امین عظیمی: بررسی نظام ساختاری هر متن در فرآیند خوانش آن ، پیش از آنکه مخاطب را در جایگاه نیرویی تاویل گرا فرض نماید ، تلاش دارد تا نظرگاه او را به جریان خلق و الگوهای ...
بیانیه”زبان پاک” نوشته آنتونن آرتو از انسان نپرسید که راضی و خشنود است یا نه، بلکه از او بخواهید فقط آرام و خاموش باشد، تا به جایگاه و یافتن جایگاهش معتقد شود.
نگاهی به ریشههای کمدیادلارته کمدی دلارته یک خلق کننده نبود بلکه یک جمع کننده بود و از تمامی فرمها و کمدیهای قدیمی لاتین استفاده کرده است. معروفترین گروه کمدی دلارته در ایتالیا گروه GELOST ...
دیدار مجدد ادیپوس: ”سوفوکل و فروید” به یاد دارید که ادیپوس پدرش را بر سر دو راههایی به قتل میرساند، شکل این دو راهه شبیه به حرف گامای یونانی است. باید توجه داشت سوفوکل در نظر داشته با این تقسیمبندی ...
نگاهی به چگونگی دریافت جایزه نوبل توسط”هارولد پینتر” هارولد پینتر مهجورترین نام برای کسب نوبل ادبیات ۲۰۰۵ بود . در هیچ یک از لیستهای منتشر شدهی کاندیداهای این دوره کوچکترین اشارهای به نام او نشده بود و تمام گمانه ...
نگاهی به”نقارهزنی” و”نوبت نوازی”در فرهنگ ایرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان تا دهههای اخیر گشودن افطار به گاه شامگاه با نوای کرنا و نقاره توأم بوده و نیز سحرگاه صدای نقارههای جمعی و نواختن ممتد آنان مردم را برای صرف خوراک سحری بیدار ...
متن مقاله جنایت خواهران پاپن نوشته ژاک لاکان در این نوشتار لاکان به تئاتر و ادبیات نمایشی نمیپردازد، او به تحلیل دلایل روانی وقوع یک قتل میپردازد، حادثهای که بعدها دستمایه”ژان ژنه” برای خلق ...
نگاهی به نمایش”شهرزاد و هفت قصهاش” به کارگردانی”محسن حسینی” آرتو تئاتر شرق را”کیمیاگری ذهنی” خوانده و تئاتر غرب را به دنباله روی و آموزش از شرق ترغیب و تشویق کرده و به بایدِ حذف مکالمه به خاطر حفظ و تقویت حالات و اشارات و ...
تئاتر”ادن” به روایت یوجنیو باربا گویی تئاتر سیمای خود را از دست داده است، گویی تحلیل تدریجی و خشم زمان یا همان انسانها چهره آن را تحریف کردهاند. تئاتر دیگر نیمرخی ندارد. برای این تئاتر بد طراحی ...
نگاهی به کارکرد شخصیت در نمایش نامه های دیوید ممت ”دیویت مامت” اعتقاد دارد، ماهیت آن چیزی که به نمایش میگذارد، فقط توهم دیالوگهاست. او این اعتقاد را در سراسر کارهایش با بخشیدن نشانههای ویژه به کلام شخصیتها ...
مقدمه ای بر ویژه نامه سایت ایران تئاتر برای جشن تولد اینگمار برگمان به چند دلیل تصمیم گرفتیم این مجموعه را جمع آوری کنیم. الف: چون برگمان خوب است. ب: چون تولد گرفتن خوب است. ج: در این سالها بخش عمدهای از ترجمهها و تئوری پردازی در ...
بخشهایی از گفتوگو ی فردریک جیمارکر با”اینگمار برگمان” New Page ۱ ۱۶۰۱;۱۵۸۵;۱۵۸۳;۱۵۸۵;۱۶۱۰;۱۶۰۳; ۱۵۸۰;۱۶۱۰;۸۲۰۴;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۵۸۵;۱۶۰۳;۱۵۸۵;: ۱۵۷۸;۱۵۸۵;۱۵۸۰;۱۶۰۵;۱۶۰۷;: ۱۵۸۲;۱۵۸۷;۱۵۸۵;۱۶۰۸; ۱۶۰۵;۱۵۸۱;۱۶۰۵;۱۶۰۸;۱۵۸۳;۱۶۱۰; ۱۵۷۶;۱۶۰۷; ...
منولوگ؛فیلم نامهای کوتاه از اینگمار برگمان (مقدمهی کتاب ”پرده پنجم” نوشته برگمان) New Page ۱ ۱۵۷۵;۱۶۱۰;۱۶۰۶;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۵۸۵;۱۷۱۱; ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۷۱۱;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۶۰۶;:۱۵۷۸;۱۵۸۵;۱۵۸۰;۱۶۰۵;۱۶۰۷;: ۱۵۸۲;۱۵۸۷;۱۵۸۵;۱۶۰۸; ۱۶۰۵;۱۵۸۱;۱۶۰۵;۱۶۰۸;۱۵۸۳;۱۶۱۰; ۱۶۰۶;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۶۱۰;۱۶۱۰; ...
اینگمار برگمان به روایت تئاتر به صحنه بردن باید روشن و رهبری شده باشد. ابهام در هیجانها و هدفها باید از میان برداشته شود، علامتها و پیامها از سوی همه بازیگران به تماشاگران، باید ساده و واضح ...
حرکت به سوی استدریندبرگ با استفاده از علائم راهنمایی برگمان New Page ۱۱۶۰۵;۱۶۰۷;۱۵۸۳;۱۶۱۰; ۱۶۰۵;۱۶۱۰;۱۵۸۵;۱۶۰۵;۱۵۸۱;۱۶۰۵;۱۵۸۳;۱۶۱۰;: ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۷۱۱;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۶۰۶; ۱۵۸۳;۱۵۸۵; ۱۵۸۳;۱۶۰۸; ۱۶۰۳;۱۵۷۸;۱۵۷۵;۱۵۷۶; ۱۵۸۲;۱۵۷۵;۱۵۹۱;۱۵۸۵;۱۵۷۵;۱۵۷۸; ۱۵۸۲;۱۶۰۸;۱۵۸۳; ...
درباره نمایش خسیس مولیر و اجرای امیر آتشانی از آن در خانه نمایش یکی از مهمترین ویژگی کمدیهای”مولیر” این است که رگههای تراژیک نیز در آن مستقر است و تماشاگر از همان نقطه احساس ترحم و با قهرمان قصه همزاد پنداری میکند .
تأملی بر هنر پانتومیم (برای حامد محمدطاهری) رضا سرور۱ جهان اشیا بازیگری را در نظر آورید که روی صحنه ایستاده و قصد دارد نوشیدن محتویات یک لیوان را به نمایش بگذارد. او برای به نمایش درآوردن ...
نوشتاری دربارهی روشهای تجربی و کارگاهی پیتر شومان روزبه حسینی: الف ـ نوشتن: نوشتن برای من همیشه دشواری لذت آوری است که ضرورتش، همیشه در تنگناترین لحظات، خاطر آسوده نمیگذارد. از نمایشنامه نویسی تا قصه و رمان و فیلم ...
تأملی در ژستهای معنوی New Page ۱۱۵۷۸;۱۵۷۱;۱۶۰۵;۱۶۰۴;۱۷۴۰; ۱۵۸۳;۱۵۸۵; ۱۶۸۸;۱۵۸۷;۱۵۷۸;۸۲۰۴;۱۶۰۷;۱۵۷۵;۱۷۴۰; ۱۶۰۵;۱۵۹۳;۱۶۰۶;۱۶۰۸;۱۷۴۰; ۱۵۸۳;۱۵۸۵; ۱۷۱۱;۱۶۰۱;۱۵۷۸;۱۷۱۱;۱۶۰۸; ۱۵۷۶;۱۵۷۵; ۱۶۰۴;۱۷۴۰;۱۵۸۶;۱۵۷۵; ...
دربارهی موسیقی گِستیک New Page ۱۱۵۸۳;۱۵۸۵;۱۵۷۶;۱۵۷۵;۱۵۸۵;۱۶۰۷;۸۲۰۴;۱۶۱۰; ۱۶۰۵;۱۶۰۸;۱۵۸۷;۱۶۱۰;۱۶۰۲;۱۶۱۰; ۱۷۱۱;۱۶۱۶;۱۵۸۷;۱۵۷۸;۱۶۱۰;۱۶۰۳;* ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۵۷۸;۱۶۰۸;۱۶۰۴;۱۵۷۸; ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۵۸۸;۱۵۷۸; ...
یادداشت داود دانشور کارگردان نمایش”آنوا”نوشته”آماآتا آیدو” به بهانه ترجمه و اجرای این نمایش در تالار قشقایی نمایشنامههای ما بعد استعمار با استفاده از عرصه گسترده فنون نمایش نگاری مقتبس از تئاتر غرب و همچنین سنتهای اجرایی بومی به رسوا کردن ذات امپریالیسم و نتایج آن ...
تئاتر و نهادهایی که آن را فراموش کردند هر ساله دهها و صدها دانشجوی فارغالتحصیل برگه لیسانس در دست، سرگردان در جستوجوی کار به شاگردی عطاران و قالی فروشان بازار یا دلالان معاملات املاک میروند البته ...
نوشتاری بر نمایش”خانه” به کارگردانی سپیده نظریپور این نمایش با رویکردی اجتماعی به مسائل و ناهنجاریهای موجود در جامعه کنونی به خصوص مشکلاتی که بیشتر متوجه زنان و کودکان میشود پرداخته است
متن سخنرانی کاوه میرعباسی در جشن بزرگداشت”دن کیشوت” دن کیشوت ۴۰۰ سال بیامان تاخته است و من تردید ندارم که در سدههای آتی هم همچنان خواهد تاخت.