گفت وگو با نویسنده و کارگردان نمایش هملت پشتکوهی کارگردان محافظه کار و ترسویی نیستم غفلت از خطرات پیرامون خانواده سبب فروپاشی جامعه می شود ایرن تئاتر : بدون هیچ نگاه و نظر جانبدارانه ابراهیم پشت کوهی از جمله موفق ترین هنرمندان تئاتری شهرستانی است که در بیش از سه دهه فعالیتش در اوج بوده وتوانسته در هر ...
گفتگوی ایران تئاتر با معصومه احمدی نویسنده کتاب امیرخسرو دهلوی و نمایش شاعرى که نمایش را می شناسد ولی مورد بی توجهی است ایران تئاتر : معصومه (یلدا) احمدى دارای مدرک کارشناسى طراحى صحنه و کارشناسى ارشد ادبیات نمایشى است. او همچنین به پژوهش در حوزه های متنی و میان متنی نمایش علاقمند است .
گفت وگو با حمید ابراهیمی نویسنده ،کارگردان و بازیگر نمایش یک ماه هزار آسمان : زنان کنشمند، مقاوم و با هویت در نمایش های من جایگاه ویژه ای دارند رجوع به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در طرح مسائل اجتماعی حمید ابراهیمی در نمایش یک ماه هزار آسمان روایتی عاشقانه از رابطه یک شهید مدافع حرم با همسرش و پایبندی این زن به اصول و آرمان های همسرش حتی در تقابل با پدر زیاده خواه و ...
گفت و گو با احمد جولایی در باب این روزهای کرونایی : هنرمندان را دریابیم ایران تئاتر : دو سال از شیوع ویروس کرونا میگذرد و همچنان با آن دست بهگریبانیم، ویروس کرونا با انتشار گسترده خود بخش قابل توجهی از مشاغل و کسب و کارها را در جهان ...
پریسا سیمینمهر در گفتگو با ایران تئاتر نقالی ظرفی است برای بیان افتخارات ملی ایران تئاتر: پریسا سیمینمهر، بانوی نقالی است که در حوزه شاهنامه خوانی و نقالی فعالیت مستمری در بیست سال گذشته داشته است و بهپاس همین تلاشها نیز در بیستمین ...
لیلی عاج در گفتوگو با ایران تئاتر در «بابا آدم» به آدمهای آنسوی دیوارهای اشرف کاری نداریماگر امکان داشت پایان «قند خون» را تلخ و گزنده میکردم ایران تئاتر: دو اثر «باباآدم » و «قند خون » از لیلی عاج در چهلمین دوره از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد . خودش در مقام کارگردان نمایش «باباآدم» را امروز در ...
گفت و گو با جوانترین برگزیده دوره اول و مسن ترین شرکت کننده چهلمین دوره فجر من رضا صابری هستم؛ شناسنامه شفاهی جشنواره ایران تئاتر - علی رحیمی: رضا صابری را بی شک باید تنها هنرمندی بدانیم که از اولین دوره جشنواره فجر تا اکنون، پله پله بالا آمده است. او امسال نیز سن ۷۲ سالگی بار دیگر روی ...
مدیرکل ارشاد استان یزد در گفت و گو با ایران تئاتر: جشنوارههای ملی و بین المللی ایران نباید تهرانیزه باشداگر رویدادها به شهرهای دیگر بیاید زیرساختها هم شکل خواهد گرفت عصر امروز آیین افتتاحیه چهلمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در شهر یزد برگزار میشود. برگزاری این رویداد میسر نمی شد مگر با حمایت هنرمندان و مدیران ...
کارگردان «بساوایی» معرفی شده از استان همدان در گفت و گو با ایران تئاتر(13) مکانی برای بهتر دیده شدن تلاش های بزرگ با امکانات محدود اگر به جشنواره راه نیابیم هم چیزی از ارزشهای ما کم نمیشود بهرام حاج علی اکبری کارگردان نمایش «بساوایی» می گوید: جشنواره بین المللی فجر یک ویترین است و مکانی برای بهتر دیده شدن تلاش های بزرگ با امکانات محدود. تفاوت زیادی هست ...
در گفت و گوی ایران تئاتر با بابک محمدی عنوان شد برای هر هنرمندی ارتقا سواد و دانش هنری بسیار ضروری استلرد کیشوت تصویر یک دنیای ایرانی ایران تئاتر : بابک محمدی نویسنده ، کارگردان ، منتقد و مدرس تئاتر وسینما، دانش آموخته کارگردانی سینما از اتریش است .محمدی کماکان همزمان با ایران در اتریش نیز به ...
گفتوگوی ایران تئاتر با لاله تقیان(بخش دوم): علاقه جوانان به تئاتر غرب آنقدر زیاد است که از تئاتر شرق دور افتادهایم ایران تئاتر: در بخش نخست گفتوگوی ایران تئاتر با خانم لاله تقیان همانطور که پیشتر خواندید، محور پرسشها و پاسخها پیرامون امر پژوهش در حوزه نمایشها و ...
گفتوگوی ایران تئاتر با دکتر محمدحسین ناصربخت قائممقام دبیر جشنواره؛ تنها دلیل زنده ماندن نمایشهای سنتی علاقه پایدار مردم استخطر از دست دادن خرده سنتها و آیینها ایران تئاتر-حسین محمدیانی: دکتر محمدحسین ناصربخت قائممقام دبیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی است که به تازگی بیستمین دوره خود را پشت سر گذاشت.
هنگامه مفید در گفتوگو با ایران تئاتر : کودکان تا زمانی که ذهنشان بستر رؤیاپردازی است با افسانهها همراه میشوند از تماشای آثار بخش جوانهها واقعاً لذت بردم ایران تئاتر: هنگامه مفید روز نخست دیماه ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمده است. کارنامه او مشحون از تجربههای موفق شاعری و ترانهسرایی، نویسندگی، صداپیشگی، بازیگری و ...
گفتگو با داور بخش مجالس و تعزیه بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از آیینهای غنیایرانی بهرهبرداری نکردهایمنوآوریهای غیر اصولی در تعریف جشنواره آیینی جای نمیگیرد ایران تئاتر: سید عظیم موسوی به درستی معتقد است ما از غنیبودن آیینهای ایرانی بهرهبرداری نکردهایم. البته این عدم بهرهبرداری به خاطر این نیست که دوست نداشتیم، ...
خالق مجلس شبیهخوانی «لیلی و مجنون» در گفتگو با ایران تئاتر برخی مکتب نرفته خط مینویسندخدمت ماندگار تلویزیون تئاتر ایران با انتشار تعزیه در عرصه آموزش ایران تئاتر: بزرگترین مشکلی که امروز در بحث تعزیه داریم اینست که برخی مکتب نرفته خط مینویسند. بسیاری از شبیهخوانان شیوه اجرایی تعزیه را نمی دانند؛ زیرا پیشکسوتان ...
گفتوگوی ایران تئاتر با فتحالله طاهری بازیگر پیشکسوت نمایشهای ایرانی؛ بی هنر شو که هنرهاست در این بیهنری!اگر نیاز به هنرپیشهای مسن نباشد، حتی به ما زنگ هم نمیزنند ایران تئاتر: چهرهاش برای بسیاری از ما آشناست؛ بهخصوص کسانی که مخاطب پروقرص سریالهای تلویزیونی هستند؛ اما بازیگر پیشکسوت ما سابقه طولانیتر از این حرفها در ...
تعزیهسرای رزم «رستم و گردآفرید» در گفت وگو با ایران تئاتر: گسست فرهنگی، بحران هویت را به دنبال خواهد داشتتلویزیون تئاتر ایران منابع آموزشی را عادلانه در اختیار علاقهمندان قرار می دهد ایران تئاتر: علی عزیزی پژوهشگر و نویسنده میگوید: هنر نمایش و بهطور خاص نمایش شبیهخوانی که میراث فرهنگی و ملی ماست، ظرفیت فراوانی برای رشد هویت ملی دارد. گسست ...
گفتوگوی ایران تئاتر با لاله تقیان پژوهشگر پیشکسوت تعزیه؛ تماشاگر تعزیه بسیار بیش از مخاطب تئاتر مدرن امروزی استنمایش های آیینی و سنتی مبنای تفکر و خلاقیت مردمان یک سرزمین ایران تئاتر- حسین محمدیانی: لاله تقیان، کارگردان و پژوهشگر پرسابقه ایرانی در رشته تعزیه و تئاتر است و از پرکارترینها و دغدغهمندان و بادانشترینهای این عرصه ...
داور بخش جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در گفتگو با ایران تئاتر تاکیرد کرد: شاکلۀ موسیقی تعزیه برمدار موسیقی دستگاهی استاجراهایی که چارچوب و قواعد کار را حفظ نکردندانتخاب نشدند ایران تئاتر: سید محسن هاشمی که به انتشار ردیفهای آوازی تعزیه در راستای باز زنده سازی و جلوگیری از فراموششدن آنها اهتمام ورزیده، معتقد است، شاکلۀ موسیقی که در ...
در گفتوگوی ایران تئاتر با محمد حمزهزاده عنوان شد ؛ تئاتر صاحبدلان موفقترین جریان تئاتری سالهای اخیر محمد حمزهزاده، سابقه کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و پژوهش را در عرصه تئاتر و سینما و در کارنامه ۴۴ سال فعالیت فرهنگی خود داراست. او که در ادوار مختلف تئاتر صاحبدلان ...
در گفتوگوی ایران تئاتر با مرشد ابوالفضل ورمزیار مطرح شد: سه خطر بسیار بزرگ در حوزه تئاتر دینی مرشد ابوالفضل ورمزیار نقال، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر با بیش از ۱۵ اثر نمایشی، متولد سال ۱۳۴۶ در تهران و طراح هنری و ابداعکننده نخستین ارابه نمایشهای ایرانی ...
مهدی صالحیار نمایشنامهنویس و کارگردان حاضر در یازدهمین دوره صاحبدلان: اهمیت شناخت ناشناختهها با پرداختن به فرهنگ هر منطقه «سسلمه» در مورد نوعی چاووشخوانی است ایران تئاتر: مهدی صالحیار نمایشنامهنویس و کارگردان با نمایش«سسلمه» در یازدهمین دوره صاحبدلان حضور دارد. او در مورد موضوع نمایش خود میگوید: «سسلمه» به معنای صدا ...
مهدی خمسه، کارگردان نمایش «نجواهای عزازیل» حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان: روحیه عاشورایی مهمترین شاخصه فرهنگ مقاومت استتئاتر صاحبدلان فرصت ویژهای برای طرح سیره امام حسین(ع) ایران تئاتر: مهدی خمسه، نویسنده و کارگردان در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان با کارگردانی نمایش «نجواهای عزازیل» که از آثار پرمخاطب این دوره محسوب میشود، شرکت کرده ...
هواس پلوک هنرمند و پیشکسوت تئاتر کرمانشاه در گفت و گو با ایران تئاتر: کرمانشاه لنگرِ تئاتر ایرانزمین است ؛ گلستانی با انواع گلهاچرا افرادِ مشغول در تئاتر، نمایشی برای مردم اجرا نمیکنند؟ ایران تئاتر : هواس پلوک می گوید :« هنرمند باید اطلاعات کاملی درباره جایی که زندگی میکند از منظر اقتصادی، کشاورزی، فرهنگ عامیانه و کلاسیک، جغرافیایی که باعث ...
داریوش مودبیان در گفتگو با ایران تئاتر: با تلویزیون تئاتر ایران باید الگوسازی کنیم ایران تئاتر: بیشک داریوش مودبیان یکی از چهرههای ماندگار عرصه تئاتر در حوزههای نویسندگی، بازیگری، ترجمه و کارگردانی است. بهخصوص او برای علاقهمندان ...
درگفت و گوی علی اکبر عبدالعلی زاده با احمد محیط طباطبایی بررسی شد غفلت ما به جریانات ضد فرهنگ ایرانی قدرت میدهداقتصادکاه ارتباط با کشورهای همسایه و بازار فرهنگی گندم آن است ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : با سید احمد محیط طباطبایی در باره ظرفیت های تاریخی فرهنگ ایرانی ، .شناخت جهان ایرانی واهمیت تقویت ارتباط فرهنگی با کشورهای ...
در گفت و گوی علی اکبر عبدالعلی زاده با فریدون جنیدی بررسی شد ایران همچنان مرکز جهان استبیدار شدن دوباره ملیت ایرانی با خلق آثار هنری ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : با فریدون جنیدی در اهمیت زبان فارسی و نقش آن در حفظ سپهر فرهنگ ایرانی سخن گفتیم و او از بازگشت به فرهنگ ایرانی ،خود شناسی براساس ...
اسارت،کرونا،تئاتر و چهل سالگی دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محمدعلی افروشه: از آموزش تئاتر و اجرای مضحکه تا نمایش های جدی در اسارتحتی با دستان بسته هم راه حل پیدا میشود ایران تئاتر: آزاده سرافراز محمدعلی افروشه از فعالان تئاتر در اسارتگاه های عراق است که در زیر فشارهای روحی و جسمی و کمترین امکانات، نمایش های مختلفی در اردوگاه رمادیه ...
اسارت،کرونا،تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محسن جهانبانی: تئاتر برای اسرا معجزه امید بود واقعیات دفاعمقدس بهدرستی به نسل کنونی منتقل نشده است ایران تئاتر: با اینکه در جوانی از تئاتر متنفر بود اما دوران اسارت عاملی می شود تا به طور به عرصه تئاتر ورود کند. او این روزها از بازیگران فعال تئاتر، سینما و تلویزیون ...
اسارت، کرونا ، تئاتر و دفاع مقدس در گفت و گو با آزاده سرافراز محمد باقر عباسی: از ساخت لباس پلنگی با پوست پیاز تا نمایش عروسکی آقای اشتیاق انگیزه از دست نرود هر کاری ممکن می شود ایران تئاتر: آزاد سرافراز محمدباقر عباسی از هنرمندان مطرح تئاتر در دوران اسارت است که اسرا با نمایش های طنز او به ویژه نمایش عروسکی آقای اشتیاق خاطرات زیادی دارند.
اسارت ، کرونا ، تئاتر و چهل سالگی دفاع مقدس در گفت و گو با عبدالمجید رحمانیان: چگونه یک« ابو مسرحیه »فعال سرخورده شد و دکترای حقوق گرفت!حبس در کرونا هم راهکار دارد؛ ما توانستیم، شما هم می توانید ایران تئاتر: آزاده سرافراز عبدالمجید رحمانیان از فعالان تئاتر در اسارتگاه های عراق است که در زیر فشارهای روحی و جسمی و کمترین امکانات ، نمایش های موثری در ...
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی (7) در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیمدر این بحران دیگر سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟ ایران تئاتر: قطب الدین صادقی با تاکید براینکه در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کرد، معتقد است بهترین کاری که هنرمندان تئاتر باید در این ایام انجام دهند ...
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با مسعود کرامتی (6) بی شک در بحث معیشت، تئاتر مجازی از هیچ بهتر است ایران تئاتر: مسعود کرامتی معتقد است دولت باید در بحث معیشتی از هنرمندان حمایت کند. به عقیده او حتی ورود به فضای مجازی نیز بدون حمایت مسئولان امکان پذیر نیست.
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان (5) این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود ایران تئاتر: هادی مرزبان مرزبان با انتقاد از نوع مدیریت این روزهای تلویزیون در مواجه با تئاتر معتقد است فضای مجازی نمی تواند فضای مناسبی برای اجرای تئاتر باشد.
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی (4) تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب استورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد ایران تئاتر: میکائیل شهرستانی با تاکید بر اینکه اجرای تئاتر در فضای مجازی امکان پذیر نیست معتقد است هنرمندان می توانند در بحث آموزش، نمایشنامه خوانی و رمان خوانی می ...
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان (3) از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیمسیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش و نگاه خاص دارند مشورت کنند ایران تئاتر: داریوش مودبیان معتقد است: برای برون رفت از بحران کرونا باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.در کشورهای دیگر هنرمندان با کرونا چگونه مواجه شدند آیا ...