین» گرهگاهی کلیدی از مواجهه چالشآفرین کلیشههای آرمانیشده از امری تاریخی حمید امجد: نمایشِ «فین جین» در میان دوقطبی نمایشهای اصطلاحاً «سطحی» یکسره عامهپسند و نمایشهای ظاهراً عمیق که قرار است بهضرب فلسفه یا سیاست ...
به بهانه نمایش برای نوجوانان نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خوابهای رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره ...
تاسیس بنیاد نمایشهای ایرانی، ضرورتی اجتنابناپذیر است داوود فتحعلی بیگی: صحنه قدیمی اجرای نمایشهای آیینی و سنتی در فضایی مانند تکیهها، میدان بزرگ وسط قهوهخانههای قدیم یا روی حوض خانهها بوده است اما ...
یادداشتی از داوود کیانیان در ضرورت توجه به تئاتر نوجوان نوجوانان و خانوادههای آنها تشنه و پذیرای فعالیتهای هنریاند داوود کیانیان: بعد از زندهیاد جبار باغچهبان در ایران تا سال ۱۳۵۰ هر چه فعالیت هنری و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته، بهطور عمده برای نوجوانان و با ...
تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی کاظم نظری: تئاتر شهر، مهمترین سالن زیرمجموعه ادارهکل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن ۱۴۰۲ همزمان با میزبانی از آثار چهلودومین جشنواره بینالمللی فجر و در ...
جشنوارههای تئاتر؛ محملی برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مالک سراج*: هنرمندان بسیاری با برگزاری جشنوارهها به دلیل تعدد آنها در کشور مخالف هستند اما من همواره با برگزاری چنین رویدادهایی موافق بوده و هستم. جشنواره به ...
جشنواره منطقهای، در تئاتر کشور جریانساز است محمود سالاری*: برگزاری و احیای دوباره جشنواره تئاتر منطقهای پس از هفت سال توقف، عملکردی قابل تامل، ارزشمند و همچنین جریانساز در ارتقای سطح کمی و کیفی تئاتر ...
هنرمندان، تئاتر شهر را خانه مردم میدانند مجید قناد: طرح احداث حریم مجموعه تئاتر شهر، سالهای سال است که مطالبه تمامی هنرمندان، مدیران و مردم دغدغهمندی بوده و هست که نگران حفظ این بنای فرهنگی-هنری و ...
بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد داوود کیانیان: سالن سینما-تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، از آن سالنهایی است که پیشینه تاریخی و پر ماجرایی دارد. ...
تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گرانسنگ کشور کاظم نظری: مجموعه تئاتر شهر، نگین شهر تهران و میراث گرانسنگ کشور است که با توجه به قدمت و پیشینه هنری و تاریخیاش، ضروری است بیشازپیش در حفظ، حراست و پاسداشت ...
نگاهی پدیدارشناسانه به اخلاق هنری اجرا در نمایشنامه «من...» اثر فرهاد تجویدی محمدامین خلیلیان: نمایش «من...» به کارگردانی فرهاد تجویدی، داستان هنرجویان کلاس بازیگری است که در تمنای تحقق ایدههای فردی خود هستند و به نوعی میتوان گفت ...
یادداشتی بر نمایش «ظلمآباد» نوشته و کار کامران اقتداری زیستن در خاطرات روزهای جنگ محمد وفایی: «ظلمآباد»، نمایشی است که گوشهای از خاطرات روزهای جنگ را در حال و هوای آن دوره زنده میکند. در بدو ورود مخاطب به سالن نمایش، صدای ...
ایستاده در برابر سیاهی مهدی حامدسقایان*: مقاومت مسیری است که انسانها با هر نوع نگاه و نگرشی برای رسیدن به قله و هدف نهاییِ خود در آن گام برمیدارند. درواقع مقاومت تعریفی است از تحمل ...
یادداشتی بر «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی بازآفرینی عشق بر بستر هنر سوران حسینی*: نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت که این شبها به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، اثری رمانتیک است که ...
پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین ...
شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایرانزمین «وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه حسین تفنگدار*: «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» داستان زنی است که از دخمه تاریخ برمیخیزد و آهنگِ افشاگری میکند. او مدعی میشود آنچه از داستان رستم و ...
پویایی نمایشهای سنتی؛ میراث ناملموس ایران روزبه حسینی: هنرهای نمایشی و بومی ما بهعنوان میراث ناملموس قدمت بیشتری نسبت به برخی از دیگر داشتههای فرهنگی و هنری ایران زمین در طول سالیان دراز دارند اما ...
پرهیز درامنویسان زن از الگوهای مردانه سیمین امیریان: من در زمینه تأثیر حضور بانوان در عرصه هنرهای نمایشی بهویژه در بخش نمایشنامهنویسی بر این باورم که جامعهای که پروسه پیشرفت را طی کرده و به ...
یادداشتی بر نمایش «معجونالسلاطین» نوشته پیام سعیدی و کار سعید زارعی نمایشی در راستای جراحی زشتیها جعفر گودرزی*: نمایش «معجونالسلاطین» با متنی به قلم پیام سعیدی و محمود خسروپرست به کارگردانی سعید زارعی که این شبها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، در ...
رویکرد متفاوت نمایشنامهنویسان کشور به مضامین بومی محمدحسین ناصربخت*: نمیتوان در تمام استانها رویکردی یکسان نسبت به استفاده گروههای نمایشی از متون نمایشنامهنویسانی که در زیستبوم خود زندگی ...
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنوارههای استانی تئاتر استانها، پتانسیل جهانی شدن دارد سیروس همتی: باوجود اینکه آثار حاضر در سیوپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحالوبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما ...