پیام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دومین همایش سراسری آیین های عاشورایی "نمایش" حقیقت ناب و "آیین" آینه هویت است. همه ملتهای بزرگ تاریخ کوشیدهاند از موجودیت خود را در این دو مقوله دیرین بازبنمایانند. از این منظر نمایش و آیین ...
یادداشت”سپیده نظریپور” کارگردان نمایش”در سایه سار سوگ سکوت” آئینهای عاشورایی از فرهنگی سخن میگوید که دلها و قلبها از آن اوست. عاشورا و قیام امام حسین(ع)، حسی نوستالژیک و همگون را در انسان امروز مسلمان ایجاد کرده و سهم هر ...
هاشم فیاض و بیش از نیم قرن تعزیه در ایران هاشم فیاض از معدود کسانی است که تمام خاطرات تلخ و شیرین خود را به شکل روز شمار از سال ۱۳۲۵ تا کنون در دفترش یادداشت کرده است
سیماى جنوبى خلج/یاداشت اکبر رادی درباره اسماعیل خلج چندى پیش سالروز تولد اسماعیل خلج بود. قرار بود ویژه نامه به این مناسبت منتشر کنیم که بضاعتمان این مجال را ندارد. در این میان البته برخی از مطالبی که از قبل شفارش داده ...
متن سخنرانی محمد باقر قالی باف؛ شهردار تهران در جشنواره بیست و چهارم تئاتر فجر این نوید را میدهم که در شش ماهه اول سال ۸۵ دو مجموعه تئاتر را در خیابان ایرانشهر آماده بهرهبرداری میکنیم که در دو بخش تئاتر تجربی و حرفهای است. همچنین در سال ۸۶ در ...
برشت در ایران/محمود حسینی زاد برشتی که ما در ایران معرفی کرده ایم و میشناسیم، شباهتی اندک و تحریف شده به برتولت برشت اصلی دارد.و نگر قرار باشد مقصری پیدا کنیم، هم باید به مترجم ها فکر کنیم و هم به ...
برشت در ایران/محمود حسینی زاد برشتی که ما در ایران معرفی کرده ایم و میشناسیم، شباهتی اندک و تحریف شده به برتولت برشت اصلی دارد.و نگر قرار باشد مقصری پیدا کنیم، هم باید به مترجم ها فکر کنیم و هم به ...
در این روایت ،مرگ و نیستی نخستین لایه از شکم نهنگ است و مردگان و ارواح کسانی هستند که روایت سیال خویش را در این جهان بازگو میکنند . هریک از پنج شخصیت این روایت تصویری از جایگاه انسان محکوم به بازی و زیستن در بطن جنگها را بازگو میکنند . در این روایت ،مرگ و نیستی نخستین لایه از شکم نهنگ است و مردگان و ارواح کسانی هستند که روایت سیال خویش را در این جهان بازگو میکنند . هریک از پنج شخصیت این روایت تصویری ...
در این روایت ،مرگ و نیستی نخستین لایه از شکم نهنگ است و مردگان و ارواح کسانی هستند که روایت سیال خویش را در این جهان بازگو میکنند . هریک از پنج شخصیت این روایت تصویری از جایگاه انسان محکوم به بازی و زیستن در بطن جنگها را بازگو میکنند . در این روایت ،مرگ و نیستی نخستین لایه از شکم نهنگ است و مردگان و ارواح کسانی هستند که روایت سیال خویش را در این جهان بازگو میکنند . هریک از پنج شخصیت این روایت تصویری ...
چند نکته درباره”خانه فراموشان” به نویسندگی و کارگردانی”طلا معتضدی” اگر کنش و عمل در نمایشنامه”خانه فراموشان” به واسطه عنصر تقدیر رخ میدهد طبیعی است که عکسالعمل و واکنش هم باید در مقابل همین عنصر رخ بدهد. در حالی که در ...
متن کامل سخنرانی”محمدرضا اصلانی” در سمینار”برتولت برشت” محمد رضا اصلانی: ۱- در همین آغاز بگویم که این بحث، یک بحث تحلیلی از یک دوران و از یک مکتب است در وجه هنری آن و لزوماً اعتقاد شخصی به نظریه یک مکتب یا کلمهیی از یک ...
نگاهی به نظریات”ودزیمیر استانیفسکی” درباره موسیقی تئاتر (بخش دوم: آموزش موزیکالیته) ودزیمیر استانیفسکی: برگردان به فارسی: علیرضا امیرحاجبی بخش دوم: آموزش موزیکالیته مبانی و ایدههایی که بازیگر باید به فراگیری آن بپردازد، بدین شرح است. * ...
نگاهی به نظریات”ودزیمیر استانیفسکی” درباره موسیقی تئاتر آواز موجودیتی است نه دقیقاً تصنیفی و یا ملودیک که به سادگی خوانده شود و نه دلیل و بهانهای برای بازیگر، تا توانمندیهای خود را نشان دهد. آواز به مانند طرحواره ...
«چهار ضلعی»؛ متن یک پرفورمنس از ساموئل بکت چهار ضلعی(Quad) در ۱۹۸۱ زمانی نوشته شد که بکت ۷۵ سال داشت و اثری است از هر لحاظ غیر معمول. قطعهایی بیکلام برای چهار بازیگر که اندیشههای مورد علاقه بکت در هنر اجرایی را ...
درباره تاریخ تئاتر یونان:از آشوب به آئین، از آئین به نوشته تاریخ تئاتر یونانی حرکتی است از آشوب به آئین و از آئین به نوشته.
متن سخنرانی هارولد پینتر به مناسبت اهدای جایزه نوبل ادبیات به او پینتر در این سخنرانی نخست شاخه های مختلف نمایشنامه نویسی: درام، نمایش سیاسی و طنز سیاسی را با مثال هایی از نمایش های خود شرح می دهد.
مقالهای از”یوجینو باربا” درباره شیوه های تمرین من خط مستقیمی به سمت تئاتر شرقی به خصوص کاتاکالی نکشیدهام. تنها سعی کردم به وسیله توسل به پژوهش و با مراجعه به تخیل این تئاتر رنگین و غریب را در ذهن بازیگرانم به ...
بیانیه خانه تئاتر به کنگره بزرگ تئاتر کشور مصرانه درخواست میکنیم مشاغل موجود در تئاتر را همانند سایر مشاغل که به صورت قانونی تعریف شده است تعریف، تصویب و به جامعه هنری اعلام شود.
گزارشی از سخنرانی آنتونن آرتو در دانشگاه سوربن «هموراه میخواهند چیزهایی معمولی بشنوند. یک سخنرانی درباره تئاتر و طاعون من اما میخواهم به طور تجربی و عملی طاعون و نکبت را نشان دهم. آنان خواهند ترسید، بیدار ...
نگاه” حسن پارسایی” به نمایش”ملودی شهر بارانی” به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی”هادی مرزبان” ”اکبر رادی” در نمایشنامه”ملودی شهر بارانی” با هوشمندی و توانمندی لازم از پس این کار برآمده است. شیوه او به عنوان یک نمایشنامه نویس بزرگ این است که”زخمی را آنقدر ...
یادداشتی بر نمایشنامه”زمستان 66” نوشته”محمد یعقوبی” و پاسخی به یک پرسش. :« تو زمستان ۶۶ کجا بودی؟» این پرسشی است که هر خوانندهای در پایان نمایشنامه از خود یا دیگران میپرسد. تولد آدمهای نمایشنامه هم از این پرسش آغاز میشود. مردی که هرگز ...
نگاهی به نمایشنامه”رقص کاغذ پارهها” نوشته محمد یعقوبی حسین ذوقی: «چی میشه گفت راجع به نمایشنامهای که نویسنده ش به زور میخواد بگه که نمایشنامهش یه جوریه، چی میشه گفت راجع به نمایشنامهنویسی که توضیح صحنه ...
نگاهی به شیوه اقتباس”محمد یعقوبی” از رمان”دل سگ” نوشته”بولگاکف”برای نمایشنامه”دل سگ” یونس لطفی: اقتباس چیست؟ چگونه صورت میگیرد؟ آیا فرمول جامعی برای این کار موجود است؟ در عملیات اقتباس از یک رسانه به رسانه دیگر چه عنصری انتقال مییابد و کدام حذف ...
نگاهی به نمایشنامه”یک دقیقه سکوت” به نویسندگی”محمد یعقوبی” رضا آشفته: نمایشنامه ”یک دقیقه سکوت” به قلم محمد یعقوبی، یکی از ساختار شکنترین آثار خلق شده در سالهای اخیر ایران است، و در عین حال یکی از ساختار مندترین آثاری ...