منولوگ؛فیلم نامهای کوتاه از اینگمار برگمان (مقدمهی کتاب ”پرده پنجم” نوشته برگمان) New Page ۱ ۱۵۷۵;۱۶۱۰;۱۶۰۶;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۵۸۵;۱۷۱۱; ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۷۱۱;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۶۰۶;:۱۵۷۸;۱۵۸۵;۱۵۸۰;۱۶۰۵;۱۶۰۷;: ۱۵۸۲;۱۵۸۷;۱۵۸۵;۱۶۰۸; ۱۶۰۵;۱۵۸۱;۱۶۰۵;۱۶۰۸;۱۵۸۳;۱۶۱۰; ۱۶۰۶;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۶۱۰;۱۶۱۰; ...
اینگمار برگمان به روایت تئاتر به صحنه بردن باید روشن و رهبری شده باشد. ابهام در هیجانها و هدفها باید از میان برداشته شود، علامتها و پیامها از سوی همه بازیگران به تماشاگران، باید ساده و واضح ...
حرکت به سوی استدریندبرگ با استفاده از علائم راهنمایی برگمان New Page ۱۱۶۰۵;۱۶۰۷;۱۵۸۳;۱۶۱۰; ۱۶۰۵;۱۶۱۰;۱۵۸۵;۱۶۰۵;۱۵۸۱;۱۶۰۵;۱۵۸۳;۱۶۱۰;: ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۷۱۱;۱۶۰۵;۱۵۷۵;۱۶۰۶; ۱۵۸۳;۱۵۸۵; ۱۵۸۳;۱۶۰۸; ۱۶۰۳;۱۵۷۸;۱۵۷۵;۱۵۷۶; ۱۵۸۲;۱۵۷۵;۱۵۹۱;۱۵۸۵;۱۵۷۵;۱۵۷۸; ۱۵۸۲;۱۶۰۸;۱۵۸۳; ...
درباره نمایش خسیس مولیر و اجرای امیر آتشانی از آن در خانه نمایش یکی از مهمترین ویژگی کمدیهای”مولیر” این است که رگههای تراژیک نیز در آن مستقر است و تماشاگر از همان نقطه احساس ترحم و با قهرمان قصه همزاد پنداری میکند .
تأملی بر هنر پانتومیم (برای حامد محمدطاهری) رضا سرور۱ جهان اشیا بازیگری را در نظر آورید که روی صحنه ایستاده و قصد دارد نوشیدن محتویات یک لیوان را به نمایش بگذارد. او برای به نمایش درآوردن ...
نوشتاری دربارهی روشهای تجربی و کارگاهی پیتر شومان روزبه حسینی: الف ـ نوشتن: نوشتن برای من همیشه دشواری لذت آوری است که ضرورتش، همیشه در تنگناترین لحظات، خاطر آسوده نمیگذارد. از نمایشنامه نویسی تا قصه و رمان و فیلم ...
تأملی در ژستهای معنوی New Page ۱۱۵۷۸;۱۵۷۱;۱۶۰۵;۱۶۰۴;۱۷۴۰; ۱۵۸۳;۱۵۸۵; ۱۶۸۸;۱۵۸۷;۱۵۷۸;۸۲۰۴;۱۶۰۷;۱۵۷۵;۱۷۴۰; ۱۶۰۵;۱۵۹۳;۱۶۰۶;۱۶۰۸;۱۷۴۰; ۱۵۸۳;۱۵۸۵; ۱۷۱۱;۱۶۰۱;۱۵۷۸;۱۷۱۱;۱۶۰۸; ۱۵۷۶;۱۵۷۵; ۱۶۰۴;۱۷۴۰;۱۵۸۶;۱۵۷۵; ...
دربارهی موسیقی گِستیک New Page ۱۱۵۸۳;۱۵۸۵;۱۵۷۶;۱۵۷۵;۱۵۸۵;۱۶۰۷;۸۲۰۴;۱۶۱۰; ۱۶۰۵;۱۶۰۸;۱۵۸۷;۱۶۱۰;۱۶۰۲;۱۶۱۰; ۱۷۱۱;۱۶۱۶;۱۵۸۷;۱۵۷۸;۱۶۱۰;۱۶۰۳;* ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۵۷۸;۱۶۰۸;۱۶۰۴;۱۵۷۸; ۱۵۷۶;۱۵۸۵;۱۵۸۸;۱۵۷۸; ...
یادداشت داود دانشور کارگردان نمایش”آنوا”نوشته”آماآتا آیدو” به بهانه ترجمه و اجرای این نمایش در تالار قشقایی نمایشنامههای ما بعد استعمار با استفاده از عرصه گسترده فنون نمایش نگاری مقتبس از تئاتر غرب و همچنین سنتهای اجرایی بومی به رسوا کردن ذات امپریالیسم و نتایج آن ...
تئاتر و نهادهایی که آن را فراموش کردند هر ساله دهها و صدها دانشجوی فارغالتحصیل برگه لیسانس در دست، سرگردان در جستوجوی کار به شاگردی عطاران و قالی فروشان بازار یا دلالان معاملات املاک میروند البته ...
نوشتاری بر نمایش”خانه” به کارگردانی سپیده نظریپور این نمایش با رویکردی اجتماعی به مسائل و ناهنجاریهای موجود در جامعه کنونی به خصوص مشکلاتی که بیشتر متوجه زنان و کودکان میشود پرداخته است
متن سخنرانی کاوه میرعباسی در جشن بزرگداشت”دن کیشوت” دن کیشوت ۴۰۰ سال بیامان تاخته است و من تردید ندارم که در سدههای آتی هم همچنان خواهد تاخت.
خسرو حکیمرابط:دلم پر است اما حوصله گفتن ندارم! قرار بود برای برگزاری جایزه ادبیات نمایشی سال بودجهای اختصاص پیدا کند اما تاکنون این بودجه در اختیار ما قرار نگرفته است.وی افزود:«قرار بود بودجهای برای برگزاری ...
منتقدان تئاتر به مثابه مورخان / نوشته کارملیندا گیماراس ترجمه بهزاد صدیقی «کارملیندا گیماراس» روزنامهنگار و منتقد تئاتر کشور برزیل است که بیش از ۲۵ سال به طور حرفهای در این کشور به نقد تئاتر میپردازد.
هاشم فیاض و بیش از نیم قرن تعزیه در ایران کاکاسلطانی در این پژوهش به سراغ زندهیاد هاشم فیاض رفته و در زمان حیات خود ایشان بخشهایی از خاطراتشان را مکتوب کرده است. ایران تئاتر به یاد خدمات ارزشمند این استاد ...
نگاهی اجمالی به سیر تفکر یرژی گروتفسکی در روند تئاتر آزمایشگاهی گروتفسکی میدهد و با تئوری ”بر خویشتن شدت روا داشتن“ فصل تازهای در باب بازگشت به بدن بازیگر را مهیا میسازد. گرچه بعد از گذشت چند دهه و تئوری آرتو کهنه ...
نگاهى به جهان نمایشى آرین منوشکین از ابتداى قرن بیستم، هنر تئاتر با سرعت هرچه تمام تر به سمت تجربه گرایى رفت. هنرمندانى چون گریک، برشت، پیسکاتور، آرتور، گروتفسکى و دیگران سعى در آفرینش سبک ها و تئورى ...
پرواز یک عروسک، نگاهی به نمایش”تلخ مثل عسل“ اثر آتیلا پسیانی ”تلخ مثل عسل” نمایشی در ادامه”گنگ خوابدیده” است که در سال ۱۳۷۹در تالار خورشید اجرا شد. این نمایش در فضایی کاملاً سورئال به روابط یک پدر و پسر معلولش میپردازد. پدری ...
نگاهی به عکسهای تئاتر عاشورایی عکاسی از تئاتری با مضمون عاشورا با تعزیه متفاوت است. تئاتر عاشورا همانگونه که ذکر شد میخواهد به گونهای دیگر از روایت دست یابد بنابراین عکاس هم در همین راستا قدم ...
آنتون چخوف از نگاه ویلیام.سامرست موآم ویلیام سامرست موام نویسنده ی شهیر انگلیسی در اینجا برداشت خود را از زندگی و اثار آنتون چخوف شرح می دهد.
نگاه مترجم به خالق اثر:آرتور میلر ، متواضع ، آرام و ساده در دیدارمان متوجه شدم که مردی است متواضع و آرام که ساده می شنود و معصومانه می نگرد. انگار که شهرت و نام و نشانش را نوعی بازی کودکانه می پندارد..به هرحال در زندگی حرفه ای ...
سخنرانی محمد رضایی راد در باره آثار نمایشی اسماعیل خلج در مراسم بزرگداشت او به همت مجله سیماب در١٨ بهمن مراسم بزرگداشتی برای اسماعیل خلج برگزار شد. در این مراسم محمد رضایی راد مقاله یی را قرائت کردند که این مقاله قبل از این در مجله سیماب به ...
دراماتورگ : دلقک بارگاه دوران مدرن تاریخ حرفه دراماتورگی به قرن هجدهم آلمان و تلاش های گتهلد لسینگ ، باز می گردد .] بعد از وی[ دیگران،مثلا برتولت برشت ، تا قرن بیستم به ادامه این مسیر پرداختند
برای چه مینویسد، برای که مینویسد؟ -اکبر رادی نوشتن نمایشنامه برای من ترسیم آن مدینه فاضلهای نیست که خواستار تغییر جهان به عقل و خردورزی است؛ آرزویی است خاضعانه که شبی ده نفر را میان تماشاگران خود منقلب کند؛ ...
عیب ها و هنرهای آسید کاظم* در تجدید چاپ نمایشنامه آسید کاظم قرار است که نقد ناصر ایرانی بر این نمایشنامه نیز چاپ شود. مطلب عیب ها و هنرهای آسید کاظم را ناصر ایرانی سال ١٣۵١ در مجله نگین به چاپ ...
بخشی از نمایش آسید کاظم ، نوشته محمود استاد محمد نمایشنامه آسید کاظم را محمود استادمحمد سال ١٣۴٩ برای اولین بار منتشر کرده است. حالا قرار است که تجدید چاپ شود. بخشی از این نمایشنامه را استادمحمد در اختیار ایران ...
دربارهی زندگی و آثار نمایشنامهنویس معاصر فرانسوی برنار ماری کولتس کولتس در تئاتر معاصر فرانسه یکی از خلاقترین و استثناییترین نویسندهها باقی میماند. طرح کلی خط سیری که در آن اثر و زندگی کاملاً به هم آمیختهاند
نگاهی به کاربرد ویدئو پروجکشن در نمایش های سال های اخیر باید منطق اجرایی برای استفاده از ابزار و امکانات تکنولوژیک وجود داشته باشد ، تا تماشاگر نیز از وجود آن و نوع استفاده اش به لذت بصری برسد
نقد و بررسی نمایش اسرار شبانه توسط دکتر قطب الدین صادقی ساختار اسرار شبانه بر مبنای چهار فصل است و به تعبیری اینکه تجربه ها می میرند و به آغاز بر می گردند . نمایش دارای ساختاری اپیزودیک و رمان گونه است . هم چنین ترکیب بازی با ...
نقدو بررسی نمایش ” شبهای خواهران برونته “ توسط دکتر قطب الدین صادقی پیچیدگی نمایش و احساسات خواهران برونته بخوبی توسط کارکردهای متفاوت ابزارها به نمایش در می آید . و فضاسازی از طریق مواردی بسیار ساده از جمله نوشتن روی دیوار ، زمین ، ...
نوشته ای از برتولت برشت درمورد « مدیرتمرین های تئاتر» کارگردان باید بحران آفرین باشد! البته نباید ازاین واهمه داشته باشد، که اقرارکند، راه حلی به نظرش نمی رسد
درباره ی نمایش منطقه ی اشغال شده به کارگردانی هلنا والدمن محصول مشترک آلمان و ایران ترجمه: مجتبی پورمحسن درباره ی نمایش منطقه ی اشغال شده به کارگردانی هلنا والدمن نمایش منطقه اشغال شده یا همان « نامه هایی از سرزمین خیمه ها » یکی از نمایش هایی است که ...
رویکرد نوین به اسطوره ها در تئاتر اسطوره ای که امروزه خوانده می شود، اساساً با قرائت و یا خوانشی دیگر بررسی می شود و بعید به نظر می رسد که تنها دروس اخلاقی، معنویات و یا جنبه های متافیزیکی متون و... ...
دراماتورگی، تعمقی بر بازخوانی به نمایشنامه شناسی هنر صحنه با نگاهی اجمالی در این مقاله سعی بر این خواهد شد که تاریخچه دراماتورگی که پیشینهای همانند تاریخچه درام دارد به طور فشرده از منظر نظریه پردازان معتبر تئاتر جهان ...
هرمنوتیک اجرای متون نمایش . درمقاله ای که پیش رو دارید سعی شده است هرمنوتیک اجرای نمایش شرح داده شود. سپس یکی از ماندگارترین سبکهای اجرایی تئاتر در دو قرن پیشین از دیدگاه هنرمندان خاص چند دهه ...
گهواره در سنگر مقاله حاضر در دو فصل و به طور اجمالی چند دیدگاه راجع به وجود زن و وضعیت زن در جامعه ی جهانی را در دید می آورد و سپس به این وقوله می پردازد که زن در تاریخ ادبیات دراماتیک ...
خدایگان و بنده در تئاتر ژان ژنه بحث امشبمان، بحث رابطهی خدایگان و بنده در تئاتر ژان ژنه است، یعنی فقط با نمایشنامههای او کار خواهیم داشت، نه با رمانهایش، نه با شعرهایش، و نه با مقالههای ...
نگاهى به جهان نمایشنامه نویسى برتولت برشت پس از اولین اجراى نمایشنامه «آواى طبل ها در شب» در ۲۹ سپتامبر ۱۹۲۲ در تئاتر محفلى شهر مونیخ منتقد با نفوذ هربرت ارینگ که هیجان زده شده بود نوشت: «نویسنده بیست و چهار ...
بازخوانى تئاتر خیابانى دهه هفتاد آمریکا با نگاهى به گروه تئاتر نان و عروسک نام پیتر شومان همواره با نام یکى از معروف ترین گروه هاى تئاتر خیابانى دهه ۷۰ آمریکا پیوندى ناگسستنى یافته است. حضور وى در تهران اتفاق فرخنده اى است که به بهانه ...
موضوع و وضعیت نمایشی؛ محدود یا نامحدود مهدی نصیری: ادبیات نمایشی در حوزه آکادمیک و در زمینه بررسی علمی ساختار و گونههای آن همواره با آرا و نظریههای مختلفی مواجه و همراه بوده است.