با تحلیلی بر آرای جامعهشناس آلمانی بررسی شد (بخش اول) تاثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیتهای نمایشی ایران تئاتر: متن پیش رو بخش اول مقاله ای با عنوان «تاثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیتهای نمایشی» به قلم علی رویین است که در همایش پژوهشی« شهر، شهروندی و تئاتر »سی و ...
جُستاری بر زندگی هنری نصرت کریمی کمتر کسی دل به چنین سرنوشت بادوامی می سپرد ایران تئاتر- رضا آشفته: نصرت کریمی هنرمندی چند جانبه بود و بر هنرهای گوناگون تسلط و اشراف داشت و همه را می توانست تحت تاثیر هنرش قرار دهد و هیچگاه برای آشکار کردن ...
نگاهی به روند میلیاردر انگاری یک حوزه آسیب پذیر واکنش های سیاسی عجیب به معافیت مالیاتی هنرمندان ایران تئاتر- علی اکبر عبدالعلی زاده :صدور دستور لغو حذف مالیات فعالیت های فرهنگی هنری ، انتشاراتی ، رسانه ای و قرآنی ازپیشنویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی ...
چگونه حذف معافیتهای مالیاتی هنرهای نمایشی را به تعطیلی میکشاند سایه بحران مالیاتهای غیراصولی بر فرهنگ و هنر ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : با انتشار پیشنویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ، حذف بسیاری از معافیتها و مشوقها گذشته در لایحه پیشنهادی جدید ، ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5) دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند ایران تئاتر: متن حاضر به قلم علی و مرتضی کخجام است که مباحثی در مورد ساختار ، تکنیک های کاربردی و نکات مهم استندآپ کمدی در اختیار کمدین ها قرار می دهد و همچنین مطالبی ...
نگاهی به ویژگیهای دراماتراپی: نمایش درمانی راهکاری برای درمان آسیبهای روانی ایران تئاتر- مجید امرایی: بهرهگیری از درمانهای غیر دارویی در حوزه توانبخشی امروزه امری مهم در جوامع پیشرفته است. دراینبین مدد گرفتن از هنر به دلیل جذابیت و ...
الگوهای تئاتری و چهرههای ماندگار(1) سعید پورصمیمی بازیگر بیبدیل و بامرام ایران تئاتر- رضا آشفته: برخی از هنرمندان بنابر استعداد، شکوفایی در هنر و داشتن اخلاق و مرام ویژه می توانند الگوی دیگر هنرمندان، به ویژه جوانترها باشند، و سعید ...
نگاهی پژوهشی به تعلیق در تعزیه آن اتفاق چگونه یا چه موقع رخ خواهد داد ایران تئاتر- الهام ذوالفقاریان: مقاله حاضر درصدد بررسی نحوه ایجاد تعلیق و کشش در شبیه نامهها و بررسی انواع آن است. این پژوهش بر مبنای انواع تعلیق و عوامل تأثیرگذار ...
بررسی روال تئاتری شدن داریوش اسدزاده به مناسبت هفتمین روز درگذشت این هنرمند نامی نیکو و ماندگار ایران تئاتر- رضا آشفته: داریوش اسد زاده به آرزوی صد ساله شدنش همانند ناصرالدین شاه نرسید اما برخلاف آن پادشاه بدنام از خود نام نیکی را در سرزمین ایران بر جای نهاد و ...
بررسی زیبایی شناسی اجراهای بیرونی با رویکرد مطالعات اجرا رجوع به اصالت هنر نمایش ایران تئاتر_ابراهیم ابراهیمی، امید خاک پور:از دیرباز هنر تئاتر به عنوان یک امر زیبا همواره مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران بوده است و رسالههای بسیار ...
ایران تئاتربه بهانه برگزاری جشنواره آیینی سنتی بررسی کرد سمت و سوی پژوهشها و مطالعات حوزه نمایش ایرانی ایران تئاتر به بهانه برگزاری نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی که متمرکز بر نمایشهای ایرانی است، با هدف کندوکاوی در کم و کیف فعالیتهای پژوهشی در ارتباط با نمایش ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی تجاهلالعارف در رفتار عقلای مجانین و شخصیت سیاه ایران تئاتر-مرضیه شریعت: در میان جدال عقل و عشق، یکباره با شخصیتی مواجه میشویم که به «عقلای مجانین» شهرهاند. بهلول، تلخک و جحی از شناختهشدهترین شخصیتهای ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی نقش میراث فرهنگی معنوی درنمایش های ایرانی ایران تئاتر- لاله تقیان: میراث فرهنگی، چه میراث ملموس یا مادی و چه میراث ناملموس یا معنوی بخش مهمی از هویت ملتهاست. یعنی آنچه هویت جوامع را میسازد، گذشته و حال و ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی «ارباب و نوکر» نمایشی کهنسال و بینالمللی ایران تئاتر- نیایش پورحسن: یکی از مضامین تاریخ نمایشهای شادیآور که ریشه در مسائل سیاسی، استعماری، نژادپرستی، نظام طبقاتی و فئودالیسم دارد، نمایشی با موضوع ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی حاشیهای بر مجلس تعزیه غشٌام خبیری ایران تئاتر- داود فتحعلی بیگی: فضل و فتاح یکی از مجالس شبیهخوانی و شرحی است از مسلمان شدن قنبر مشابه آن، مجالس دیگری همچون شیرافکن، ضرغام و ضرغمه، ذوالخمار و هشام و ...
بررسی کارنامه کاری و زندگی هنری هما جدیکار، کارگردان و مدرس نمایش عروسکی بانویی از جنس مهربانی عروسک ها ایران تئاتر- رضا آشفته: هما جدیکار را به نظر همه دانشجویان دانشکده های سینما تئاتر و هنرهای زیبا بشناسند چون همگی آنان مبانی نمایش عروسکی را با این مدرس کارآزموده ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی استفاده از تقلیدهای روستایی برای طرح موضوعات قدیم و جدید ایران تئاتر: متن حاضر معرفی و بررسی دو قطعه نمایشی ضبطشده برصفحات صوتی مربوط به اوایل دوره پهلوی است که به قلم محمدحسین ناصربخت در دفتر پژوهش ۲ از سوی انتشارات نمایش ...
به بهانه برگزاری جشنواره نماش های آئینی و سنتی بررسی شد تأثیر آیینهای شادیآور بر نمایشهای سنتی در ایران ایران تئاتر- مقاله حاضر با عنوان کامل «تأثیر آیینهای شادیآور بر شکلگیری خصایص و ویژگیهای نمایشهای شادیآور سنتی در ایران» است که به قلم دکترمحمدحسین ...
نکاتی در رابطه با اقتباس از رمان برای نمایش رُمان در تئاتر ایران تئاتر_ابراهیم ابراهیمی:در طول قرن نوزدهم، رمان و تئاتر باهم روابطی تنگاتنگ دارند و از آغاز انقلاب (بارونق رمان سیاه) و دوران امپراطوری، رمان بهصورت ذخیرهی ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش دهم) تئاترآموزشی، ضداعتیاد ایران تئاتر: متن حاضر بخش دهم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و از سوی انتشارات نمایش ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (2) باید دل را به دریا زد ایران تئاتر: متن حاضر بخش دوم از مجموعه مقالههای دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار ۹۸ تهیهشده است و قسمت قبلی آن با ...
به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی بازشناسی میرزا آقا تبریزی نخستین نمایشنامه نویس به زبان فارسی ایران تئاتر- رضا فتحی پور: در این نوشتار، به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقاخانی، که در ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸ – روز قلم – در ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (1) واسخندیش ؛ وایسا، بخند و بیندیش ایران تئاتر: متن حاضر بخش اول از مجموعه مقالههای دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار ۹۸ تهیهشده است و از این پس در ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش نهم) کنشگران تئاتر اجتماعات در «تئاتر آموزشی» ایران تئاتر: متن حاضر بخش نهم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری دهمین ...
بررسی کارنامۀ کارگردانی رسول کاهانی- (بخش دوم) نگهداری خانواده یا غرور و تعصب ایران تئاتر- رضا آشفته:در بخش واپیسن به نقد و بررسی دو نمایش تحت تاثیر و شربت سینه خواهیم پرداخت و همچنین از زبان یک مخاطب و هوادار او را بررسی می کنیم تا در نهایت ...
بررسی کارنامۀ کارگردانی رسول کاهانی (بخش نخست) اگر استعدادی نبود یا مسیر پر مشقت ایران تئاتر_رضا آشفته:رسول کاهانی تئاتری نیشابوری از یک خانواده هنری وارد فعالیت های تئاتری شده است ونمایش هایش در حوزه کارهای رئالیست اجتماعی قابل ارزیابی است.
تاریخنگاری ایران تئاتر از نسل اولیهای تئاتر ایران اسماعیل مهرتاش، پایه گذار نخستین دانشکده غیردولتی تئاتر ایران ایرانتئاتر- پیمان شیخی: هنر تئاتر ایران، طی یک قرن گذشته، هنرمندان بسیاری را تربیت نموده که نام برخی از ایشان ثبت و نام بسیاری از ایشان فراموش شده است. اما این ...
بررسی بازیگری مرد در سال گذشته برجسته نمایی یا قناعت به توان موجود ایران تئاتر- رضا آشفته:بازیگران مرد در سال ۹۷ شگفتی ساز نبوده اند؛ یعنی مخاطب با یک بازیی که تا بحال نمونه اش را ندیده باشد، مواجه نشده است.
بررسی حضور موفق منتخبی از بازیگران زن (بخش دوم) اهداف بلند مرتبۀ انسانی ایران تئاتر- رضا آشفته: در قسمت یکم مقالۀ رسیدن به آستانۀ باوری بینالمللی، گفتیم که زنان بازیگر ایران، هم در این سالها پر تلاش شده اند و هم به لحاظ کیفی به ارزش ...
تاریخنگاری ایران تئاتر از نسل اولیهای تئاتر ایران سیدعلی خان نصر؛ سیاست دان، هنرمند و عاشق نمایش ایرانتئاتر-پیمان شیخی: هنر تئاتر ایران، طی یک قرن گذشته، هنرمندان بسیاری را تربیت نموده که نام برخی از ایشان ثبت و نام بسیاری از ایشان فراموش شده است؛ اما این ...
به بهانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی فروزه های نمایشی در شاهنامه ایران تئاتر- اردشیر صالح پور: ۲۵ اردیبهشتماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است و همه دانند که شاهنامه اثر جاودان این شاعر بلندآوازه است. متن حاضر به این موضوع ...
بررسی حضور موفق منتخبی از بازیگران زن رسیدن به آستانۀ باوری بینالمللی ایران تئاتر- رضا آشفته: بازیگری بانوان در این سالها روند و روال رو به رشدی را در پیش گرفته و هر سال بهتر از پیش خودنمایی می کند.
با کمک از فلسفه هگل و پیدایش هنر هپنینگ بررسی شد حقیقت تئاتر در قرن 21 چیست؟ ایران تئاتر-حسن دلاور: در این مقاله در باب حقیقت تئاتر در قرن ۲۱ چیست؟ واکاوی خواهد شد با کمک از حقیقت فلسفه هگل و پیدایش هنر هپنینگ و با کمک از مکتب دادائیسم ضرورت ...
به بهانه نمایش مستند خط باریک قرمز در جشنواره بین المللی فیلم فجر تئاتر درمانی و بزهکاری اجتماعی ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : نمایش مستند تماشایی خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست در جشنواره بین المللی فیلم فجر کارکردهای اجتماعی غیر قابل ...
نگاهی به تعزیه پس از انقلاب به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی زبان تعزیه به عنوان یک هنر اسلامی بسیار گویا و شیوا است ایران تئاتر - اسماعیل مجللی*: با توجه به برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی و اهمیت تعزیه به عنوان یکی از این هنرهای انقلابی در متن پیش رو نگاهی به روند تاریخی تعزیه پس از ...
بررسی دبستان بازیگری علی رفیعی، نسل دوم دهه 70 و 80 (بخش دوم) ققنوس وار از خاکسترشان برخاسته اند ایران تئاتر- رضا آشفته: علی رفیعی از سال ۶۹ با ورود دوباره به ایران و تدریس در دانشکدۀ سینماتئاتر دانشگاه هنر تهران توانست پرورش نسل دوم بازیگرانش را ممکن سازد.
نگاهی تاریخی به نوروز و آیین های نمایشی در این ایام : میراث نیاکان اینک بر سفره دل ما نشسته ایران تئاتر- اسماعیل مجللی: نوروز جشن و آیینی است برخاسته از مجموعه شرایط طبیعی و بن مایه های اعتقادی مردمان فلات ایران که در پهنه جغرافیایی فرهنگی ایران، بی وابستگی ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هشتم) «تئاتر آموزشی» خاستگاه تاریخی تئاتر کاربردی ایران تئاتر: متن حاضر بخش هشتم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هفتم) تئاتر کاربردی را چگونه ارزیابی کنیم ایران تئاتر: متن حاضر بخش هفتم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش ششم) اجراگران و مخاطبان تئاتر کاربردی و تعاملات میان آن ها ایران تئاتر: متن حاضر بخش ششم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری دهمین ...
کارنامه هنری علی نصیریان در تئاتر، به انگیزه 84 سالگی یک عمر در بطن ماندن یا اصالت های انسانی ایران تئاتر- رضا آشفته: علی نصیریان بعد از بیش از شش دهه است که همچنان در مقام بازیگر مقابل دوربین و حتی در صحنه بازی میکند و اوست که خود را در درجه اول بازیگر ...
بررسی دبستان بازیگری علی رفیعی، نسل یکم (دهه 50) بازیگر، همانند سازی است که باید خوب کوک شود ایران تئاتر- رضا آشفته:یکی از ویژگی های نمایش های علی رفیعی برخورداری بازیگران از بازی های قابل تامل و چشمگیر است که با مرارت و سختکوشی های این کارگردان در دوران ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش پنجم) چگونه تئاتر کاربردی خلق کنیم؟ ایران تئاتر: متن حاضر بخش پنجم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ موردپژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...
به بهانۀ نمایش «نگهبانان تاج محل» حاصل تلاش اولین نسل استادان «ادیسی» ایران تئاتر- آبتین جاوید: به بهانۀ اجرای نمایش «نگهبانان تاج محل» که هم اکنون در تالار مولوی، هر روز ساعت شش عصر اجرا می شود، خلاصه ای از سیاهۀ بلند و دیرینۀ هند را در ...
سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش چهارم) هدف تئاتر کاربردی چیست؟ ایران تئاتر: متن حاضر بخش چهارم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ موردپژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...
تمرینهایی برای آمادهسازی الگوی یک تئاتر مجادله: بازی هایی برای بازیگران و نابازیگران ایران تئاتر: تئاتر مجادله در کشور پِرو به وجود آمد، در سال ۱۹۷۳، به عنوان بخشی از یک برنامه سوادآموزی؛ فکر کردیم فقط مناسب امریکای جنوبی خواهد بود اما اکنون در بیش ...
نگاهی به فرایند اصالت اجرا به بهانه نمایش می سی سی پی نشسته می میرد تئاتری برای دیدن ایران تئاتر - مجید گیاهچی : "تئاتر" بهمعنای محل دیدن است، جایی برای تماشا، اما از آغاز شکلگیری تئاتر تا همین دهههای اخیر، هر چند با فراز و فرودهایی، همیشه چیزهایی ...