از تاریخ
 تا تاریخ
 
با تحلیلی بر آرای جامعه‌شناس آلمانی بررسی شد (بخش اول)

تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی
با تحلیلی بر آرای جامعه‌شناس آلمانی بررسی شد (بخش اول)

تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی

ایران تئاتر: متن پیش رو بخش اول مقاله ای با عنوان «تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی» به قلم علی رویین است که در همایش پژوهشی« شهر، شهروندی و تئاتر »سی و ...

نگاهی به روند میلیاردر انگاری یک حوزه آسیب پذیر

واکنش های سیاسی عجیب به معافیت‌ مالیاتی هنرمندان
نگاهی به روند میلیاردر انگاری یک حوزه آسیب پذیر

واکنش های سیاسی عجیب به معافیت‌ مالیاتی هنرمندان

ایران تئاتر- علی اکبر عبدالعلی زاده :صدور دستور لغو حذف مالیات فعالیت های فرهنگی هنری ، انتشاراتی ، رسانه ای و قرآنی ازپیش‌نویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی ...

چگونه حذف معافیت‌های مالیاتی هنرهای نمایشی را به تعطیلی می‌کشاند

سایه بحران مالیات‌های غیراصولی بر فرهنگ و هنر
چگونه حذف معافیت‌های مالیاتی هنرهای نمایشی را به تعطیلی می‌کشاند

سایه بحران مالیات‌های غیراصولی بر فرهنگ و هنر

ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : با انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم ، حذف بسیاری از معافیت‌ها و مشوق‌ها گذشته در لایحه پیشنهادی جدید ، ...

بررسی روال تئاتری شدن داریوش اسدزاده به مناسبت هفتمین روز درگذشت این هنرمند

نامی نیکو و ماندگار
بررسی روال تئاتری شدن داریوش اسدزاده به مناسبت هفتمین روز درگذشت این هنرمند

نامی نیکو و ماندگار

ایران تئاتر- رضا آشفته:  داریوش اسد زاده به آرزوی صد ساله شدنش همانند ناصرالدین شاه نرسید اما برخلاف آن پادشاه بدنام از خود نام نیکی را در سرزمین ایران بر جای نهاد و ...

ایران تئاتربه بهانه برگزاری جشنواره آیینی سنتی بررسی کرد

سمت و سوی پژوهش‌ها و مطالعات حوزه نمایش ایرانی
ایران تئاتربه بهانه برگزاری جشنواره آیینی سنتی بررسی کرد

سمت و سوی پژوهش‌ها و مطالعات حوزه نمایش ایرانی

ایران تئاتر به بهانه برگزاری نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی که متمرکز بر نمایش‌های ایرانی است، با هدف کندوکاوی در کم و کیف فعالیت‌های پژوهشی در ارتباط با نمایش ...

به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

تجاهل‌العارف در رفتار عقلای مجانین و شخصیت سیاه
به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

تجاهل‌العارف در رفتار عقلای مجانین و شخصیت سیاه

ایران تئاتر-مرضیه‌ شریعت: در میان جدال عقل و عشق، یکباره با شخصیتی مواجه می‌شویم که به «عقلای مجانین» شهره‌اند. بهلول،‌ تلخک و جحی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های ...

به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

نقش میراث فرهنگی معنوی درنمایش های ایرانی
به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

نقش میراث فرهنگی معنوی درنمایش های ایرانی

ایران تئاتر- لاله تقیان: میراث فرهنگی، چه میراث ملموس یا مادی و چه میراث ناملموس یا معنوی بخش مهمی از هویت ملت‌هاست. یعنی آنچه هویت جوامع را می‌سازد، گذشته و حال و ...

به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

«ارباب و نوکر» نمایشی کهنسال و بین‌المللی
به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

«ارباب و نوکر» نمایشی کهنسال و بین‌المللی

ایران تئاتر- نیایش پورحسن: یکی از مضامین تاریخ نمایش‌های شادی‌آور که ریشه در مسائل سیاسی، استعماری، نژادپرستی، نظام طبقاتی و فئودالیسم دارد، نمایشی با موضوع ...

بررسی کارنامه کاری و زندگی هنری هما جدیکار، کارگردان و مدرس نمایش عروسکی

بانویی از جنس مهربانی عروسک ها
بررسی کارنامه کاری و زندگی هنری هما جدیکار، کارگردان و مدرس نمایش عروسکی

بانویی از جنس مهربانی عروسک ها

ایران تئاتر- رضا آشفته: هما جدیکار را به نظر همه دانشجویان دانشکده های سینما تئاتر و هنرهای زیبا بشناسند چون همگی آنان مبانی نمایش عروسکی را با این مدرس کارآزموده ...

به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

استفاده از تقلیدهای روستایی برای طرح موضوعات قدیم و جدید
به بهانه برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

استفاده از تقلیدهای روستایی برای طرح موضوعات قدیم و جدید

ایران تئاتر: متن حاضر معرفی و بررسی دو قطعه نمایشی ضبط‌شده برصفحات صوتی مربوط به اوایل دوره پهلوی است که به قلم محمدحسین ناصربخت در دفتر پژوهش ۲ از سوی انتشارات نمایش ...

به بهانه برگزاری جشنواره نماش های آئینی و سنتی بررسی شد

تأثیر آیین‌های شادی‌آور بر نمایش‌های سنتی در ایران
به بهانه برگزاری جشنواره نماش های آئینی و سنتی بررسی شد

تأثیر آیین‌های شادی‌آور بر نمایش‌های سنتی در ایران

ایران تئاتر- مقاله حاضر با عنوان کامل «تأثیر آیین‌های شادی‌آور بر شکل‌گیری خصایص و ویژگی‌های نمایش‌های شادی‌آور سنتی در ایران» است که به قلم دکترمحمدحسین ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش دهم)

تئاترآموزشی، ضداعتیاد
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش دهم)

تئاترآموزشی، ضداعتیاد

ایران تئاتر: متن حاضر بخش دهم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و از سوی انتشارات نمایش ...

به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه­ نویسی

بازشناسی میرزا آقا تبریزی نخستین نمایشنامه­ نویس به زبان فارسی
به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه­ نویسی

بازشناسی میرزا آقا تبریزی نخستین نمایشنامه­ نویس به زبان فارسی

  ایران تئاتر- رضا فتحی پور: در این نوشتار، به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه­ نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقاخانی، که در ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸ – روز قلم – در ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش نهم)

کنشگران تئاتر اجتماعات در «تئاتر آموزشی»
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش نهم)

کنشگران تئاتر اجتماعات در «تئاتر آموزشی»

ایران تئاتر: متن حاضر بخش نهم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری دهمین ...

تاریخ‌نگاری ایران تئاتر از نسل اولی‌های تئاتر ایران

اسماعیل مهرتاش، پایه گذار نخستین دانشکده غیردولتی تئاتر ایران
تاریخ‌نگاری ایران تئاتر از نسل اولی‌های تئاتر ایران

اسماعیل مهرتاش، پایه گذار نخستین دانشکده غیردولتی تئاتر ایران

ایران‌تئاتر- پیمان شیخی: هنر تئاتر ایران، طی یک قرن گذشته، هنرمندان بسیاری را تربیت نموده که نام برخی از ایشان ثبت و نام بسیاری از ایشان فراموش شده است. اما این ...

تاریخ‌نگاری ایران تئاتر از نسل اولی‌های تئاتر ایران

سیدعلی خان نصر؛ سیاست دان، هنرمند و عاشق نمایش
تاریخ‌نگاری ایران تئاتر از نسل اولی‌های تئاتر ایران

سیدعلی خان نصر؛ سیاست دان، هنرمند و عاشق نمایش

ایران‌تئاتر-پیمان شیخی: هنر تئاتر ایران، طی یک قرن گذشته، هنرمندان بسیاری را تربیت نموده که نام برخی از ایشان ثبت و نام بسیاری از ایشان فراموش شده است؛ اما این ...

به بهانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

فروزه های نمایشی در شاهنامه‌
به بهانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

فروزه های نمایشی در شاهنامه‌

ایران تئاتر- اردشیر صالح پور: ۲۵ اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است و همه دانند که شاهنامه اثر جاودان این شاعر بلندآوازه است. متن حاضر به این موضوع ...

به بهانه نمایش مستند خط باریک قرمز در جشنواره بین المللی فیلم فجر

 تئاتر درمانی و بزهکاری اجتماعی 
به بهانه نمایش مستند خط باریک قرمز در جشنواره بین المللی فیلم فجر

 تئاتر درمانی و بزهکاری اجتماعی 

ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : نمایش مستند تماشایی خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست در جشنواره بین المللی فیلم فجر کارکردهای اجتماعی غیر قابل ...

نگاهی به تعزیه پس از انقلاب به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی

زبان تعزیه به عنوان یک هنر اسلامی بسیار گویا و شیوا است
نگاهی به تعزیه پس از انقلاب به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی

زبان تعزیه به عنوان یک هنر اسلامی بسیار گویا و شیوا است

ایران تئاتر - اسماعیل مجللی*: با توجه به برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی و اهمیت تعزیه به عنوان یکی از این هنرهای انقلابی در متن پیش رو نگاهی به روند تاریخی تعزیه پس از ...

بررسی دبستان بازیگری علی رفیعی، نسل دوم دهه 70 و 80 (بخش دوم)

ققنوس وار از خاکسترشان برخاسته اند
بررسی دبستان بازیگری علی رفیعی، نسل دوم دهه 70 و 80 (بخش دوم)

ققنوس وار از خاکسترشان برخاسته اند

ایران تئاتر- رضا آشفته: علی رفیعی از سال ۶۹ با ورود دوباره به ایران و تدریس در دانشکدۀ سینماتئاتر دانشگاه هنر تهران توانست پرورش نسل دوم بازیگرانش را ممکن سازد.

نگاهی تاریخی به نوروز و آیین های نمایشی در این ایام :

میراث نیاکان اینک بر سفره دل ما نشسته
نگاهی تاریخی به نوروز و آیین های نمایشی در این ایام :

میراث نیاکان اینک بر سفره دل ما نشسته

ایران تئاتر- اسماعیل مجللی: نوروز جشن و آیینی است برخاسته از مجموعه شرایط طبیعی و بن مایه های اعتقادی مردمان فلات ایران که در پهنه جغرافیایی فرهنگی ایران، بی وابستگی ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هشتم)

«تئاتر آموزشی» خاستگاه تاریخی تئاتر کاربردی
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هشتم)

«تئاتر آموزشی» خاستگاه تاریخی تئاتر کاربردی

ایران تئاتر: متن حاضر بخش هشتم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هفتم)

تئاتر کاربردی را چگونه ارزیابی کنیم
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هفتم)

تئاتر کاربردی را چگونه ارزیابی کنیم

ایران تئاتر: متن حاضر بخش هفتم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش ششم)

اجراگران و مخاطبان تئاتر کاربردی و تعاملات میان آن ها
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به‌عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش ششم)

اجراگران و مخاطبان تئاتر کاربردی و تعاملات میان آن ها

ایران تئاتر: متن حاضر بخش ششم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری دهمین ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش پنجم)

چگونه تئاتر کاربردی خلق کنیم؟
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش پنجم)

چگونه تئاتر کاربردی خلق کنیم؟

ایران تئاتر: متن حاضر بخش پنجم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ موردپژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...

سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی
سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی

ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق ...

نگاهی به «تئاتر کاربردی» به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش چهارم)

هدف تئاتر کاربردی چیست؟
نگاهی به «تئاتر کاربردی» به عنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش چهارم)

هدف تئاتر کاربردی چیست؟

ایران تئاتر: متن حاضر بخش چهارم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ موردپژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی» است که توسط علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...